Fråga angående kylartermostatgivare (bil-meck)
Postat: 25 maj 2009, 10:06:07
Hallå!
Har en SAAB 9000 från -86 som igår visade att kylarfläkten inte snurrade när den skulle. Problemet var ett kabelbrott på kabeln till termostat-givaren som sitter i kylaren. Jag kommer inte åt att byta ut kabeln så jag tänkte dra en ny från boxen där reläet för kylfläkten sitter.
Det verkar vara kopplat på följande vis: Reläspolens ena anslutning är kopplad till +12V och termostaten drar ner den andra till jord när temperaturen går över 90 grader eller något sådant.
Jag blev dock lite förbryllad eftersom det, i kabeldosan där reläet sitter, går två kablar till stiftet som jag förmodar går ned till termostaten. Men vart går den andra?
Frågan är väl om jag kan koppla på det här viset? Jag kommer inte åt att mäta den "av-ärgade" tråden. Min fundering var väl om det är så att det går via någon anpassningselektronik och ifall termostaten i så fall brinner upp om man försöker mata reläet direkt med den. Men så tråkigt är det väl inte?
MVH
/Tottish
Har en SAAB 9000 från -86 som igår visade att kylarfläkten inte snurrade när den skulle. Problemet var ett kabelbrott på kabeln till termostat-givaren som sitter i kylaren. Jag kommer inte åt att byta ut kabeln så jag tänkte dra en ny från boxen där reläet för kylfläkten sitter.
Det verkar vara kopplat på följande vis: Reläspolens ena anslutning är kopplad till +12V och termostaten drar ner den andra till jord när temperaturen går över 90 grader eller något sådant.
Jag blev dock lite förbryllad eftersom det, i kabeldosan där reläet sitter, går två kablar till stiftet som jag förmodar går ned till termostaten. Men vart går den andra?
Frågan är väl om jag kan koppla på det här viset? Jag kommer inte åt att mäta den "av-ärgade" tråden. Min fundering var väl om det är så att det går via någon anpassningselektronik och ifall termostaten i så fall brinner upp om man försöker mata reläet direkt med den. Men så tråkigt är det väl inte?
MVH
/Tottish