Sida 1 av 1
Coilgun - antal steg/hastighet
Postat: 18 maj 2009, 02:07:16
av Anonym2
Hej
Efter att ha hittat ett gäng gamla blixtar så började jag läsa lite på nätet om Coilguns. Efter att ha tittat på lite sidor med folk som byggt sådana så slog det mig att utgångshastigheten på dessa är väldigt låg, ofta 30-40m/s, och den kinetiska energin runt 10joule. Även byggen med flera steg verkar lida av låg utgånshastighet.
Rörelseenergin växer ju med kvadraten på hastigheten, så om 1steg klarar 30m/s, så borde 4steg klara 60m/s? och 16steg 120m/s? Går det inte att få tillräckligt snabb urladdning utan att gå upp på komplicerat höga spänningsnivåer?
//Alexander
Re: Coilgun - antal steg/hastighet
Postat: 18 maj 2009, 18:57:33
av v-g
Betänk detta: Om det var enkelt att göra det med små magneter/spolar/låg spänning tror du då inte att militären skulle använda detta istället för tex haubits eller grk?
Vad jag förstått är det en massa energi som ska till för att få iväg även den lättaste projektil. Har man tex ett bryt-luftgevär så går det ju inte helt enkelt att ladda trots att utgångs knappast ligger över 200m/s där ser man vilken kraft som trots allt krävs.
Normalt skjuter coilguns väldigt tunna projektiler typ "nålar" och det finns som sagt en ganska bra anledning till detta.
Trist egentligen för det vore skoj att kunna skjuta upp en liten kamera en kilometer typ

Re: Coilgun - antal steg/hastighet
Postat: 18 maj 2009, 19:34:31
av JimmyAndersson
Militären i USA håller visserligen på att utveckla en enormt kraftig coilgun.
Google ger iofs en hint om att det verkar finnas flera olika sådana inom USA's militär, för nu hittar jag
den här, som inte var den jag tänkte på egentligen.

Re: Coilgun - antal steg/hastighet
Postat: 18 maj 2009, 19:36:07
av blueint
Militären använder det redan för att skjuta ner inkommande som missats av andra system. Fördelen är att den är snabb och frekvent. Nackdelen är kostnad och viss storlek (ung som en oljetunna).
Re: Coilgun - antal steg/hastighet
Postat: 18 maj 2009, 19:48:49
av squiz3r
v-g skrev:Normalt skjuter coilguns väldigt tunna projektiler typ "nålar" och det finns som sagt en ganska bra anledning till detta.
De flesta coilguns som jag har sett använder dem stora tunga bultar alternativt lite mindre spikar (typ 2 tums

) som väger bra mycket mera än en luftgevärskula, kanske 5-30g.. Är det bara jag som har kollat på ett konstigt urval?

Re: Coilgun - antal steg/hastighet
Postat: 18 maj 2009, 20:16:52
av victor_passe
Min 3-stegare använder 70g 1cm i diameter och typ 8cm lång bult.
Dock har jag bara kört med 20% av max energin i banken(1KJ)
Mer vågar jag inte. Men det räcker för att skjuta sönder tunn plywood.
Re: Coilgun - antal steg/hastighet
Postat: 18 maj 2009, 20:45:44
av squiz3r
victor_passe: Jo, det var såna jag tänkte på! Dock underdrev jag vikten lite då till och med!...

Har du någon aning om utgångshastigheten?
Re: Coilgun - antal steg/hastighet
Postat: 18 maj 2009, 21:28:50
av Bonehead
Ranstam skrev:Hej
Går det inte att få tillräckligt snabb urladdning utan att gå upp på komplicerat höga spänningsnivåer?
Ju snabbare projektilen färdas desto kortare tid påverkas den ju av varje steg, så till slut kommer man behöva VÄLDIGT snabba kondensatorer för att nå "peak" strömmen i optimal position sen blir det även svårare sköta timingen desto mer steg man har och högre hastigheter som används, detta gör det hela mycket komplicerat..
Squiz3r: Det används allt från projektiler på några gram till "slugs" på tiotal gram så som victor_passe använder. Det hela beror på hur mycket energy man kan spara och vilken hastighet man vill uppnå, högre hastighet = lättare projektil, mindre kondensatorbank = lättare projektil, och vice versa..