Utnyttja telefonledningar
Postat: 20 september 2009, 14:37:24
Hej
Det var längesen jag hade fast telefon och har inga som helst planer på att skaffa. Finns det nån möjlighet att enkelt "koppla bort" min lägenhet från telefon-nätet och sen använda ledningarna i väggen till annat? Har nämligen ett schysst jack i köket som jag skulle vilja koppla till en sak i annat rum..
Hur ser nätet ut egentligen? Är alla jack seriekopplade? Hur funkar en "ADSL-splitter"? Vore bra om jag kunde "terminera" den inkommande ledningen vid första jacket, och sen använda nätet inom min lgh oberoende. Går det?
Eftersom det är hyresrätt har jag ingen lust att klippa några kablar eller in och rota på ett sådant sätt att det inte går att återställa (lätt).
Det var längesen jag hade fast telefon och har inga som helst planer på att skaffa. Finns det nån möjlighet att enkelt "koppla bort" min lägenhet från telefon-nätet och sen använda ledningarna i väggen till annat? Har nämligen ett schysst jack i köket som jag skulle vilja koppla till en sak i annat rum..
Hur ser nätet ut egentligen? Är alla jack seriekopplade? Hur funkar en "ADSL-splitter"? Vore bra om jag kunde "terminera" den inkommande ledningen vid första jacket, och sen använda nätet inom min lgh oberoende. Går det?
Eftersom det är hyresrätt har jag ingen lust att klippa några kablar eller in och rota på ett sådant sätt att det inte går att återställa (lätt).