Sida 1 av 1

Problem med jordning

Postat: 16 juni 2009, 12:37:30
av Electricguy
hej!
som vissa redan har sett så har jag byggt en radiolänk från datorn till stereon. Nu är det så att mottagaren vid stereon brummar. Brummet slutar när man tar på jordningen på mottagaren, alltså ett jordfel. hur kan detta fel avhjälpas? jag har ingen möjlighet att jorda stereon i sig, då jag inte har något jordat uttag. kan man gör någon form av virtuell jord på något sätt? jag har en spänning på 9VDC att tillgå.

Re: Problem med jordning

Postat: 16 juni 2009, 12:43:48
av vfr
Finns det ingen jordningsskruv på baksidan av stereon? Det är rätt vanligt.

Re: Problem med jordning

Postat: 16 juni 2009, 12:49:43
av Electricguy
jo, jag har testat det, men det blir ingen skillnad.

Re: Problem med jordning

Postat: 16 juni 2009, 12:53:06
av Electricguy
i en OP kan man ju få en virtuell jord på ingången, men det känns inte så lockande att använda.

Re: Problem med jordning

Postat: 16 juni 2009, 16:02:22
av Stinrew
Det där med brum känner jag igen. Hade problem med det förr i tiden när jag hade TVn med antenn via kabel-TV-nätet inkopplad till stereon samtidigt som datorn också var inkopplad till stereon. Nu har jag förvisso slutat med TV, men har dessutom datorn inkopplad till stereon via optofiber.

Så mitt tips till dig är:
Byt ut lågnivåkabeln mellan dator och stereo mot optofiber. Lycka till.

Re: Problem med jordning

Postat: 16 juni 2009, 16:59:22
av Electricguy
Okej, nu är det ju så att jag inte har någon kabel att byta. Jag kör ju med radio, och då blir det nog svårt att köra med optisk kabel :D

Re: Problem med jordning

Postat: 16 juni 2009, 21:37:35
av Stinrew
"D'oh!" :doh:

Jag som läste igenom första inlägget två gånger innan jag svarade, måste glömt att koppla in någothjärnan kanske :D

Re: Problem med jordning

Postat: 16 juni 2009, 21:45:33
av bos
> måste glömt att koppla in något

Den optiska kabeln kanske? :mrgreen:

Re: Problem med jordning

Postat: 16 juni 2009, 22:58:42
av Norpan
Provat att vända stickontakten(rna)?

Re: Problem med jordning

Postat: 16 juni 2009, 23:00:54
av Electricguy
Norpan: ska testa det :P

Re: Problem med jordning

Postat: 17 juni 2009, 08:31:01
av mrfrenzy
Vad är förstärkaren mer kopplad till för utrustning? Prova koppla ut allt utom matningsspänningen och din mottagare.

Re: Problem med jordning

Postat: 17 juni 2009, 08:47:54
av Electricguy
den är kopplad till ett slutsteg och en cd-spelare.