Sida 1 av 2

Förlänga insprutningstid

Postat: 17 december 2004, 14:39:47
av f1carbon
Jag håller på att bygga om bilen till etanoldrift.
Och behöver bygga en krets som kan förlänga
insprutningstiden med ca 30%.
Helst justerbar ,ett vred för 4 drivsteg.

Varje insprutare har en egendrivkrets (4st)
och är minusstyrda (12v )och är på 13ohm.

Dom har en öpningstid mellan 3-20 ms.



Alla ideer motages tacksamt.

Postat: 17 december 2004, 14:41:25
av danei
Skaffa en ställbar tryckregulator. Då kan du höja trycket så att du kan köra med samma tider.

Postat: 17 december 2004, 14:51:49
av f1carbon
Jag har provat det men pumpen orkar inte.
Därför vill jag försöka lösa det med längre tider.

Och för att det är roligt att bygga egna prylar (vinter sysselsättning).

Postat: 17 december 2004, 15:02:15
av $tiff
Du vill alltså ersätta drivkretsarna för insprutningsmunstyckena med din egen version? Det förutsätter att du har full koll på hur de är uppbyggda i original samt på alla in/ut-signaler (inte för att jag vet hur det ser ut..).

Skulle ett alternativ kunna vara att bara helt sonika tjuva in sig på signalen som öppnar ventielerna och förälänga den triggande pulsen med en bestämd andel?

Postat: 17 december 2004, 15:14:43
av f1carbon
Jag hade tängt att inte röra styrenheten utan den får styra det nya steget .

Tanken var att inte förstöra något i bilen.
Utan den nya enheten ska kopplas mellan styrenhet och insprutare.

Postat: 17 december 2004, 15:27:07
av Fagge
Hmm, då borde det inte vara så svårt, I änklaste laget en kondensator som håller kvar strömmen något längre, eller någon änkel delay krets med 555an eller nått!?.

Postat: 17 december 2004, 15:28:54
av Bengan
Borde inte styrdatorn feta till det när den märker att det finns syre kvar i avgaserna(fel lambda-värde)?

Postat: 17 december 2004, 16:03:21
av f1carbon
Jo den gör det upp till 40% etenol.
Sen klarar den inte att hålla rätt blandning.

Men bara på delast på fullgas går den bara på färdiga mappar
och struntar i syresensorn,då går den snålt redan vid 30%

Postat: 17 december 2004, 16:25:00
av danei
Fagge skrev:Hmm, då borde det inte vara så svårt, I änklaste laget en kondensator som håller kvar strömmen något längre, eller någon änkel delay krets med 555an eller nått!?.
Det funkar inte efter som det behös en procentuell förlängning av pulsen.

Postat: 17 december 2004, 17:11:49
av babbage
Om man vill ha en procentuell förlängning på 30% kan det väl i princip fungera att göra som följer.

När pulsen startar, trigga igång en räknare som räknar upp med 1 med en tillräcklig hög frekvens för att få tillräcklig noggrannhet (kanske ett tiotal kHz?).

När pulsen slutar, räkna ner räknevärdet ovan men med steg om 3.

Låt din egen genererade puls vara hög så länge räkningen pågår.

Postat: 17 december 2004, 17:25:31
av babbage
Om man gillar analog elektronik kan man kanske bygga bygga en strömgenerator, antingen en reglerbar eller två fasta. När pulsen är hög (eller låg, jag vet inte vilket) ladda en kondensator med konstant ström. Ladda sedan ur den med konstant ström som är 3 ggr högre. U=Q/C och ström, I=Q/s.

Postat: 18 december 2004, 01:29:42
av Andy
Vad är det för motor och vilken färg har spridarna (på plasten)?

Postat: 18 december 2004, 08:48:44
av f1carbon
Det är en Hyundai Elantra 93 1,8

Insprutarna är vita.

Postat: 18 december 2004, 10:56:53
av Micke_71
Det är ju ett litet perfekt projekt för en liten mikroprocessor. Från styrboxen så kopplar du in din mikro istället och den öppnarspridarna i samma ögonblick som originalpulsen. Sedan räknar den typ 1-256 på pulsen och lägger sedan till en tredjedel och håller kvar spridarna i öppet läge.

Men jag måste tyvärr göra dig besviken på att det inte är så enkelt. Du har ett återkopplat system med lambda sonden. Vid normal körning (delast)så blandar väl motorn fetare och du behöver inte lägga till 30% ? Utan det är väl på fullgas då den blandar efter mappen som du behöver förlänga pulserna? I såfall kan du låta din krets fungera när lambda värdet går ifrån 1.0 (dvs när styrboxen blandar efter map) och vila vid rätt lambda värde.

Jag har sett tester på bilar som dom har konverterat till etanoldrift. Vissa med turbo har fått ut mera effekt samtidigt som bränsleförbrukningen inte ökat så mycket som man kunde anta att den skulle göra. Dvs bränslekostnaden har minskat. Antar på att det beror på en bättre förbränning. Den klara nackdelen har varit startproblem vid typ -20grader.

Mikael

Postat: 18 december 2004, 11:27:35
av f1carbon
Hej på delast så klarar den bara att hålla rätt blandning
upp till 40% E85.

Sen går den magert både på fullgas och delast.

Så det behövs längre tider från tomgång till fullgas.


Alternativ 2 är att montera 1 extra spridare .

Och då behöver jag ett extra drivsteg som drivs av en av dom andra
spridarnas styrsignal.