>Förekommer det någon standard på spetsar eller är det hux flux olika mellan märken och modeller?
Nej, det är som med skosnören och hammare och lastbilar, de finns i en stor variation på alla de sätt beroende på vad man ska använda dom till. För den oinvigde är det kanske en del hux och flux men de som jobbar professionellt vet rätt väl vilka olika märken och urval av spetsar som finns och vad som bäst passar deras behov.
En vanlig urvals-aspekt är att vissa spetsar är mer påkostade och betydligt dyrare än andra märken varför de är mindre attraktiva hobbyist-verktyg.
Det är som med hammarverktyg, snickarhammare, pennhammare eller slägga, man anpassar verktygen form och storlek efter vad man tänker banka på, nubb eller slå ner staketstolpar kräver olika typer av hammare för att göra ett dugligt jobb. Är man mer professionell och ska arbeta mycket med verktyget så kan handtagsutformning materialets härdning, lagom rekyldämpning och balans vara avgörande parametrar som man är beredd att
betala mycket för att få på rätt sätt.
För amatören varken känns eller syns kanske skillnaden på hammaren, inköpt på
Jula för 49kr, och hammaren varar ändå ägarens livstid och gör ett ok jobb om man bara ska spika upp några tavelkrokar då och då.
Alla större lödverktygs-tillverkare har sina typer av spetsar som bara passar på deras lödpennor.
Det är ju det de säljer, ett verktyg som de anser genom sin utformning uppfyller en specifik funktion bättre än konkurrenternas verktyg.
Sedan är det skillnad på verktygen på en mängd plan och drivsättet påverkar val av spetsutförande såsom eldrivet, batteri, gas, RF eller helt passiva pennr och vad gäller ytmonterade IC så är varmluftspennor ett nödvändigt lödverktyg. Vid varmluft handlar det mer om volym, riktverkan och temperatur-styrning än spetsens egenskaper. Värme-effekter, typ av temperatur-reglering mm, önskelistan och variationerna är många.
Vad gäller SMD-lödning så är det lite viktigare med hög värmekapacitet i spetsen samtidigt som spetsen fysiskt ska vara så liten att den kan nå att löda små paddar jämte en komponent spm är en bråkdel av millimeter hög. Sådana spetsar passar mindre bra till att löda den typ av större hålmonterade komponenter som vanligen löddes för 20 år sedan och det handlar inte bara m en fysisk skalning av storlek och effekt
I SMD-sammanhanget, att kunna göra välfungerande lödningar och ändå orsaka minimalt med temperatur-stress i komponenter ökar behovet av exaktare temperatur-reglering och bergränsade lödtider.
Lödspetsar går köpa från 50 öre stycket till 500 kr stycket eller ännu dyrare. Man får till stor del vad man betalar för men som hobbyist som inte är så van att löda och inte alltid sätter samma krav på lödkvalitet och inte löder kontinuerligt hela dagarna kan klara sej med enklare verktyg utan att märka skillnaden.
En hobbyist sätter sej nog mer sällan i den situationen att behöva löda riktigt små ytmonterade kretsar eller kompakta IC-kretsar typ BGA.
Budgeten är mer begränsad för hobbyisten så man får mer värde i hobbyhörnan för pengarna genom att köpa en enklare lödpenna och samtidigt får råd till några instrument multimetrar, oscilloskop mm.
Köper man en för billig lödstation på Kjell så är det inte säkert att spetsarna är lämpligt utformade för det jobb man tänkt göra, finns inget alternativ sortiment, och att de snabbt blir sönderbrända utan att det sedan ens går skaffa reserv-spetsar.
Hobbyistens lödspetsar bränns sönder fortare, spetsen tappar sin järnplättering så lödtenn inte längre väter. Att de bränns sönder oftare beror på många del-saker som att hobbyisten oftast rengör lödställen sämre vilket ger sämre värmespridning och istället försöker få tennet att flyta ut genom extra hög spets-temperatur och att man i övrigt ofta har sämre lödteknik. Andra saker som förkortar lödspetsen funktionella livstid är att man använder spetsen som skrapverktyg för att ta sej igenom tunna oxid-hinnor t.ex. eller att man bränner lite kabelisolering och plast så man får saltsyra på spetsen. Det blir då dyrt om spetsen för 400 kr bara varar dugligt i två timmar och sedan blir det två år av murning och jagande av löddroppar som man försöker smälta med en sönder-oxiderad spets innan man åter har råd att köpa en lödspets.
