Bygga klocka - display och kristall
Bygga klocka - display och kristall
Jag har tänkt bygga en klocka som ska gå på batterier, och funderar lite över vilken display jag ska använda. Vart kan man hitta såna typiska klock-LCD-displayer? När jag kollar hos t.ex electrokit hittar jag bara alfanumeriska 2x16 displayer och liknande. Jag vill bara ha en ganska stor display som kan visa klockslag.
Sen funderar jag också över om det räcker att koppla in en 32,768KHz kristall direkt till mikroprocessorn (AVR atmega8) eller om jag bör ha nån extern RTC-modul?
Sen funderar jag också över om det räcker att koppla in en 32,768KHz kristall direkt till mikroprocessorn (AVR atmega8) eller om jag bör ha nån extern RTC-modul?
Re: Bygga klocka - display och kristall
köp 4 stora 7-segments LED displayer?
Jag har ett gäng på 4 tum som jag vill bli av med,
men måste kolla så att dom funkar först isåfall
Jag har ett gäng på 4 tum som jag vill bli av med,
men måste kolla så att dom funkar först isåfall
-
Vore jag dig skulle jag börja med en helt vanlig X-tal på 16MHz till Mega88. Räcker inte den nogrannheten så går du ut på internet och kalibrerar någon gång emellanåt.
Mega88 är en modernare version av 8'an. Har du en 8'a så använd den, det mesta är kompatibelt. Här får du en länk till en häftig version av klocka byggd på en MEGA168 som är en 8'a, 88'a med mera minne.
http://tuxgraphics.org/electronics/2007 ... lock.shtml
Mega88 är en modernare version av 8'an. Har du en 8'a så använd den, det mesta är kompatibelt. Här får du en länk till en häftig version av klocka byggd på en MEGA168 som är en 8'a, 88'a med mera minne.
http://tuxgraphics.org/electronics/2007 ... lock.shtml
>> köp 4 stora 7-segments LED displayer?
Jag har fått för mig att dessa drar för mycket ström för att kunna användas kontinuerligt under en längre tid på batteridrift. Är jag ute och cyklar?
>> Vore jag dig skulle jag börja med en helt vanlig X-tal på 16MHz till Mega88. Räcker inte den nogrannheten så går du ut på internet och kalibrerar någon gång emellanåt.
Då ska jag nog köra med det istället! Om man skulle koppla in en extern kristall på 32,.... kHz, måste man koppla in den då så att hela uC'n går med den hastigheten eller man kan koppla in den som en typ av extern kristall bara för att hålla koll på tid?
Blir en atmega88 nästa gång jag beställer då
Jag har fått för mig att dessa drar för mycket ström för att kunna användas kontinuerligt under en längre tid på batteridrift. Är jag ute och cyklar?
>> Vore jag dig skulle jag börja med en helt vanlig X-tal på 16MHz till Mega88. Räcker inte den nogrannheten så går du ut på internet och kalibrerar någon gång emellanåt.
Då ska jag nog köra med det istället! Om man skulle koppla in en extern kristall på 32,.... kHz, måste man koppla in den då så att hela uC'n går med den hastigheten eller man kan koppla in den som en typ av extern kristall bara för att hålla koll på tid?
Blir en atmega88 nästa gång jag beställer då

Detta finns att läsa i databladet för Mega88
Atmel skrev:17. 8-bit Timer/Counter2 with PWM and Asynchronous Operation
17.1 Features
• Single Channel Counter
• Clear Timer on Compare Match (Auto Reload)
• Glitch-free, Phase Correct Pulse Width Modulator (PWM)
• Frequency Generator
• 10-bit Clock Prescaler
• Overflow and Compare Match Interrupt Sources (TOV2, OCF2A and OCF2B)
• Allows Clocking from External 32 kHz Watch Crystal Independent of the I/O Clock
-
- EF Sponsor
Du kan använda extern 32,768 kHz kristall och köra processorn på intern RC-oscillator.
Följande exempelkod ger interrupt var 8 sekund, ändra prescalern om du vill ha "sekundtick"
Följande exempelkod ger interrupt var 8 sekund, ändra prescalern om du vill ha "sekundtick"
Kod: Markera allt
// Timer setup
TCCR2B = (1<<CS22) | (1<<CS21) |(1<<CS20); // Prescaler 256/(32768/1024) = 8 seconds interrupt
TIMSK2 = (1<<TOIE2); // Timer 2 overflow interrupt enabled
ASSR = (1<<AS2); // Asynchronous (crystal oscillator)
sei(); // Global interrupt
//----------------------------------------------------------------------------//
// Interrupt
//----------------------------------------------------------------------------//
ISR(TIMER2_OVF_vect)
{
//Do something..
}
-
Händigt!
Har någon koll på hur mycket nogrannhet man vinner med en 32,768 kHz kristall jämfört med en 16MHz?

