Sida 1 av 2

Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 08:25:04
av gustav t
Hej!

Min kamrat och jag håller på och bygga en jetmotor, typ denna:

Turbo, brännkammare, bränslepump mm är nu klart. Det som nu fattas är en tändare.
Vår plan va att använda ett vanligt tändstift med tändspole från en bil. När vi fick gnista på stiftet insåg vi att gnistan är alldeles för liten för att tända dieseln i brännkammaren. :(

Nu undrar vi hur man kan få en större gnista, eller helst en "fast ljusbåge" i stiftet. Tändningen skall helst drivas av ett 12V bilbatteri.

Hoppas på hjälp...


/gurra

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 08:37:37
av blueint
Högspänd AC borde fungera. Eller någon elektronik som skickar en konstantström och ökar spänningen tills inställd ström uppnås, och därefter sänker spänningen.

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 08:51:28
av prototypen
Tändtransformator från en oljebrännare, ger cm gnista men de matas med 230 VAC så det kan vara ett problem.

Protte

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 09:12:54
av Halvorsen
Vill inte verka näbbig i mitt första inlägg...
Kom ihåg att använda en kondensator parallellt med den kontakten som sluter strömmen genom tändspolen, då blir det en liten svängningskrets, största gnistan får man när man öppnar kontakten.

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 09:20:53
av Glenn
Vissa bensinvärmare till bilar har det du söker.. sparade en sådan för framtida bruyk, men den brann nog upp tillsammans med allt annat i mitt förråd i våras :(

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 09:25:37
av Tekko
Glenn, e det dessa som kallas förgnistrare ?

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 12:02:37
av gustav t
Tack för svaren.....

Om man kopplar en kondensator parallellt med knappen, blir det en större gnista eller är det bara för att "spara" knappen?
Hur stor bör en sådan kondensator vara??

/gurra

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 18:18:47
av Electricguy
http://www.powerlabs.org/turbine.htm

glöm för guds skull inte att sätta en "diffuser" i brännkammaren, annars kommer den att smälta.

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 18:55:05
av xxargs
gustav t skrev:Tack för svaren.....

Om man kopplar en kondensator parallellt med knappen, blir det en större gnista eller är det bara för att "spara" knappen?
Hur stor bör en sådan kondensator vara??

/gurra
kondingen är viktig för bra gnistan. Kondingen är till för att spänningen skall hålla sig låg nog tills brytarna är tillräckligt långt isär innan spänningen sticker ivärg - annars får du en ljusbåge och materialförflyttning medans brytare går isär precis när den släpper kontakten och en stor del av energin som skulle till tändstiftet bränns i stället av i din brytare...

att få en brännare att fungera stabilt i en jetmotor är en hel vetenskap - det handlar om förvärmning, flamhållare etc.

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 19:03:34
av danei
Jag har en oljebrännare som ligger. Om det är av intresse.

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 27 augusti 2009, 23:09:35
av Andy
Går oljebrännaren på 12VDC d v s ett bilbatteri som trådskaparen önskade?

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 28 augusti 2009, 01:34:38
av Johanb
En variant är att behålla tändspolen och bygga en brytarlös/halvledartändning istället för knappen. Jag har kört kontinuerlig ljusbåge från 12V som tände på avstånd över 10mm i vanlig luft med en sådan.

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 28 augusti 2009, 07:43:29
av gustav t
Hej... igen...

Vi har nu fått tag på en tändare från en oljebrännare, den bör ju funka..
Nu är vi inte säkra på att det är hela tändaren, det kan fattas bitar. Det är nog bara själva transformatorn vi har hittat, två sladdar och jord går till transformatorn, ut kommer två grövre sladdar som går till stiften. Verkar det vara komplett? eller behövs det fler delar?

Anledningen till att jag önska driva det på 12V är för att slippa dra runt på en massa förlängningssladd. + att det känns bättre att jobba med 12V än 230V

En diffuser... vad är det? är det det röret med en massa hål i? i så fall har vi en sådan.

Att det är en "hel vetenskap" att få en turbo-jet och funka bra, är något vi har räknat med. Detta är vad som kallas "rastarbete" dvs. något att göra på jobbet när man inte jobbar......

/ Gurra

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 28 augusti 2009, 11:17:55
av Andy
Ett flertal liknande experiment som jag sett har haft de största problemen med dieseldrift. De flesta börjar med gasol (propan) och försöker sedan gå över på diesel när man fått till en bra förbränning. Just fördelningen av bränslet och brännkammarens utformning är tydligen helt avgörande som jag har uppfattat det.

Re: Tändare till Jetmotor

Postat: 28 augusti 2009, 12:20:36
av Mizzarrogh
Andy, jag vet inte, men till pulsejets brukar man tex linda på några extra varv bakom brännkammaren så man får förvärmning och tex tända med propan först (men där är det ju litet different funktion med brännkammaren eftersom denna i sig tänder när förloppet kommit igång).
Vad jag förstått så kan propan brinna "direkt" mot metallvägg efter munstyckena (dålig beskrivning av mig kanske men...) Diesel/fotogen, etc (troligen även bensin) måste nog förångas vid högre temp först (mha förvärmas samt vid behov. omjustering av injektorer och i sht. flamhållare).