Varning: "Battery Desulfator" suger.
Postat: 4 augusti 2009, 09:20:40
Jag tycker om att ha 12V blyackumulator som reservkraft till laptop, skruvdragare, m.m. Så jag har några SLA som har fått några år på nacken. Iom att jag har en mickrodatorkontrollerad laddare så vet jag exakt hur många Ah som finns i varje blyackumulator. Ett par av dom har nu gått ner till 50% av specificerad kapacitet. Så det står mellan att försöka laga, köpa nytt eller lida.
Jag valde laga och köpte en "12V Battery Desulfator Optimizer" från:
http://stores.shop.ebay.co.uk/BatteryTe ... QQ_armrsZ1
Någon bruksanvisning får man inte med. Allt som finns är ett exempel på baksidan av förpackning där dom berättar hur förträfflig den är på att rädda en 17Ah blyackumulator. Iom att jag har en 17Ah blyackumulator som idag bara klarar 9,8Ah så fick den vara försökskanin.
Exakt hur man ska göra framgår inte. Jag anslöt manicken i 24h och lätt den sitta och blinka. Därefter laddades batterier med svag laddning och manicken ansluten. Så uppmättes kapaciteten.
Uppenbarligen ska man inte bråttom när man gör dessa saker, det tar rätt bra med tid.
Sååå... resultatet? 9,6Ah.
Tja, vad ska man säga?
EDIT: Ska köra en ny mycket längre test på ett 20Ah batteri av "bilbatteri-typ" får återkomma med det resultatet om en vecka eller två.
Jag valde laga och köpte en "12V Battery Desulfator Optimizer" från:
http://stores.shop.ebay.co.uk/BatteryTe ... QQ_armrsZ1
Någon bruksanvisning får man inte med. Allt som finns är ett exempel på baksidan av förpackning där dom berättar hur förträfflig den är på att rädda en 17Ah blyackumulator. Iom att jag har en 17Ah blyackumulator som idag bara klarar 9,8Ah så fick den vara försökskanin.
Exakt hur man ska göra framgår inte. Jag anslöt manicken i 24h och lätt den sitta och blinka. Därefter laddades batterier med svag laddning och manicken ansluten. Så uppmättes kapaciteten.
Uppenbarligen ska man inte bråttom när man gör dessa saker, det tar rätt bra med tid.
Sååå... resultatet? 9,6Ah.
Tja, vad ska man säga?
EDIT: Ska köra en ny mycket längre test på ett 20Ah batteri av "bilbatteri-typ" får återkomma med det resultatet om en vecka eller två.