Sida 1 av 1

Fläktstyrning

Postat: 21 mars 2009, 10:28:42
av ConnyK
Håller på att göra en termostatstyrd fläktstyrning till mina slutsteg i bilen.
De steglösa fläktarna jag har idag fungerar dåligt (fungerar dåligt i bil) så jag tänkte göra en ny som slår till vid en viss temperatur och slår ifrån när temperaturen sjunkit några grader.

Lysdioden kommer ersättas med en trissa som styr fläktarna
Kommer det att fungera som tänkt ?
Vilket skall vara +/- på komparatorn (LM339) skall + eller – till A
Skall C eller D vara NTC motstånd (tempgivren) ?

/Conny

Bild

Re: Fläktstyrning

Postat: 21 mars 2009, 12:33:54
av MicaelKarlsson
Hej Conny!!

Vilken slump, sitter och pillar med exakt samma sak. :)

Jag skulle föreslå att du hänger på ett par motstånd för att få med lite hysteres så att inte komparatorn sitter och fladdrar fram och tillbaka för mycket. Testade utan hysteres i en relästyrning och relät lät som en galen hackspett vid omslag.
Om du tar en titt i databladet på sid 11 på "Non-Inverting Comparator with Hysteresis" så ser du hur du skall koppla.

Ang NTC: Jag skulle placera min vid C

Du bör även ha möjlighet att kompensera din brygga så att du får vettigt resultat med hjälp av en trimpotentiometer. Om du vill kan jag "kladda" ihop en bild(schema).

Re: Fläktstyrning

Postat: 21 mars 2009, 12:52:03
av $tiff
A bör vara plusingång om du vill ha hysteres.
Om din temperaturberoende resistans sitter på C eller D beror på om du vill ha hög eller låg signal ut när den är över eller under gränsvärdet.