Samma typ av spets vara i nära nyskick efter flera års dagligt användande om man behandlar den väl.
Det är ingen kritik mot hobbyisten, det är så inom alla hantverk, jobbar man mindre med verktygen så lär man sej inte alltid vikten att ta till vara dess egenskaper. Om lödningarna blir kattskit vet man inte om det beror på egen ovana att löda, vikten att hålla oxid borta från en väl vätande lödspets eller att verktyget inte används och hålls i skick på rätt sätt, för att räkna upp några av problemen som kan inträffa om man är mer sällan-användare av verktyget. Störst problemet är dock om man inte inser själv om lödningarna blir kattskit. Vet man om att det inte fungerar bra kan man prova alternativ sätt.
>Tanken är naturligtvis om vissa gör fantastiska spetsar så kunde det vara kul att testa runt lite.
Nej ingen tillverkar gör några super-spetsar i material och utformning som passar till alla jobb och alla typer av användare.
Vissa lödspetsutformningar finns i olika storlekar hos de flesta lödspets-tillverkare. Mejselspets och snedkapad rundspets i olika storlekar är vanliga spetsutformningar som ger hygglig lödmöjliget för mycket elektronik-komponenter.
Vad som är bra utforming av spets påverkas av personliga sättet att löda och typ av elektronik man löder, om det bara är nybygge eller om det är reparation. Lödning i mobiltelefoner eller i kretskortet till bil eller tvättmaskin kräver oftast olika löd-verktyg om man ska kunna jobba effektivt.
Som hobbyist så vårdar man verktygen sämre och har lägre kvalitetskrav på verktygen. Det gäller såväl eget bilmekande som andra hobby-verktyg. Av den anledning är det oftast intressant att kunna köpa billiga spetsar när man har hög förbrännings-förbrukning på sådana, men även för att ha råd med ett sortiment av spetsar för olika ändamål och en lödstation som är av kvalitet att den varar i några år.
Vad gäller tillgången till spetsar till lågt pris och varierade storlekar till låga priser finns vissa Weller-typer, där även lödstationer kan finnas i priser som är överkomliga för hobbyisten.
För många duger en bra Weller-station i många år, så även om ingångs-priset är lite högre slipper man köpa på sej de riktigt billiga skräp-lödstationerna som regelbundet måste ersättas när de pajar och slipper att alltid bli missnöjd med lödegenskaperna och dålig temperatur-kontroll.
Förmodligen de mest piratkopierade spetsarna och lödpennorna är nog Yihua. Lödpennor och spetsar finns i stor piratmängd och lika skiftande kvalitet. Yihua liksom de flesta andra lödverktygs-tillverkare har flera olika modeller och storlekar av verktyg och spetsar så alla spetsar passar inte till alla lödpennor. även om fabrikatet är samma.
Proffs löd-verktyg såsom JBC, Metcal m.fl med prislappar på 5000 kr och uppåt är kanske inte prisvärt om man löder 10 minuter i veckan. Ska man grovlöda är det kanske en stor lödkolv för 200kr man behöver. Det går inte löda ihop stora koppar-rör med en lödpenna som max levererar 50W, oavsett lödspetsens kvalitet och utförande liksom det omvända.
Tidigare i denna tråden är uppräknat de flesta lödpennor som har ett eget namn. Försök bedöma vad det är du vill löda och i vilken omfattning så satsar du på någon av de som är uppräknade som passar ditt behöv.
Har du svårt att precisera ditt behov är det kanske flera olika storlekar på lödverktygen du behöver. Även hobbyister som löder mycket har ofta olika typer av lödpennor och ett sortiment med lödspetsar som byts beroende på typ av lödjobb och inte att glömma motsatsen, avlödning vilket kan kräva egna verktyg och lödspetsar. Är det hålmonterade komponenter så är ofta även lödpennan anpassad med vakuumsug igenom spetsen för att kunna suga smält tenn som man vill bli av med.
Ska man löda smått vill man ha kort överhäng mellan hand och lödspets för bättre precision och stabilitet och det skiljer mycket mellan olika lödpennor. Ska man löda stora saker och med mycket värme så kan det vara svalare för handen med längre avstånd till den varma lödspetsen.
