Sida 1 av 1

Hjälp med att identifiera komponent

Postat: 23 september 2009, 14:16:09
av Anahka1975
Jag har sökt och sökt....se bild nedan.
Det som står på komponenten är:
ST(loggan) E
MET
C713

Den sitter mellan inkommande + och - på en av våra produkter. Jag tror det är nått överspänningsskydd för när de går sönder så blir det kortis i dem och säkringen går. Dessa prylar är gjorda för att sitta på fordon.

Någon som vågar sig på en gissning?
/AndersW
Bild

Re: Hjälp med att identifiera komponent

Postat: 23 september 2009, 14:38:51
av Tekko
Min gissning, en crowbardiod för att bränna säkringen vis felkoppling och på så sätt rädda produkten.

Alternativt en filterkonding.

Re: Hjälp med att identifiera komponent

Postat: 23 september 2009, 16:53:07
av danwi
Tror definitivt mer på att det är en diod eftersom den är från ST.

// Daniel

Re: Hjälp med att identifiera komponent

Postat: 23 september 2009, 17:14:12
av Swech
Tranzil 600w
Fordon - 12V eller 24V
vid 12V så kan du ta en 27V ELFA 70-401-08
vid 24V så ta en 39V ELFA 70-400-66

Swech
P.s kan vara en 1500W också... Hursomhelst sätt dit en 1500W

Re: Hjälp med att identifiera komponent

Postat: 23 september 2009, 23:22:10
av Anahka1975
Tackar!
enligt https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 040900.pdf
så är det en SM15T33A = 70-409-75

Bara beställa...

/Anders

Re: Hjälp med att identifiera komponent

Postat: 23 september 2009, 23:26:59
av Swech
Är det 24V?
Går de sönder ofta?

Swech

Re: Hjälp med att identifiera komponent

Postat: 24 september 2009, 00:10:48
av Henry
Inte vanligt att sådana här går sönder om de är rätt dimensionerade, men störningarna skall visserligen vara rätt korta för att de skall kunna hantera tex 1500W. En transorb eller vad de heter eller VDR hade kanske kunnat fungera lite bättre då de inte är av halvledarmaterial som väl en transil är.

Re: Hjälp med att identifiera komponent

Postat: 24 september 2009, 06:37:37
av Swech
Inom just fordonssidan är det vanligt att använda dessa.
Själv kör jag med en 5kW modell.

Swech

Re: Hjälp med att identifiera komponent

Postat: 24 september 2009, 07:14:12
av Anahka1975
Nej de går inte sönder så ofta.
Det är 24V fordons el vi pratar om (hjullastare) och jag misstänker att det är när man använt starthjälp som de kan gå sönder.
Hade kanske 3-4 st nu efter semestrarna.

Tack igen för er hjälp.