Sida 1 av 1

problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 16 mars 2009, 00:21:04
av slatte
Har ett litet problem jag håller på och försöker konstruera en H-brygga men får tyvärr inte min drivkrets att fungera som jag vill. Jag använder mig utav en IR2183
som ska kunna driva en Halv H-brygga. koppling enligt nedan.
A: är kopplad till GND
B: är kopplad till +12V
detta har jag gjort bara för att kunna felsöka. Är det något med den här kretsen som jag har fattat fel. Borde det inte fungera som det är kopplat nu ?(driva motorn åt ett håll)
Men om jag nu kör PWM signalen med en dutyC på 50% får jag 0 volt på LO och ca 10V på HO. vilket jag tolkar som fel :-p
PWM_IN är en pwm signal fråmn en PIC 0-5V på 5Khz
Några tips på vad som kan vara fel ?

Bild

Re: problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 16 mars 2009, 01:05:22
av jesse
Har du kollat att PWM-signalen är OK? Hur många volt har du på HIN och LIN t.ex?

Re: problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 16 mars 2009, 08:47:41
av slatte
Jag har inget oscilloskop tillgängligt vilket hade varit bra men spänningen när jag kör på 50% ligger PWM_signalen på ca 2,5V så den verkar fungera.
Nu märker jag också att drivkretsen blir väldigt varm som jag har kopplat den nu, så antagligen har den väll brunnit upp. Därför provade jag med en ny samma fenomen varm och go :-p

Re: problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 16 mars 2009, 10:00:49
av peter555
1N4004 är antagligen för slö byt till 1N4148 istället.

Re: problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 16 mars 2009, 12:14:59
av slatte
Nu har jag en sådan här diod http://www.electrokit.se/download/BAW62.pdf
BAW62

Men fortfarande samma fenomen, jag vågar nog inte montera en till ny krets innan jag kommit på vad felat kan vara.
Jag är ialf inte helt 100% säker på att de gamla kretsarna fungerar perfekt nu längre :-p

Re: problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 16 mars 2009, 12:32:56
av ChristianS
Min erfarenhet med drivkretsar av den här typen är att de skall ha väldigt bra avkoppling på drivspänningen, när man skiftar logisk nivå på utgångarna så går det en massa ström som kan dra ner matningsspänningen under den nivå som "under voltage protect" kretsen har som minimi då måste man ta bort insignalen en viss tid för att kunna prova igen. Låg ESR kondensatorer på 20-50 uf är inte helt orimligt. Följ tillverkarens alla anvisningar. Det finns en del application notes på IR's hemsida om detta.

Sist jag labbade med drivkretsar så var det faktiskt mitt labbaggaregat som fick det hela att strula, flera dagars arbete trots ordentliga avkopplingskondenstorer.

Re: problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 16 mars 2009, 15:57:06
av jesse
Hur tänker du dig att spänningen på VB skapas? Mätte du spänningen mellan VB och VS ?

med en kondensator från LO och en backvänd diod till VS skapar du ett pulståg som varierar spänning mellan VS och VS+12V. likrikta detta med ytterligare en diod och glätta med kondenator till VS. Nu ska du ha jämn spänning på VS+12V på VB. Eller så finns det bättre sätt att skapa +24V.

Re: problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 16 mars 2009, 16:44:26
av Pucco
jesse. Man behöver inte +24V i en sådan här koppling. Drivkretsen består av två separata drivare. Den nedre matas alltid mellan VCC och COM och den övre som är flytande matas av VB och VS. När LO transistorn leder så jordas VS och kondensatorn laddas snabbt upp till 12V via dioden från VCC. När man sedan växlar så HO transistorn leder så lyfts hela övre drivaren upp och ställs på H-bryggans matningsspänning. Det finns kretsar i den här drivkretsfamiljen som klarar att övre drivaren lyfts 700V.

Som ChristianS säger, avkoppling är viktigt. Sätt dit 47µF + 100nF både mellan VCC och COM samt mellan VB och VS.

Sedan kan man nämna att det inte går att köra mycket mer än drygt 95% duty cycle med den här kopplingen eftersom övre drivaren kräver att LO drivs för att ladda upp kondensatorn.

Re: problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 16 mars 2009, 17:43:20
av slatte
Ja nu vet jag inte vad som hände men nu fungerar allt helt plötsligt.
Jag började med att sätta 2 st avkopplings kondensatorer mellan vcc och com,
på 47uF och 100nF som ni nämnde Pucco och ChristianS. Vilket ej fungerade, men som säkert är en förbättring :-)
Till slut blev jag så trött på det hela så jag slet väck allt jag hade kopplat upp och gjorde om allt från scratch.
och helt plötsligt fungerade det. Jag tror att jag hade kollat så att de gamla kopplingarna var korrekta säkert 10ggr. Så det verkar väldigt skumt. Men hoppas det håller i sig :-)
ChristianS du nämnde att Internation recifier hade någon application note om avkoppling på deras drivkretsar, men jag kan verkligen inte hitta den :-(.

Men stort tack ska ni ha så länge :-)

Re: problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 17 mars 2009, 09:55:48
av ChristianS
Matnyttig läsning, tyvärr inte det dokument jag tänkte på. Jag kan inte hitta den på IR's hemsida kanske så att det var en annan tillverkares rekommendationer men för rigorösa avkopplingar gäller detsamma för alla.

http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-1014.pdf

// Christian

Re: problem med drivkrets till H-brygga

Postat: 17 mars 2009, 13:00:34
av Pucco