Ska man löda/avlöda typ BGA-kretsar så är varmluftspennor ett måste och ska man avlöda mycket enklare SMD såsom motstånd och kondensatorer är lödpincett ett ytterligare lödverktyg med egna typer av lödspetsar och det finns lödspetsar som är helt anpassade för en enda specifik typ av IC med olika antal och benutförande.
Av de lågpris lödstationer och piratversioner som jag testat är det mesta inte värt pengarna men en station som jag köpt och använder dagligen är denna:
http://www.aliexpress.com/item/32996699890.html
Den används dagligen då den alltid står beredd och har arbetstemperatur inom några sekunder. Den är komplement till JBC-pennan som som störst löder 0402-kretsar.
Just denna AliX-versionen har ett lite bättre nätaggregat än andra snarlika pirater och man får ett sortiment allmänt användbara lödspetsar så man kan lära sej hur och var de olika utförandena passar.
Tack vare det bättre nätaggregatet så får man kort uppvärmningstid och funktionen att kunna ha ett viloläge på spetsen 100 grader under lödtemp sparar lödspetsarna kraftigt.
En brist är att termometern visar konstant 30 grader för högt på mitt exemplar. Inget jag orkat bry mej att korrigera utan har kompenserat för detta i inställningarna.
Det finns tre enligt mej viktiga saker saker som saknas i detta paketet och som absolut behövs för att kunna löda.
1. Ställ för den varma lödpennan. Man vill enkelt bli av med lödpennan utan att bränna saker när penna glider omkring på labbänken och spetsen ska vara skyddad så den inte får mekaniska stötar. Passande ställ kan köpas billigt på AliX.
2. Mässingsludd. En lödpenna som står med varmt tenn som alltid ska täcka hela lödspetsens vätande ände när pennan är i vila, oxiderar om den står varm några minuter. Det är minimalt med oxid, knappt synligt men inverkar märkbart på lödningen om inte oxiden skrapas av. Om Oxiden är kvar gör det att värmeöverföringen blir sämre vid lödning.
Man rengör spetsen genom att skrapa av den i mässingsluddet. Mässing är mjukare metall än järnspetsen och skadar den inte men lämnar ändå ett tunt lager nu oxidfritt tenn på spetsen. man ser det på att tennets yta på spetsen blir silverblank.
Luddet finns att köpa en kopp med ludd för några tior.
Ett alternativ är att rengöra spetsen i blöt svamp men det ger temperatur-chock på moderna snabbreglerande spetsar och en det är aldrig bra att påbörja en lödning med att kyla ned spetsen.
3. Ett bra lödtenn med bra fluss behövs. Lödtenn med bly får inte användas i industrin, kan vara hälsovådligt om man får i sej för mycket bly. men som till en regel ger bly-tillsats bättre lödningar med snyggare resultat med blyhaltigt tenn.
För vissa typer av lödningar finns special-tenn med andra tillsatser och proptioner. Silver är en vanlig sådan tillsats.
Man använder olika tjock tenntråd beroende på typ av jobb. 2mm tjock tenntråd fungerar inte att dosera rätt mängd tenn på lödstället om lödstället är mindre än 0.5 mm stort och vice versa.
Fluss-medlet ligger i kanaler i tennet och har till funktion att flyta ut före tennet för att bryta igenom oxid och få bättre utflytning och sammanfogning med lödytan.
Det går köpa allt här ovan från AliX men observera att posten lägger på 75kr+moms även för småpaket.
Beroende på vad man ska göra så finns en hög med andra tillbehör, lödflätor fler lödpennor och varmluft och separat flussmedel, tennpasta och fler lödspetsar....
Just vad gäller lödspetsar kan kvalitet skifta avsevärt. Har köpt billiga Weller-spetsar, pirattillverkade, som fungerat bättre än original, men oftast är priset en indikation på kvalitet och original-spetsar är dyrast.
Somliga spetsar har värmeelement och tempsensor integrerat i yttersta änden av lödspetsen och sådan spetsar är dyrare än spetsar som blir uppvärmda av separat element och yttre temp-sensor.
Järnplätteringens kvalitet påverkar hur länge spetsen kommer vara användbar, men för tjock plättering och underliggande järn och värmeöverföringen blir sämre. Normalt finns en kopparkärna i lödspetsen som svarar för snabb och riklig värmeöverföring men variationen är stor mellan olika tillverkare hur man får till bra löd-egenskaper.
Ännu bättre är att löda
utan lödspets, eller i vart fall lite roligare.