Trippmätare i rallybil
Postat: 18 maj 2009, 17:08:53
För fyra år sedan började min lillebror med den 'billiga' sporten rally. Detta resulterade i att jag fick ännu en möjlighet att bygga rolig elektronik. Till att börja med blev det bara en liten shiftlight med tre st. 10mm röda lysdioder.
Nu har det ju gått några år, och han önskade en trippmätare. Detta har jag hållit på med i något år, kan inte säga hur länge (ni vet hur det är med projekt
). Jag har dock en ursäkt, hans tidigare bilar har saknat givare på roterande hjul. Men nu i höstas köpte han en 940, och sedan var det snart en givare monterad. Så, då var det bara att ta och färdigställa ett system. Någon kanske undrar varför en trippmätare är så viktigt. Om kartläsaren tappar bort sig i noterna på en sträcka, men har trippmätare slipper han mycket jobb. Varje notrad har nämligen en avståndsangivelse från sträckstarten, så då kan han lätt hitta rätt i noterna igen.
Jag är ju såld på CAN-bus, så processorvalet var givet. AT90CAN128. Till att börja med blir det tre noder:
Tanknoden: Sitter monterad bak på hatthyllan, med en display som är läsbar bakifrån. Displayen visar bränslemängd, har en röd backlight som kan tändas manuellt vid tankning. Den här processorn har ju så lite att göra, så jag beslutade att lägga diverse tidtagning samt realtidsklocka här.
Frontnoden: Monterad på kardantunneln, mellan växelspaken och torpedväggen. Läser in tändpulser, ABS-givare, oljetryck, motortemp och styr shiftlighten. Den har en stor (0.3F) kondensator, för att kunna registrera pulser från ABS-givaren tillfälligt vid spänningsbortfall.
Displaynoden: Sitter ovanför handskfacket, rakt framför kartläsaren. Till den är några knappar och en pulsgivare inkopplad, för att navigera i menyer och inställningar. Den har åtta st. 3mm lysdioder för att kunna indikera varningar. Består av två st. grafiska OLED-displayer (128x64), uppdelade i totalt fyra indikatorer. Dom kan visa t.ex: Tripp, realtid, sträcktid, varvtal, hastighet, oljetryck, motortemp, bränslemängd, gränsvärden för olika larm och shiftligt, samt även justera nyss nämnda gränsvärden, plus en del annat.
Vill här passa på och tacka pagge och sm2wmv för deras hjälp.
Nu har det ju gått några år, och han önskade en trippmätare. Detta har jag hållit på med i något år, kan inte säga hur länge (ni vet hur det är med projekt

Jag är ju såld på CAN-bus, så processorvalet var givet. AT90CAN128. Till att börja med blir det tre noder:
Tanknoden: Sitter monterad bak på hatthyllan, med en display som är läsbar bakifrån. Displayen visar bränslemängd, har en röd backlight som kan tändas manuellt vid tankning. Den här processorn har ju så lite att göra, så jag beslutade att lägga diverse tidtagning samt realtidsklocka här.
Frontnoden: Monterad på kardantunneln, mellan växelspaken och torpedväggen. Läser in tändpulser, ABS-givare, oljetryck, motortemp och styr shiftlighten. Den har en stor (0.3F) kondensator, för att kunna registrera pulser från ABS-givaren tillfälligt vid spänningsbortfall.
Displaynoden: Sitter ovanför handskfacket, rakt framför kartläsaren. Till den är några knappar och en pulsgivare inkopplad, för att navigera i menyer och inställningar. Den har åtta st. 3mm lysdioder för att kunna indikera varningar. Består av två st. grafiska OLED-displayer (128x64), uppdelade i totalt fyra indikatorer. Dom kan visa t.ex: Tripp, realtid, sträcktid, varvtal, hastighet, oljetryck, motortemp, bränslemängd, gränsvärden för olika larm och shiftligt, samt även justera nyss nämnda gränsvärden, plus en del annat.
Vill här passa på och tacka pagge och sm2wmv för deras hjälp.