HJÄLP !!, Hur känner man av magnetfältet runt en 230V fas
HJÄLP !!, Hur känner man av magnetfältet runt en 230V fas
Hjälp !!
Jag ska bygga en "fjärrstart" anordning som genom att jag förbrukar ström till en 230V förbrukare, ska anordningen sluta ett relä till en annan förbrukare.
Fjärrstarten ska användas för att automatiskt starta en dammsugare när jag startar tex. en borrmaskin, såg, etc
Frågan är då hur jag "fiskar upp" magnet fältet från fasen på ex.borrmaskinen. För jag vill ju ha maskinerna galvaninskt åtskillda ?
Jag ska bygga en "fjärrstart" anordning som genom att jag förbrukar ström till en 230V förbrukare, ska anordningen sluta ett relä till en annan förbrukare.
Fjärrstarten ska användas för att automatiskt starta en dammsugare när jag startar tex. en borrmaskin, såg, etc
Frågan är då hur jag "fiskar upp" magnet fältet från fasen på ex.borrmaskinen. För jag vill ju ha maskinerna galvaninskt åtskillda ?
Hallsensor heter sensorn som känner av magnetfält. Dessa brukar ha analoga utgångar, det är därför lätt att koppla utgången till en komparator som kan aktivera valfri krets när hallsensorns signal överstiger ett visst värde (ställbart via en pot).
Men nu blev jag så klart konfunderad. Är magnetfältet alternerande? Ska man behöva dra ett medel på magnetfältets amplitud?
Hursomhelst så behövs det ju ändå rätt stor hysteres för att inte systemet ska hamna i nån otäck självsvängning.
Men nu blev jag så klart konfunderad. Är magnetfältet alternerande? Ska man behöva dra ett medel på magnetfältets amplitud?
Hursomhelst så behövs det ju ändå rätt stor hysteres för att inte systemet ska hamna i nån otäck självsvängning.
Jo det är klart !!
Det är klart att jag kan köpa en strömtranformator med spänningsutgång och koppla denna till en trissa och sedan ett relä. Men då sticker det ju iväg på en 500 spänn !.
Men hallgivaren värkar intressant !, Det är klart att magnetfältet ifråga är ju 230V 50Hz med tanke på självsvängingen, har inte en aning hur jag löser det ???
Samt att värdet är ju alternerande med tanke på att jag ska ju kunna koppla olika maskiner på den "styrande delen" !!
Men hallgivaren värkar intressant !, Det är klart att magnetfältet ifråga är ju 230V 50Hz med tanke på självsvängingen, har inte en aning hur jag löser det ???
Samt att värdet är ju alternerande med tanke på att jag ska ju kunna koppla olika maskiner på den "styrande delen" !!
Beröringsfria spänningsprovare (phasen, elfix etc.) funkar enligt ungefär den principen.
Eller så kan man koppla typ, 4st BC548 i darlington och dra ut basen som antenn.
Då mäter man alltså spänning så man måste ha denna efter strömbrytaren.
Jag testade en variant på darlington där kollektor gick till Vcc via 100 Ohm på de tre första.
Den fjärde kopplades som switch till en lysdiod.
Gick att se t.ex vilken tråd som är fas resp. nolla bara genom att hålla antennen i närheten.
Med BC547C (hfe min 350 eller så) kanske det räcker med 3 st.
Med op-amp skulle jag testa en dubbel, första förstärker sen halvvågslikriktare och sedan en schmittrigger.
Eller så kan man koppla typ, 4st BC548 i darlington och dra ut basen som antenn.
Då mäter man alltså spänning så man måste ha denna efter strömbrytaren.
Jag testade en variant på darlington där kollektor gick till Vcc via 100 Ohm på de tre första.
Den fjärde kopplades som switch till en lysdiod.
Gick att se t.ex vilken tråd som är fas resp. nolla bara genom att hålla antennen i närheten.
Med BC547C (hfe min 350 eller så) kanske det räcker med 3 st.
Med op-amp skulle jag testa en dubbel, första förstärker sen halvvågslikriktare och sedan en schmittrigger.
Re: Jo det är klart !!
Strömtransformatorerna på elfa är precisions-komponenter.Nenios skrev:Det är klart att jag kan köpa en strömtranformator med spänningsutgång och koppla denna till en trissa och sedan ett relä. Men då sticker det ju iväg på en 500 spänn

Visst kostar dom - men det finns ju flera sätt att göra en liknande sak med andra komponenter.
Det har du antagligen redan förstått av de andra kommentarerna här ovan.
Jag ville egentligen bara visa på hur du kunde känna av magnetfältet.
-
Det spelar ingen roll om du lindar den på fasen eller nollan. Det går samma ström i bägge ledarna. Skillnaden mellan fasen och nollan (i fyrledarsystem) är att nollan och jordledaren är hopkopplade i ditt säkringsskåp, alternativt i fastighetens elcentral.
Linda några varv koppartråd runt ena ledaren och förstärk den. Det är en bra början för vad du ska göra.
Linda några varv koppartråd runt ena ledaren och förstärk den. Det är en bra början för vad du ska göra.