Sida 1 av 1
Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 25 augusti 2009, 09:16:17
av pern
Är på jakt efter ett enkelt Oscilloscop och hittade detta, någon som testat det eller har förslag på något liknande
nytt (Ej Tradera och inte PC-Baserat) i ungefär samma prisklass ?
Skall bara ha det till att mäta Audio så ett enkelt räcker.
Länk
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 25 augusti 2009, 09:42:21
av bos
Känns som bortkastade pengar om du frågar mig. För runt samma pris (om inte billigare) för du ett 200MHz/1GS/s digitalt oscilloskop på Ebay. Finns en säljare som säljer fabriksnytt med 3 års garanti och gratis frakt. Fyra kanaler (probar ingår) samt färgskärm.
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 25 augusti 2009, 09:54:27
av pern
Anledningen till att jag vill ha ett analogt är att det är viktigt att kunna se sinuskurvor perfekt.
Är lite osäker om en LCD skärm kan det. Men kan det göra det så är det helt klart ett alternativ.
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 25 augusti 2009, 09:59:52
av Glenn
men om du bara behöver 20Mhz, varför vill du inte köpa begagnat ? dom kostar ju nästan ingenting.
Matar jag in en sinus i mitt digitala och analoga skåp blir det ju MYCKET snyggare kurva på det analoga iaf..
trodde jag hade en bild på det men det hade jag ju förstås inte :/
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 25 augusti 2009, 10:02:25
av bos
Någon gång ska jag nog lära mig att läsa klart hela inlägg innan jag svarar...
Ska du bara mäta audio så är det helt klart bättre med analogt, ja, och då är Glenns inlägg bättre än mitt. Bra begagnade analoga 'skop finns i överflöd, så du behöver ändå inte bli fattig på kuppen samtidigt som du får ett bra verktyg.
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 25 augusti 2009, 10:10:00
av pern
När det gäller beg tänker jag mest på att de kanske inte håller så länge innan de ev går sönder. Men det kanske är fel..
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 25 augusti 2009, 10:17:35
av 4kTRB
Conrad har ett 30MHz i motsvarande prisläge. 30MHz är 10MHz mer än 20MHz, låter inte så mycket men gör skillnad om du ska studera lite komplexare kurvformer uppåt en 10MHz-15MHz.
http://shop.conrad.se/websale7/30-MHz-o ... %3c%2f3%3e
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 25 augusti 2009, 10:21:42
av pern
Conrads ser ut att vara samma fast under olika namn och 10MHz mer. Klart intressant.
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 25 augusti 2009, 10:48:33
av pern
Verkar vara GW Instek som gör dem, och Conrads verkara vara samma som ELFA säljer.
ELFA Länk
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 26 augusti 2009, 08:29:19
av Gorgus
bos skrev:... Ebay. Finns en säljare som säljer ...
Intressant, har du någon länk eller kommer ihåg alias?
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 26 augusti 2009, 08:44:56
av AndersG
Kag köpte nyss ett beg Tektronix 100MHz, 4 kanalers för 2300 SEK. Skulle rekommendera att du kikar litet på begmarknaden, tex millivolt.se eller MJS eller kollar blocket/tradera etc.
Re: Någon som testat ElektroKits Oscilloskop 20 MHz 2 kan AT-732
Postat: 26 augusti 2009, 13:01:22
av pern
Jag beställde den från Conrad, tror den räcker för mina behov just nu.