Vilket är det bästa RoHS-anpassade lödtennet?
Vilket är det bästa RoHS-anpassade lödtennet?
Ja, vilket är enligt din mening det bästa lödtennet som uppfyller RoHS-direktivet?
Ta med alla egenskaper förutom pris. Priset spelar ingen roll.
Jag frågar eftersom vi på jobbet har haft svårt att hitta en ersättare till lödtenn med bly, som vi är riktigt nöjda med, främst vad gäller hur lättarbetade de är. Eftersom det används så pass mycket i vår produktion så skulle man kunna säga att lödtennet nästan är en arbetsmiljöfråga.
Ta med alla egenskaper förutom pris. Priset spelar ingen roll.
Jag frågar eftersom vi på jobbet har haft svårt att hitta en ersättare till lödtenn med bly, som vi är riktigt nöjda med, främst vad gäller hur lättarbetade de är. Eftersom det används så pass mycket i vår produktion så skulle man kunna säga att lödtennet nästan är en arbetsmiljöfråga.
Re: Vilket är det bästa RoHS-anpassade lödtennet?
Menar du till handlödning eller maskinlödning?
Handlödning
Jag vet inte om det spelar nån roll, men om det skulle vara så att olika lödtenn är olika bra till olika lödstationer så har vi Weller WS80 och WS81 om det hjälper.
Jag vet inte om det spelar nån roll, men om det skulle vara så att olika lödtenn är olika bra till olika lödstationer så har vi Weller WS80 och WS81 om det hjälper.
Jag köpte min senaste rulle från ELFA, det viktiga var diametern. Nu vet jag ju inte vad DU menar med "bäst" men den jag köpte på ELFA är alldeles utmärkt, får man dåliga lödningar med den är det knappast lödtennens fel...
Tack för tipset. Du minns inte vad det hette? De har ju några stycken på elfa.
Jag menar inget speciellt med "bäst". Utan jag undrar bara vilka lödtenn ni gillar, oavsett varför och vad ni lägger i ordet bäst. Jag vill mest ha lite förslag på olika lödtenn värda att titta lite extra på och testa själv.
Om ni har lust få ni också varna för de RoHS-anpassade lödtenn ni inte gillar, så har jag lite koll på vad som inte är värt att testa i första hand.
Jag menar inget speciellt med "bäst". Utan jag undrar bara vilka lödtenn ni gillar, oavsett varför och vad ni lägger i ordet bäst. Jag vill mest ha lite förslag på olika lödtenn värda att titta lite extra på och testa själv.
Om ni har lust få ni också varna för de RoHS-anpassade lödtenn ni inte gillar, så har jag lite koll på vad som inte är värt att testa i första hand.
Multicore
Alloy: 96SC
Type: 5C
Crystal: 400
0,7mm
ELFA: 82-905-57
Fungerar bra för mig.
Alloy: 96SC
Type: 5C
Crystal: 400
0,7mm
ELFA: 82-905-57
Fungerar bra för mig.
- prototypen
Rent allmänt så är blyfritt tenn ingen höjdare, blyat flyter ut MYCKET bättre men nu har vi inget val.
Jag kör med samma som icecap men med 362 fluss.
Är lödstället rent så brukar det gå bra.
Protte
Jag kör med samma som icecap men med 362 fluss.
Är lödstället rent så brukar det gå bra.
Protte
Att blyat tenn flyter ut MYCKET bättre än blyfritt kan jag inte hålla med om. Beror mycket på vad man har för station och för tenn/fluss samt även teknik/kunskap i lödning. Tekniken blir lite annorlunda vid blyfri lödning.
På jobbet används Koki flitigt. Innehåller extremt mycket fluss, dvs skapar en mindre skorsten, men är ett riktigt bra tenn. Blir fina lödningar och har god vätningsförmåga. Kester är också bra, har en helt annan lukt i röken och något sämre vätningsförmåga men i övrigt ett bra tenn. Modellbeteckningar kan jag inte i huvudet men kan kolla om du vill.
På jobbet används Koki flitigt. Innehåller extremt mycket fluss, dvs skapar en mindre skorsten, men är ett riktigt bra tenn. Blir fina lödningar och har god vätningsförmåga. Kester är också bra, har en helt annan lukt i röken och något sämre vätningsförmåga men i övrigt ett bra tenn. Modellbeteckningar kan jag inte i huvudet men kan kolla om du vill.
- prototypen
Okej, det flyter ut mycket bättre, vi gjorde en test på en massa prover vi fick och det som funkade bäst var multicore med 362 fluss, men det är inte lika lätt att löda med som blyat lod. Jag har hålit på i minst 40 år att löda så det borde inte vara där det sitter, Lödstationen uppskruvad till 400 grader. NÄ, det var bättre förr.
Men kolla gärna på KOKI lodet vad för sort och var det finns att köpa.
Jag har provat Kester blyat men det är för dåligt fluss i det jag köpte från ELFA.
Protte
Men kolla gärna på KOKI lodet vad för sort och var det finns att köpa.
Jag har provat Kester blyat men det är för dåligt fluss i det jag köpte från ELFA.
Protte