Sida 1 av 1

Seriekoppling DC fläktar

Postat: 14 juli 2009, 09:31:27
av rikkitikkitavi
vad händer om man seriekopplar några vanliga DC fläktar, borstlösa. Den typen som sitter i allt...

de är inte 100% identiska, alla har samma märkspänning (12V) men något olika märkströmförbrukning (0,11-0,18 A) '

orsaken är att jag vill ha ett flertal för luftlödeskapaciteten och jag har en matning på 48V (tänkte mig 4-5 st)

Re: Seriekoppling DC fläktar

Postat: 14 juli 2009, 10:20:09
av Mindmapper
Den som har högst resistans (drar minst ström) brinner upp! :mrgreen:

Om du använder de som är identiska, fungerar det så länge som alla snurrar. Om en stannar kommer den att dra mer ström (lägre impedans) och mer effekt går till de som fortfarande snurrar. Med 4-5st identiska så händer inte så mycket om en stannar.