Silver-kalcium-batterier, laddning i bil m. solceller
Postat: 23 juli 2009, 12:35:24
Hejsan, Biltema har börjat sälja batterier baserade på silver-kalcium-teknik som har längre garantitid till samma pris. Enligt vad jag kan förstå är enda nackdelen med dessa att de kräver högre spänning för att laddas fullt ut, 14.8V istället för 14.4V.
Batteriet sitter i en husbils bodels-system och laddas via solceller med en regulator alt. via generatorström från bildelen. Utrustningen är ganska gammal så jag tvivlar på att den är anpassad för dessa nya batterier. Ev. kan regulatorn ställas om då den är av svensk tillverkning och har en utförlig manual med inställningsmöjligheter på maskinen.
Vad blir konsekvenserna av att inte tillföra tillräcklig laddspänning, på kort resp. lång sikt? Och hur mäter man denna spänning korrekt, enbart rakt över polerna vid laddning på batteriet eller?
Har ni något annat som kan vara intressant så bidrag gärna, om det så innefattar att kalla mig för ett snednäst mongo som inte borde få hålla i en skruvmejsel. Tack på förhand.
EDIT: Var precis ute och kontrollerade. Regulatorn är en Naps System MaxPower, med omkopplaren ställd i läge för slutet batteri. Polspänningen över batteriet låg på 14.6V en molning dag, med batteriet troligtvis laddat och med en liten lampa i bodelen igång.
Batteriet sitter i en husbils bodels-system och laddas via solceller med en regulator alt. via generatorström från bildelen. Utrustningen är ganska gammal så jag tvivlar på att den är anpassad för dessa nya batterier. Ev. kan regulatorn ställas om då den är av svensk tillverkning och har en utförlig manual med inställningsmöjligheter på maskinen.
Vad blir konsekvenserna av att inte tillföra tillräcklig laddspänning, på kort resp. lång sikt? Och hur mäter man denna spänning korrekt, enbart rakt över polerna vid laddning på batteriet eller?
Har ni något annat som kan vara intressant så bidrag gärna, om det så innefattar att kalla mig för ett snednäst mongo som inte borde få hålla i en skruvmejsel. Tack på förhand.
EDIT: Var precis ute och kontrollerade. Regulatorn är en Naps System MaxPower, med omkopplaren ställd i läge för slutet batteri. Polspänningen över batteriet låg på 14.6V en molning dag, med batteriet troligtvis laddat och med en liten lampa i bodelen igång.