Sida 1 av 1
Disassembler- hjälp
Postat: 8 maj 2009, 11:44:20
av Samot
Hej.
Som barn köpte vi i familjen en Texas Instrument Ti 84/4a. Till den hade jag ett par spel, bla Car Wars.
Jag har har hittat en emulator som är gratis och även detta spel som är i .bin format. Nu skulle jag vilja lära mig mer om disassembler så jag
kan cracka det och få evigt liv.

Jag har hittat en freeware disassembler men inte med någon debugfunktion och då blir det svårt.
Jag har letat lite i den relativt korta koden efter "dec antal liv - cmp antal liv,0 - jmp Equal Gameover. Men på de ställen jag ändrar visat sig påverka andra saker, typ placering av rödljusstapel som används vid start t.ex.
Jag skulle önska tips på bra disassembler´s och även generella tips kring detta. Behöver inte vara freeware då jag är beredd att betala för en bra programvara då jag tycker detta verkar grymt roligt.
Re: Disassembler- hjälp
Postat: 8 maj 2009, 13:31:47
av Micke_s
Ett sätt att attackera probemet är att ha några minnesdumpar från spelet på samma ställe med olika liv.
Finns emulatorns källkod / debug mode där du kan se minnesinnehållet?
Re: Disassembler- hjälp
Postat: 8 maj 2009, 14:09:46
av Samot
Jag har tillgång till källkoden. Ett sätt är ju börja där och debugga i kompilatorn.
Jag installerade just Ollydbg där man kan köra emulator.exe filen i debug-mode. Men när jag tog en minnes dump vid samma läge men med olika liv så är minnet exakt samma. Tror inte jag ser rätt saker där ty det är en massa windows dll´er och sådant som behövs för att exekvera själva exe filen.
Emulatorn öppnar ju i sin tur spelet i .bin format så det är möjligt att liven ligger sparade under något i minnesdumpen och att den inte specar hela minnet.
Hum, går detta att lösa?
Re: Disassembler- hjälp
Postat: 9 maj 2009, 20:44:02
av JimmyAndersson
Hm, vänta nu.. Debug-mode och disassembler när du har tillgång till källkoden? Varför?
Har du källkoden så är det ju bara att ändra där.

Re: Disassembler- hjälp
Postat: 9 maj 2009, 21:35:13
av blueint
TI-84+ ..?
I vilket fall som helst pratar vi om debug av emulatorn som kör den emulerade miljön? eller debug av den emulerade miljön?
Sen skulle variabeln kunna ligga som BASIC variabel. Och därmed kanske inte en enkel byte mao (A$).
Strategin borde hursomhelst vara att notera antalet liv, dumpa minnet, öka/förlora ett liv, dumpa minnet. Ändra olika saker men behålla antalet liv för att exkludera irrelevanta minnespositioner.
Re: Disassembler- hjälp
Postat: 9 maj 2009, 22:58:47
av Samot
Hej!
Det ska så klart vara en TI 99/4A -->
http://en.wikipedia.org/wiki/TI-99
Jimmy: Jag har tillgång till källkoden till emulatorn, men inte till spelet som emulatorn laddar in.
Blueint: Debug av emulatorn är det jag testat.
Men när jag tar en minnesdump från OllyDgb så ser jag en massa olika windows dll´er och annat oidentifierbart. Möjligt/troligt att emulatorn ligger under någon adressrymd av de jag ser där men svårt att veta var jag ska leta.
Re: Disassembler- hjälp
Postat: 9 maj 2009, 23:31:56
av blueint
Du ska använda emulatorns debugger som debuggar den simulerade datorn förstås.
Re: Disassembler- hjälp
Postat: 9 maj 2009, 23:36:13
av Samot
Japp, det har jag testat utan framgång. Men den emulatorn lämnar lite övrigt att önska. Ingen möjlighet till minnesdump, inga breakpoints, uppdaterar inte 'grafiken' under debugmode. Vilket innebär att det är svårt att veta när man förlorar ett liv.