Sida 1 av 1

koppla ihop solceller! Hur gjorde ni?

Postat: 13 augusti 2009, 21:01:05
av slatte
Tänkte bara kolla om någon har lekt vidare med solcellerna från samköpstråden tidigare i våras! Här

Skulle uppskatta lite tips hur ni har löst sammanlänkningen av solcellerna!
Solcellerna var också grymt tunna så jag antar att ni har skyddat dem på något vis!


/Slatte

Re: koppla ihop solceller! Hur gjorde ni?

Postat: 14 augusti 2009, 15:40:01
av Borre
Jag tänkte fräsa ut en liten "panel" man sätter solcellerna i, en liten snabb skiss än sålänge:

Bild

Hålen är till för att man ska kunna seriekoppla cellerna. Löder på undersidan av cellerna i och ner genom de större hålen, sedan upp genom det mindre mellan cellerna och där löder man på ovansidan. Använder nog avlödningsfläta att koppla ihop dem med.
Troligen blir det väl någon glasskiva eller dylikt på ovansidan.