Farlig eller ofarlig spänning 12, 24, 48V DC ..?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Farlig eller ofarlig spänning 12, 24, 48V DC ..?

Inlägg av blueint »

Vad är en lämplig DC spänning för ett lokalt LVDC nät i hus. Som är högt nog för att undvika saftiga förluster (P=R*I²), men som ändå är ofarligt vid direkt kontakt?

Enda lågspänningsstöten jag fått, var när jag blandade vatten och 12V i mellanstadiet, sen blev man lite visare .. ;)

Har funderat ordentligt på 48V, men det kanske är tillräckligt för att ge en ordenligt kyss?
24V används i lastbilar. Så det bör inte vara så förfärligt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Farlig eller ofarlig spänning 12, 24, 48V DC ..?

Inlägg av psynoise »

Det här med förluster handlar mer om ekonomi, går lika bra att köra låg spänning men det krävs tjockare kabel för samma effekt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det spelar väl också en viss roll vad man tänkt använda det till.
Det finns gått om 24V utrustning och då skulle man inte behöva omvandla så mycket. Jag tänker mest på omvandling neråt i detta fall. Ifall du t.ex. har persienner eller motordrivna markiser med 24V motor, får du en skaplig omvandlare för att omvandla från 48V.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har sett att många "standard" omvandlare klarar max 30..35V DC. Så 24V kanske inte är så dumt.
Men även om det är 48V med många ampere borde det gå att omvandla effektivt med en buck-smps som använder extern switch..?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tänker dessto mindre omvandlare man behöver, dessto bättre både ur krångelsynpunkt och omvandlingsförlustsynpunkt. (OBS! Ingen särskrivning där inte! 8) )

Detta ska vägas mot att låg spänning och därmed hög ström ökar risken för uppvämning i dåliga kontaktpunkter och ökar därmed brandfaran. 48V är nog farligt om man sitter i badkaret och labbar, men i normalt torra rum är nog brandrisk vid stora strömmar, större risk än strömgenomgång. Det klart slickar ett litet barn på sladdarna vet i rakarn om det inte kan bli skador.

Sen var det ju också det där med ekonomin.
Borre

Inlägg av Borre »

Det negativa jag kan tänka mig med hög spänning runt 48V är att det finns många fler switchade regulatorer med inspänning runt 36V.
En snabb koll och Linear visar att det finns närmare 100st stepdown-kretsar med inspänning på 36V eller högre, men endast 28st med 48V eller högre. Går man så lågt som 24V finns det ~180st.
Hos National 24st med 48V, 84st med 36V och 99st med 24V.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har börjat smått med 12v, för enkelhetensskull, då många saker som skall drivas funkar på 12v

den största fördelen som jag ser det är att jag har batteribackupp , där man kan ha olika bra batterier i parallaell utan större bekymmer

samt att jag har 12v växelriktare som delas i drift med volovalpen

jag kommer göra en fuling, huvudbatteribanken i källaren

ett halvstort batteri två våningar upp, båda med var sin laddare, så i normalfall så är det ingen större ström i kablen upp
vid strömavbrott så kfår det gå endå, men då kör jag inte med större laster än ledbelysning där uppe

så 12v för min del
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur löser du ventilations problemet med knallgas?

Med liten spänning såsom 12V så riskerar man att få något helt annat än den önskade spänningen pga ledningsresistans. Har man då högre så kan man t.om stoppa dit en enkel linjärregulator för att hamna rätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

batterierna i källaren står i ventilerat utrymme, gammal matkällare

batteriet uppe är en liten en

det ska inte bildas mycket knallgas vid rätt laddning
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

24 volt är ju industristandard, jag skulle ha valt det. Det finns ju en uppsjö av prylar som är klara för 24 volt.
Vad ska du ha lågspänningen till, att omvandla till 220 där det behövs och köra kylskåp, datorn o andra nytto prylar.
Eller är det bara belysning o sånt?
Och vad har du tänkt att den kommer ifrån? Batterier, vägguttag, eller din hembyggda evighetsmaskin ... :wink:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tanken är att driva reläer, sensorer osv primärt. Men tanken finns även på lysdiods armaturer. Som bonus slipper man lågspänningen (50-1000V) samt kan driva det med batteri med lätthet. Och utan växelriktar förluster.

Elenergin är tänkt att komma från laddare + batteri. Ev kompletterat med någon switch omvandlare som stabiliserar spänningen.

Med tanke på att våtutrymmen är begränsade till max 25V, många relän är specade för 24V, samt att många spänningsomvandlare klarar max 30-35V borde 24V vara ytterst lämpligt.

Eventuella större laster kan skötas med ett separat matningssystem.
(48V 4A?)
xxargs

Inlägg av xxargs »

48 Volt är i verkligheten 54.4 - 55.2 Volt - så fort det är blybatterier inblandat. Tar man felutfallet att laddaren mörsar på full ström och batteriet kokar vid 15 Volt /12-voltblock (AGM-batterer klarar enkelt det - spänningen kan bli ännu lite högre än så) så är man uppe i 60 Volt.

inom telecom så skall omvandlare som hanterar '48V' även klara 72 Volt inspänning utan funktionsfel - normal inspänningsområde brukar vara 36 -72 Volt för '48-volts kraftaggregat' även om en del har urladdningsskydd och bryter vid ca 42 Volt av hänsyn till (bly)batterierna. - hur som helst inget man vill ha nedramlande i badkaret...

DC-anläggningar kräver också säkringar och brytare som är avsedda för just DC - tittar man noggran så är tillåtna strömmar och spänningar mycket lägre än för motsvarande 230 V AC om brytarna anger för båda driftfallen. - det har att göra med att när likström väl bildar en ljusbåge så finns det inga 100 strömavbrott i sekunden och omvänd polaritet varannan gång som kan släcka bågen igen - bågsläckare i kontakter och automatsäkringar (ofta magneter som plattar ut bågen och tvinga den gå olika vägar just för att strömmen byter polaritet vid AC) arbetar inte alls eller mycket sämre med likström och därför är ström och spänningsvärdena kraftigt sänkta på dessa kontekter/säkringar

---

Skall man ladda och samtidigt dra lite ström så måste man välja batteriladdare noggrant - här duger inte CTEK och andra laddare avsedd för uppladdning och underhållsladdning av typiskt helt frikopplade fordonsbatterier - det beror på att inkopplad även liten last 'lurar' dessa laddare då den konstanta strömförbrukningen indikerar för laddaren 'ej tillräckligt uppladdad batteri' och laddaren öser på med 14.2 Volt eller så under långa perioden - och det överlever ingen batteri.

Man skall alltså ha den klassiska konstantspänningsladdaren med strömbegränsning på ca 13.6V/12-volt block och håller den spänningen oavsett om inkopplad last drar 10% eller 90% av laddarens kapacitet.
Skriv svar