Sida 1 av 1

Fråga angående kylartermostatgivare (bil-meck)

Postat: 25 maj 2009, 10:06:07
av Tottish
Hallå!
Har en SAAB 9000 från -86 som igår visade att kylarfläkten inte snurrade när den skulle. Problemet var ett kabelbrott på kabeln till termostat-givaren som sitter i kylaren. Jag kommer inte åt att byta ut kabeln så jag tänkte dra en ny från boxen där reläet för kylfläkten sitter.
Det verkar vara kopplat på följande vis: Reläspolens ena anslutning är kopplad till +12V och termostaten drar ner den andra till jord när temperaturen går över 90 grader eller något sådant.
Jag blev dock lite förbryllad eftersom det, i kabeldosan där reläet sitter, går två kablar till stiftet som jag förmodar går ned till termostaten. Men vart går den andra?

Frågan är väl om jag kan koppla på det här viset? Jag kommer inte åt att mäta den "av-ärgade" tråden. Min fundering var väl om det är så att det går via någon anpassningselektronik och ifall termostaten i så fall brinner upp om man försöker mata reläet direkt med den. Men så tråkigt är det väl inte?

MVH
/Tottish

Re: Fråga angående kylartermostatgivare (bil-meck)

Postat: 25 maj 2009, 11:54:45
av Minus
kan vara så att kylaren är isolerad från jord eller chassit från bilen för att undvika att man får galvanisk korrosion , är ju många olika material i kylare aluminium , mässing , plast o järn.

annars är det bara en mekanisk termostat och fläkten brukar fortsätta gå fast man stängt av tändningen på saab:ar

Re: Fråga angående kylartermostatgivare (bil-meck)

Postat: 25 maj 2009, 13:14:16
av Tottish
Tror inte att kylaren är galvaniskt skild på den här modellen.
Frågan är mest om termostaten klarar av de Xhundra ma som krävs för att mata reläspolen samt om den klarar spiken vid avslaget. Min gissning är som sagt att det går alldeles utmärkt och att det är så det är tänkt men jag skulle gärna få det bekräftat då jag inte hittar något kopplingsschema.
Det stämmer också att fläkten kan snurra även utan att tändningen är på.

MVH
/Tottish

Re: Fråga angående kylartermostatgivare (bil-meck)

Postat: 25 maj 2009, 22:45:49
av Chaos
Nej, någon "anpassningselektronik" finns inte på din -86:a, det är bara att köra på. Det är ju ett väldigt vanligt fel att termokontakten pajar, eller kontaktstycket till den ärgar sönder. Sedan sitter ju den rätt kul till också.

Att det går två trådar beror på att kylare ofta är i plast och/eller gummiupphängda och därför jordar dåligt.