Sida 1 av 1
USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 15:27:25
av greyneon
Jag äger en Arduino Duemilanove och har läst genom Arduino.cc och deras forum och läst på AVR-USB men jag fattar nada
Om någon här kan hjälpa mig att förklara hur man tillverkar en helt egen gamepad till windows.
Jag har ingen som helst aning hur man gör drivrutiner etc. tanken är att göra en gamepad som fungerar till Windows i helhet
eller iallafall till programmet Snes9x.
Hårdvara är inget problem jag har det mesta och det jag inte har kan jag köpa. Jag vill inte använda HID mojsen från Xtune
då jag vill lära mig hur detta fungerar med USB. främst med hur man gör en Drivrutin eller drivrutenen inne i koden på min gamepad.
Vad är det man skall skicka från Arduinon till datorn för att t.ex gubben skall gå uppåt eller att gubben skall slå/hoppa etc.
Med andra ord Hur gör jag detta?
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 15:29:39
av eqlazer
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 16:19:28
av greyneon
Hmm... ja jag har ju redan läst det mesta där. men jag börjar fatta lite gran.
Men det är en sak jag inte hittat som jag vill ha förklarat.
Vissa gamepads fungerar utan drivrutiner i windows och andra fungerar endast med drivisar.
Vad är det som gör att man INTE behöver drivrutiner? vad är det som skickas? hur fattar windows det hela?
och kan jag få min Arduino att köra windows kommandon genom att skicka någonting (issåfall VAD) så att t.ex notepad++ startas?
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 16:29:09
av eqlazer
Ser också ut att vara nyttig läsning
http://www.lvr.com/hidpage.htm#basics
Som du kanske förstår är inte USB HID det mest triviala

Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 16:39:26
av Glenn
Dom som funkar utan följer HID-specifikationerna i USB-standarden, om tillverkaren är puckad elelr behöver använda mer saker än vad som defineras där kommer dom att behöva en annan driver.
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 16:54:17
av greyneon
det är så typiskt
Jag är för snål för att gå och köpa en gamepad så jag vill bygga en egen av min arduino xD LoL
som vanligt så strular det teoretiska xD
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 16:57:17
av sodjan
> Vissa gamepads fungerar utan drivrutiner i windows och andra fungerar endast med drivisar.
Nej. Alla behöver drivrutiner. Vissa drivrutiner är dock inbyggda i Windows.
Sen, USB är *VÄLDIGT* komplext på detaljnivån. Det är inte helt tydligt att du förstår det...
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 17:47:31
av greyneon
komplext har jag fattat för jag förstår ingenting xD haha
Microsoft ska bara krångla till det enligt mig. Linux e så mkt mkt mkt mkt bättre xD
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 19:17:48
av sodjan
Varken Microsoft eller Linux har något med hur USB fungerar i sig.
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 20:29:00
av greyneon
xD jag tänkte mer i utvecklingssyfte dvs typ. gcc, visual c++ etc. xD
Och sen tänkte jag på M$ HID tjosan på MSDN
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 21:24:00
av Mizzarrogh
Nyktrat till nu?
Låter som jag här vissa kvällar...
Om du tar det i etapper så blir det inte så mycket att ta in på en och samma gång, som sodjan säger så behöver man lära sig sammanhanget så förstår man lättare delfrågan sedan.
Åter till Topic.
Edit: Verkar som själva innehållet i detta inlägg försvann...
Men står väl bättre beskrivet i någon av länkarna tror jag.
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 21:38:46
av xraid
om du har en arduino så har du com via usb till seriel som du kan via exempelvis
http://processing.org/ bygga en brygga till vad du vill göra på en pc ...
eller vilket annat seriel bibliotek som hels igentligen som OS'et stöder ...
Re: USB-HID DIY
Postat: 9 september 2009, 23:04:18
av steppen7
Du kan också lösa det hela på ett sätt som jag tänkte göra med ett liknande projekt (när jag får tid..) nämligen att köpa en bluetoothmodul från sparkfun som har inbyggd HID-profil. Då kan du skicka väldigt enkla kommandon till modulen och kontrollern blir trådlös på köpet! På mottagarsidan sköts allt automatiskt av windows inbyggda drivers och profiler.