Har någon koll på hur mycket nogrannhet man vinner med en 32,768 kHz kristall jämfört med en 16MHz?
Jag har gjort ett par klockor med 2x16displayer. Jag har använt atmega8 och vanlig 8Mhz kristall, dessa har hållt tiden ungefär lika bra som dom flesta "vanliga" klockor som jag har att jämföra med.
//Alexander
//Alexander
Det är väl just det att 32768 Hz är rätt jämnt att dela med. Samt att långttidsstabiliteten är bättre. Man utgår ju ifrån att det är någon fördel..
Fördelen är väl egentligen att spara ström, ha cpu:n i sleep tills timern väcker den med en interrupt.
> Jag har fått för mig att dessa [LED-displayer] drar för mycket ström för att kunna användas
> kontinuerligt under en längre tid på batteridrift. Är jag ute och cyklar?
Det beror ju lite på vad du menar med "längre tid" och hur stora batterier du har.
Men visst, i princip har du rätt, LED drar väldigt mycket mer än en snål LCD. Det
kan nog vara från 10 gånger till 100 gånger mer. (Självklart antar jag att du inte
vill ha backlight på LCD'n, för då tömmer du batterierna på nolltid...).
> Har någon koll på hur mycket nogrannhet man vinner med en 32,768 kHz kristall jämfört med en 16MHz?
Det är ingen som helst skillnad. En 50 ppm 32 KHz kristall är *exakt* lika nogrann som en 50 ppm 16 MHz kristall.
Om du däremot har (t.ex) en 10 ppm 32 KHz kristall så är den 5 gånger nogrannare.
> ... Man utgår ju ifrån att det är någon fördel..
Fördelarna är två.
1. En "klock-kristall" har en frekvens som är enkel att dela ner till 1 sekund.
2. Processorn behöver inte gå snabbare än nödvändigt, vilket spar *mycket* ström.
Punkt 1 uppnår man även med massor av andra kristaller, dock kanske inte med just 16 MHz.
Punkt 2 kan även uppnås med genom att utnyttja "sleep" på ett vettigt sätt.
> kontinuerligt under en längre tid på batteridrift. Är jag ute och cyklar?
Det beror ju lite på vad du menar med "längre tid" och hur stora batterier du har.
Men visst, i princip har du rätt, LED drar väldigt mycket mer än en snål LCD. Det
kan nog vara från 10 gånger till 100 gånger mer. (Självklart antar jag att du inte
vill ha backlight på LCD'n, för då tömmer du batterierna på nolltid...).
> Har någon koll på hur mycket nogrannhet man vinner med en 32,768 kHz kristall jämfört med en 16MHz?
Det är ingen som helst skillnad. En 50 ppm 32 KHz kristall är *exakt* lika nogrann som en 50 ppm 16 MHz kristall.
Om du däremot har (t.ex) en 10 ppm 32 KHz kristall så är den 5 gånger nogrannare.
> ... Man utgår ju ifrån att det är någon fördel..
Fördelarna är två.
1. En "klock-kristall" har en frekvens som är enkel att dela ner till 1 sekund.
2. Processorn behöver inte gå snabbare än nödvändigt, vilket spar *mycket* ström.
Punkt 1 uppnår man även med massor av andra kristaller, dock kanske inte med just 16 MHz.
Punkt 2 kan även uppnås med genom att utnyttja "sleep" på ett vettigt sätt.
-
Långtidsstabiliteten undrar jag om det är någon direkt skillnad på mellan en "vanlig" X-tal och en klock X-tal. De övriga argumenten köper jag direkt.
Slutsatsen jag drar är att den verkliga orsaken att de lagt in klockkristallingången är nog egentligen sleep-möjligheterna och spar i övrigt. Vilket verkar vara den stora vinsten!
Edit. Sodjan hann mellan med en del förklaringar medan jag skrev
Slutsatsen jag drar är att den verkliga orsaken att de lagt in klockkristallingången är nog egentligen sleep-möjligheterna och spar i övrigt. Vilket verkar vara den stora vinsten!
Edit. Sodjan hann mellan med en del förklaringar medan jag skrev
Har faktiskt tänkt på detta projekt själv, och vinsten gentemot att köpa färdigt (utöver mycket roligare) så är det att man kan lägga till funktionalitet vartefter. Bland annat har jag tänkt på samma funktion som "Philips Wake Up Light" eller vad den nu heter.
Hade tänkt börja med en liten billig processor typ, ATtiny2313 och använda gcc. Är dock osäker på om den har samma möjlighet att ansluta en "sekundär" kristall direkt till kretsen, vilket man kan göra till PIC16F628A har jag för mig. Kanske kan man köra med klockkristall som "primär" kristall? Har ej undersökt detta själv. För ett så litet projekt så räcker säkert gratisvarianterna av kompilatorerna för PIC, själv har jag använt CC5X tidigare.
Om det blir av vet jag ej, men det finns i mitt huvud
EDIT: Om man kan tänka sig nätdrift, så har man ju nätfrekvensen att tillgå som tidbas. Frekvensen varierar något över dygnet, men kompenseras för detta så långtidsstabiliteten är mycket god (i Sverige).
Hade tänkt börja med en liten billig processor typ, ATtiny2313 och använda gcc. Är dock osäker på om den har samma möjlighet att ansluta en "sekundär" kristall direkt till kretsen, vilket man kan göra till PIC16F628A har jag för mig. Kanske kan man köra med klockkristall som "primär" kristall? Har ej undersökt detta själv. För ett så litet projekt så räcker säkert gratisvarianterna av kompilatorerna för PIC, själv har jag använt CC5X tidigare.
Om det blir av vet jag ej, men det finns i mitt huvud

EDIT: Om man kan tänka sig nätdrift, så har man ju nätfrekvensen att tillgå som tidbas. Frekvensen varierar något över dygnet, men kompenseras för detta så långtidsstabiliteten är mycket god (i Sverige).
Tack för alla bra tips, nu har jag lite att fundera på innan jag går vidare. En sak som jag fortfarande undrar bara: vart kan man få tag på såna väldigt strömsnåla LCD displayer utan backlight?