Så här är bakgrunden. Till mitt projekt "Lysande tavla" behövde jag 5V, plus ytterligare
en högre spänning för att driva mängder med lysdioder i serie. Jag hade bara ett labagg
så jag byggde ett fast 5V 1A labagg. Det är alltid bra att ha två ändå.
Till slut fastnade jag för att Stomatolskylten skall ha ett nätagg med 5V och 24V. Jag
byggde ett sådant och det var då mina tankar om att testbelasta dessa två dök upp.
Nerre: Ja det var som du sa med motstånden, det stämde inte alltid ens med kalla
motstånd. Teoretiskt framräknad strömförbrukning 140mA, uppmätt 125mA t.ex.
Min multimeter går bara till 250mA men jag har beställt en som går till 1000mA men
den har inte kommit ännu. Teoretiskt kommer skylten inte att dra mer än c:a 300mA
både på 5V och 24V, och jag ligger nog ganska bra till med regulatorerna också.
7805 får 8.4V in och LM317 (hade ingen 7824) 28V så dom blir nog inte så stressade.
På LM317 valde jag 180 ohm och 3K3 för att få 24.17V men hade inte dom i 1% så med
5% motstånd blev det 23.9. Det får vara så. Med effektmotstånden blir ju också belastningen
konstant, i verkligheten kommer 300mA bara att tas ut korta stunder, det kanske
påverkar en del. När jag får min nya multimeter skall jag mäta både spänning och ström
samtidigt under belastning och kolla att inget blir för varmt. Har gjort plats på kortet
för en större kylning ifall det behövs i förväg.
Jesse: Jag hade ingen trafo med två lämpliga spänningar, så jag tog två med 6V och
20V, båda är "återvunna" och var säkrade med 800mA. Dom kommer förhoppningsvis
att klara skivan. Det blir nog kretsarna som stressas mest som du skrev. Jag skall
använda dina instruktioner när min andra multimeter kommer! Jag skall läsa i data-
bladen för resp. komponent och lära mig att räkna på detta som du så utförligt
beskrivit!
Limpan4all: Jag bor i Enskede/Skarpnäck i södra Stockholm. Jag tror att jag klarar mig
för tillfället med mina hittills så enkla projekt med sådana fina råd som jag får här, men
blir nästan tårögd av ditt generösa erbjudande! Verkligen hyggligt!
blueint; ?!, way over min kunskapsnivå!

Jag är bara på lågstadiet ännu.
Ett stort tack till er alla, det är så perfekt detta, att få knuffar i rätt riktning så man
kan fortsätta själv att lära sig och förstå hur man räknar ut saker och varför!
Det är kul när man till slut hajjar och man kan få saker att bete sig som man tänkt!