förbikoppling

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

förbikoppling

Inlägg av sebastiannielsen »

När en utgång får 5 v ström så ska båda ingångar slutas.

Utgång: "hook" på en mobiltelefon , dvs 5 v när den ringer
Ingång 1: NO-knappen , för att skapa upptagetton (gör att man slipper öppningsavgiften)

Ingång 2: Power-knappen på min server.


Jag hade tänkt mig en optokopplare mellan ett 12v 2-polit relä och utgången.
Men så har jag inga optokopplare kvar och Elfa har stängt...
Har en massa transistorer liggande (från gammal elektronikskrot). Men jag vet inte varken hur en transistor funkar eller hur man kopplar in den. Har hört att en transistor ska släppa fram ström när det kommer ström på basen men jag får det inte att funka.

1: Utgång Hook 5v+
2: Mobil GND
3: 12v -
4: 12v +
5: reläpol 1
6: reläpol 2

Som sagt när det kommer 5 v på 1 och 2 , så ska reläet dra.


Denna "krets" ska jag stoppa ett kontantkort i och när jag ringer upp mobilen så ska min server stängas av/sättas på och så vill jag ha upptagetton som bekräftelse.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

1 --> resistor --> bas (resistor på några kOhm)
2 --> emitter
3 --> emitter
4 --> reläpol1
kollektor --> reläpol2

Jag antar att 12V - är nollpotentialen till din 12V spänningskälla. Annars är det mysko om du har 12V relä.
Transistorn måste vara NPN och tåla reläspolens ström.

Sen kommer nästa problem:
Hur länge behöver reläet vara aktiverat för att allt ska ske enligt önskat?
Om du tänkt stänga av servern genom att hålla "powerknappen" intryckt några sekunder så krävs det lite till...
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

reläet verkar väldigt onödigt...

och du måste väl ändå orka vänta tills elfa öppnar :P
lite tålamod får du ha :P

såhär isf?

mobil > optokopplare(+motstånd) > dator+rödlur

mycket enklare. jag tror nog optokopplarn klarar av strömmen som datorns knapp ska hantera...
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Men problemet är att optokopplaren har följande data:

AV: oändligt ohm över kontakten
PÅ: 3,65 ohm över kontakten

Och för att få detta till en ohm-fri slutning måste jag använda mig av ett relä som jag kopplar på.

Och powerknappen är att det räcker å trycka in den en gång för att stänga av och en gång för att sätta på. Ingen fördröjning som det brukar vara på lite nyare datorer.
Men switchen är en sådan lågvoltsswitch kopplad till moderkortet.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

3,65 ohm räcker gott och väl till att sluta datorns powerknapp.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Varför ska du ha en "ohmfri" sluting för? Enda sättet att få det är med supraledare. Även en vanlig strömbrytare och kabeln till det har en viss resistans....

Jag ger mig tusan på att du kan starta en dator via switchen som går till moderkortet även om du lägger 100 ohm där över. 3.6 ohm är definitivt inga problem. Det är i logiksammanhang precis samma sak som en ren kortslutning.

Prova vettja.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det funkar att trigga min powerknapp med en 15 kOhm resistor. Men det tar en jävla tid eftersom det säkerligen sitter ett enkelt RC-filter på ingången för att avstudsa knappar.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

avstudsa?

Och med "ohmfri" menar jag att instumentet ska pipa när det är inställt på ledningsmätning. Det gör INTE det när jag mäter över optokopplaren , även om optokopplaren har spänning. Men mäster jag med ohm-inställning så får jag följande resultat:

spänning på optokopplaren: 3,6 ohm ut
Spänningsfri: oändligt (bruten krets)

Och 3,6 ohm är ganska mycket faktiskt.

Jag har ett 12v relä. Det drar på 9 volt.
Lägger jag optokopplaren på så drar INTE reläet när optokopplaren är spänningsfri , normalt än så länge. Lägger jag typ 3-5 volt på optokopplaren så drar reläet INTE , dvs det är för låg volt till reläet.
Ökar jag volten på reläet från 9 volt till 12 volt , då drar reläet INTE när optokopplaren är spänninsfri (normalt), men när den får 3-5 v spänning så drar reläet (normalt).
Det verkar som några volt faller bort genom optokopplaren så det funkar inte att bara köra själva optokopplaren.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vi kom fram till att du inte behöver ett relä för att starta datorn och kortsluta en knapp, det är overkill!
Normalt låter man inte optokopplare driva relä direkt, de är inte gjora för att klara det. Optokopplaren får driva en transistor som i sin tur orkar driva reläet. Jag tror inte din optokopplare mår så bra av att driva reläspolen i längden.

Som jag sa, det går bra med flera tusen gången högre resistans än dina 3,6 Ohm över optokopplaren för att datorn ska tolka det som ett "knapptryck".
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

och vad menar ni med att det finns nån "avstudsare" mellan knappen och styrkretsen för påslag av datorn?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Avstudsaren sitter på moderkortet och jämnar ut eventuella transienter som kan uppstå med mekaniska brytare. Men det är inget du behöver veta för det du ska bygga.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

"avstudsning" filtrerar bort snabba förändringar ...låt säga att man använder en knapp (inkopplad till en microcontroller t ex) för att starta eller stoppa en funktion. Det är tänkt att ett omslag ska ske vid varje tryck. När man då trycker för att stänga av så kanske en "studs" inträffar och micro kontrollen tolkar det som att funktionen skall slås på igen!

Attan :evil: ..$tiff hann före...
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

mycket trevligare att läsa texten om du skriver spänning istället för volt.
Skriv svar