Sida 1 av 2

Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 14 augusti 2009, 18:59:49
av MChip
Tänkte börja labba med vakuum men vill ha säkerhet före osäkerhet!
Tänkte om man bygger en ram åt tex 4 st 8mm tjocka plexiglas skivor.
Och runt så är det tex tjock trä(20mm).
Det enda man kan se in igenom är då plexi glas "fönstrena".
Om då en glasburk imploderar,klarar glasrutorna av att skydda mot flygande glas?
Det är dock inte tänkt att det ska vara helt slutet men iallafall fram,bak och uppåt.
Åt något håll måste det vara öppet för slangar etc.

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 14 augusti 2009, 19:12:36
av Noxin
Använd polycarbonat (PC) i stället. Varunamnen är bla. Lexan, Makrolon.
Plexiglas (PMMA) är ganska skört och spricker lätt.

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 14 augusti 2009, 19:14:37
av watti
Lexan är väl vad de använder i ishockeyringar.. Lite mjukare en plexi om man säger så kan börja sig lite mer, dvs håller bättre. Medans plexi har en tendens att vara väldigt hårt och spricka lätt.

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 14 augusti 2009, 19:20:20
av MChip
Det ska bli ett slaggs "skåp" tänkte jag i slutändan!
Tack för svar!

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 14 augusti 2009, 20:17:52
av Purre
Lexan används även som kaross på radiostyrda bilar. Med andra ord det håller för en hel del :)

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 14 augusti 2009, 20:50:08
av MChip
Då får det bli lexan!=)
Skall skissa lite på storleken på lådan och vad jag kommer behöva för storlek så jag sedan vet hur stora bitar jag behöver till "fönstrena"!
Tack för svaren!

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 15 augusti 2009, 10:58:05
av Freezer7Pro
Tusan, nu blir man ju sugen på att bygga något med vacuum-pumpen jag hittade i garaget. :D

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 15 augusti 2009, 15:02:48
av janne66
Kan bara hålla med. Plexiglas ska INTE användas, det tål viss belastning men när det sprickor blir det sylvassa kanter av bitarna.

Den mjukare "plast" som beskrivs är mycket bättre.

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 15 augusti 2009, 18:15:22
av CrowStudio
Ursäkta om jag lånar tråden lite, men när vi ändå pratar om lexan:
Blir det lätt repor i lexan, om finns det någon bra skyddsfilm man kan lägga på för att skydda, som sen går att byt när det ser förjävlig ut?

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 15 augusti 2009, 19:00:18
av bonecrime
Dessutom är Plexiglas grymt drygt att bearbeta, det vill väldigt gärna spricka när man borrar och sågar i det. Man måste vara väldigt försiktig. Precis som de tidigare sagt så säger även jag; använd polycarbonat, det är överlägset!

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 15 augusti 2009, 19:15:15
av tecno
Plexi går utmärkt att bearbeta med RÄTT verktyg!

Vad som är mycket viktigt efter all bearbetning att man TEMPERERAR materialet för att bli av med ytspänningar.

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 15 augusti 2009, 19:23:40
av bonecrime
Vad är rätt verktyg då? Det tyckte inte om bandsågen på jobbet i alla fall! :lol: Nu är den iofs till för att såga metall och inte plast. Men brukar normalt såga polycarbonat(Lexan) och även andra plaster i den utan problem. Kanske är det så att classes plexi är av sämre kvalitet?

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 15 augusti 2009, 19:26:35
av tecno
För att reda på detta ska du titta på tillverkarens rekommendationer gällande skärande bearbetning, det utmärkt att såga - borra - fräsa - svarva med rätt verktyg dvs att de är slipade på rätt sätt för materialet som skall bearbetas.

Google .....

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 15 augusti 2009, 19:29:03
av bonecrime
Och där har du min poäng.

Re: Hur kraftfullt är plexiglas?

Postat: 15 augusti 2009, 19:33:24
av tecno
och den va? att inte använda plexi för att?

PC går ej att använda till allt, tex går den inte att polymerisera i limfogar. PC duger inte till applikationer med optiska krav.