Integrera RFID antenn i annan PCB design.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Matte
Inlägg: 218
Blev medlem: 4 april 2007, 19:54:17
Ort: Stockholm

Integrera RFID antenn i annan PCB design.

Inlägg av Matte »

Hej håller på med en lösing där jag behöver RFID (13Mhz) och en relativt kompakt platform och därför skulle det vara fördelaktigt att integrera antennen bland annan elektronik. Dock är jag mycket tveksam på om det kommer fungera, jag är långt ifrån expert på RF och normalt sett håller jag allt RF så långt ifrån annan elektronik som möjligt.

Platformen kommer se ut ungefär såhär:
Bild

Kortet kommer bli ett 4 lagers i FR-4

Det jag vill göra är alltså att lägga en PCB antenn på det främsta lagret och ha LCDn i mitten. Bakom denna tänkte jag placera ett heltäckande Jord lager för att skärma av störningarna från baksidan där komponenter kommer sitta.

Farhåga 1: antennen kommer inte funka alls
Farhåga 2: All elektronik inklusive skärm får spel såfort man slår på RF.

Personligen kan jag nog tänka mig en kombination av båda. Men är som sagt inte så erfaren och vet att det finns en hel del RF gurus här.

Alternativ 2 komer vara all bara lägga antennen på vänster kanten men det kommer kräva minst 20mm till.

Mycket tacksam för hjälp/kommentarer.

MVH
Mattias
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Integrera RFID antenn i annan PCB design.

Inlägg av Icecap »

Det du föreslår kommer INTE att fungera, detta då GroundPlane (GP) bildar en sluten slinga vilket kortsluter spolen.

Men om du låter GP vara öppen t.ex. i överkanten, bara en glipa, kommer denna kortslutning inte att vara där vilket kan vara skillnaden mellan funktion eller icke-funktion.

Men jag vill råda dig att testa med en spole lindat i "rätt" form som tejpas på en bit papp som motsvarar mönsterkortstjockleken, på baksidan tejpar du fast en bit aluniniumfolie med en form som motsvarar GP på mönsterkortet.

Sedan testar du om det fungerar och sedan hur det blir om du bryter GP som beskrivit.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Integrera RFID antenn i annan PCB design.

Inlägg av Andax »

Du kan kanske hitta lite tips i detta dokument.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Integrera RFID antenn i annan PCB design.

Inlägg av peter555 »

Det är lite skillnad på 13 och 1300 MHz, i dokumentet beskrivs patch-antenner och de blir rätt stora vid 13 MHz.

En lösning skulle kunna vara att lägga en slinga, antagligen krävs flera varv, längs ytterkanten på kortet och ta bort jorplanet under den.

Kika lite på loopantenner.

http://www.hard-core-dx.com/nordicdx/an ... op80m.html
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Integrera RFID antenn i annan PCB design.

Inlägg av Andax »

Missade att han körde med väldigt låg frekvens! :oops:
Matte
Inlägg: 218
Blev medlem: 4 april 2007, 19:54:17
Ort: Stockholm

Re: Integrera RFID antenn i annan PCB design.

Inlägg av Matte »

aaa okej men vad tror ni om att köra 13Mhz rakt igenom LCDn(chip on glas)?
Behöver egentligen inte någon jätte avstånd för avläsning så skulle kunna använda en bit av kortet till vänster under displayen och göra en antenn utan att ha jordplan under.

HAr hittat denna som förklarar antentypen jag tänkt mig, exempel finns på sid 33.
http://www.st.com/stonline/products/lit ... /10069.pdf

MVH
Mattias
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Re: Integrera RFID antenn i annan PCB design.

Inlägg av thepirateboy »

Problemet blir att tuna in antennen så impedansen blir lägst vid 13 MHz. Lyckas du inte med detta får du mycket dåligt läsavstånd.
Skriv svar