DennisD7's CPLD-PacMan

Berätta om dina pågående projekt.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Ser fram emot att se hur det ser ut. Innan DennisD7 hinner publicera sitt kan man komma i stämning genom att spela världens minsta? Pacman
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Lite väl minimalistiskt :)
Funkade lite bättre om man körde skärmförstoraren i Win. Men den ligger efter så jäkligt :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30022
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man ser bättre om man kör swf-filen direkt ;)
http://guimp.com/pacman.swf
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Grrr.... jag ville ju vara först :x :wink:
Fast jag tror det blir mer spelglädje av min. Flash är ju ändå bara flash....
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Kalas!

Efter en massa hårslitande tönt-programmering har jag nu äntligen fått ihop Version 0.1 av Prototyp 1. Det innebär att jag har 3 rader och 5 kolumner, en gul punkt som flyttas med hjälp av de 4 knapparna, och som dessutom stannar när den kommit till en kant. Det låter simpelt men med logiska grindar kan allt bli svårt. Men på köpet löstes mitt problem med kontaktstuds, så nu slipper jag tänka på det.

Nästa steg blir följande två saker (jag vet inte vilken av dem som får komma först):
1. Innerväggar i labyrinten, och även en magisk gå-ut-till-höger-och-komma-in-till-vänster-port som ju är tradition inom Pacmanvärlden.
2. Gröna piller som äts upp när man vandrar omkring.

Efter det:
- löda resten av raderna
- anpassa programmet till 5x7
- fixa spöken

Långt senare:
- poängräkning
- löda på CPLD-chippet på prototypen
- batteri

Yours truly
/DennisD7
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

egentligen lite OT.... men men
Jag och några polare hade tänkt att göra en digital klocka med alarm och grejer som projektarbete i skolan och detta med cpld verkar ju vettigt.
Men då har jag några frågor:
1. Var köpte du CPLDerna och utvecklingskortet, och vad kostade dom?
2. Var det lätt att komma igång? (jag kan massor 8) om logikkretsar och räknare och sånt)
3. Ska jag satsa på microcontroller i stället? (kan ingen sådan programmering)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

3. ja
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Utvecklat:
Mikrokontroller har kraft så det räcker och blir över för att bygga en väckarklocka, inte ska man dra till med en CPLD för det! Det vore som att skjuta kråkor med studsare
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Nej, det är lite som att bygga en studsare från grunden :D

1. Jag köpte utvecklingskortet från Digilent's hemsida, hur smidigt som helst med visakort :) "DXCRP" för $59. Det kortet använder en CPLD från Xilinx, och Xilinx tillhandahåller gratis programvara för utveckling. Själva CPLD:erna kan man köpa fler av från Xilinx' sida och de kostade $3.40/st tror jag det var (det finns billigare med färre makroceller för $1.6 typ). Jag beställde 24 st och då blev portot $20.

2. Det var halvsvårt att fatta programvaran, men jag hittade en guide på nätet som hjälp. Du kan fråga mig 8) När man har kommit igång är det hur lätt som helst.

3. Microkontroller är säkert lämpligare, om inte annat för tillgängligheten. Men visst är det lite roligare att placera ut AND- och OR-grindar än att programmera assebler? Plus att det är lite ovanligare... :) Come over to the dark side, så kan vi sambeställa CPLD:er.
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

startar en egen tråd om ämnet i "Idébanken", så att ingen blir upprörd över att jag kommer hit och ställer en massa knasiga frågor i nån annans tråd.

--->$tiff: Skjuta kråkor med studsare, det går väl det med.... :D
--->DennisD7: that's the spirit!!! Om nu en sådanadäringa CPLD är lite overkill så finns det väl kanske andra typer av programmerbar logik som tillräckligt kraftfull, och mer lämpad för detta ändamål?
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jepp, varför göra det på det lätta sättet? :wink:
Hmm, CPLD är ju lite av den enkla varianten, FPGA finns också men de används till tyngre saker. Hursomhelst, lycka till och ... om du har frågor om CPLD:er så är du välkommen i denna tråd :)
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Projektsidan http://www.data70.com/pacman är uppdaterad med bilder och en gripande berättelse.

Bild

B där eller B fyrkant
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Klart spännande projekt...

Några frågor:

Vad har man för "pimitiver" (eller vad dom nu dom grundläggande byggelementen) i editorn att tillgå?

Hur många gates (och är alla av samma sort eller måste man hushålla med de olika typerna) finns det i den CPLD du använder?

Hur stor procent av tillgägnliga gates räknar du med att ha använt när du är färdig?

Hur stor flexibilitet finns det i CPLD'n? Kan man koppla utgången på en and-gate till ingången på 250 st andra and-gates? (bortser här ifrån problem med fanout (drivförmågan på utgången))

Vad har man för grindfördröjning?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Dioden i mitten kan man ha som mål. Den dioden kan fungera som (röd) tills man har ätit upp alla prickar och då kan den dioden bli grön och då är den som en slags "exit".....
Elektron
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 oktober 2004, 19:58:34

Inlägg av Elektron »

Du vet att om barn hade påverkats av dataspel,

då hade de som varit barn på 80-talet låst in sig i mörka rum med glada färger, lyssnat på elektronisk monoton musik och ätit piller,........


eller inte.
Skriv svar