Sida 1 av 2

Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 6 februari 2009, 21:49:37
av 1802
Har 3 st seriekopplade 12v 12Ah blybatterier. Går det att fixa omvändlare och ladda 36v med 12v bilgenerator? Går det att ladda bat en och en, utan att koppla ur nått?

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 6 februari 2009, 21:53:14
av ristomemo
Parallellkoppla de istället.

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 6 februari 2009, 23:14:22
av 1802
Förbrukaren (elcykel) vill ha 36v. Sitter batteriräddare, som inte tål många volt nedåt. på 12v går den inte als. Kan man paralellkoppla ladd input. och ta ut seriekopplat 36v? Det är kapslade gel batterier som gäller. Tål de laddas direkt från bilen?

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 7 februari 2009, 08:46:41
av xxargs
För att 12-voltsbatterier skall laddas alls så måste laddspänningen var 13.8 - 14.4 Volt per 12-voltsblock, annars går det inte in någon ström alls in i batteriet. Med andra ord är det 43.5 Volt som krävs om man skall ladda 3 seriekopplade 12-voltsbatterier.

när bilmotorn går (med lite högre varv än just tomgång) så kan spänningen från generatorn vara ca 14.4V i början när generatorn är kall och sjunker lite till 13.9 -14.0V när det är varmt.

Om du parallellkopplar dom 3 batterierna (kräver omkoppling med sladdar) så kan du ladda från bilbatteriet när motorn är igång - men det är en ganska långsam process då blybatterier behöver 2-3 timmar minst för att laddas till typ 60-70% laddgrad - mao. mycket bensin går det åt och det hela är synnerligen ineffektivt. Om bilmotorn är avstängd så kommer det inte laddas någonting alls även om batterierna är kopplade till startbatteriet med tex. startkablar under många timmar. - generatorn måste snurra om det skall ladda övh.

Har du en 230V-laddare till elmoppen så föreslår jag att du skaffar 230V växelriktare av tillräcklig storlek och ha en extra 80 Ah hobbybatteri i bilen att ta strömmen ifrån - så att du inte laddar ur startbatteriet så att du inte kan starta bilen senare - ha också ett par startkablar så att du kan ladda hobbybatteriet från bilgeneratorn (när motorn är igång) till en del när du har kört tomt fritidsbatteriet...

Med ett sådant stort fritidsbatteri som är tömt efter 1-2 laddningar till elmoppen så kommer bilens generator att putta i den med nära generatorna maxsström (vid hög tomgång och grov (start)kabel) i början och på 20-30 minuter kanske man får in 30-40% av batteriet kapacitet, visserligen fortfarande inneffektiv sätt att ladda men fortfarande mycket bättre sätt ur bensinförbrukningsnivå än att försöka ladda din eloppe direkt under 2-3 timmar med bilmotorn igång...

Med den arragemanget växelriktare och 230V-laddare så kan du också tillåta laddning under flera timmar utan att ha bilmotorn igång - och flera timmar (> 6 timmar) laddning krävs om du skall ladda elmoppens batterierna till full kapacitet (helst 24 timmar...).


Hur stora är elmoppens batteri ? - är det 3 * 14 Ah-batteri så motsvara det närapå 4/5-del (42 Ah + laddar/växelriktarförluster) av ett bilbatteris kapacitet att ladda upp den - är inte startbatteriet knökfulladdad så kommer inte bilen att kunna startas efter en enda laddning... därför bör du använda en stort separat fritidsbatteri (80 - 100 Ah) då du då du kan ladda ungefär 2 ggr innan det är helt slut.

---

Slutklämmen.

Varken start/fritidsbatteri eller elmoppens gelbatterier får förvaras urladdade - dessa _måste_ laddas till fullt innan längre förvaring, helst inom 24 timmar från urladdningstillfället - annars är batterierna kassa och oladdningsbara till nästa gång du skall använda dessa... kan du inte ladda fullt inom rimlig tid - försök håll batteiladdningen till över 50% laddgrad (dvs. grön/röda kulan i 'ögat' på moderna underhållsfria start/fritidsbatterier skall fortfarande synas - har den försvunnit så måste batteriet laddas så snart som möjligt!)

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 7 februari 2009, 16:07:36
av 1802
Bilen måste ju inte vara avstängd. Och går det inte att bygga nått som ersätter konverter och laddare? Ev kan jag ha 2 bilbatterier. Ett start och ett till förbrukare när bilen är av. Går det att koppla sladdar (parallelt) för 12v laddning? Och ha 2 uttag på batteriboxen. Så slipper jag kovertera 12v till 36v(43.5 i praktiken).Skall ev ladda paketet med grösklipparmotor+bilgenerator.

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 7 februari 2009, 21:04:05
av xxargs
Du kan inte paralellkoppla och seriekoppla batterierna samtidigt - om du försöker ändå så kommer du få en stor kabelbrand i bästa fall, exploderande batterier med giftig rök, syrastänk mm. om du har lite mer otur... blybatterier är inga leksaker - dom säger ifrån på skarpen med brännskador och värre om du kopplar fel!

Med andra ord så måste du fysiskt frikoppla seriekopplingen först helt och hållet och därefter parallellkoppla innan laddning - och när du är klar så måste du ta bort parallellkopplingen helt och hållet _innan_ du kopplar för seriekoppling igen - och du måste göra rätt varenda gång!! Blybatterier ger jäkligt mycket ström om man kopplar fel - typ 400 ampere och mera även för småbatterier i 7 Ah-klass!

Antingen får du ladda parallellt mot din 12-volt generator (egentligen 13.8 - 14.4 Volt), eller vid bibehållen seriekoppling så får du ha en stepupkonverter som omvandlare från 12 Volt (från så låg som 10.8 Volt) till 43.2 Volt - den måste också ha välfungerande strömbegränsning.

Även om du paralellkopplar för 12-volt så laddar det inte tomma batteriet om du kopplar ihop med en fulladdad 12V resovairbatteri - det fattas ett par volt för att laddningen skall ske på rimlig tid. Även här måste man ha stepup-konverter för att höja spänningen dom 2-5 Volt till 14.4 Volt som krävs för att laddning skall ske.

Att bilgenerator laddar batteri beror just på att dess spänning ligger ett par volt högre än batteriet - medans 2 lika 12-voltsbatterie har inte den spänningsskillnaden som krävs för laddning (en viss utjämning mellan fulladdade batterier kopplad till tom batteri sker dock - men tar många dagar/veckor innan båda tillslut hamnar på halvladdad status)

Det tar också tid att ladda blybatterier - ca 3 timmar för 70% laddning, skall man nå 100% så tar det ca 24 timmar - tänker du köra din bensinmotor så länge med 1 % last (0.5 - 2 ampere) på generatorn större delen av tiden ??

- det är därför jag förorda att använda hobbybatteri, växelriktare av tillräcklig storlek och din 230V orginalladdare - den måste ändå stå på åtskilliga timmars laddning.

Även din tomkörda resovoir/hobbybatteri behöver vara kopplad till generatorn 2-3 timmar innan den är 60 - 70% fylld, med skillnaden med sina höga Ah-tal på säg 80 - 100 Ah så kanske den drar 10 - 20 ampere från generatorn större delen av laddtiden medans din elmoppebatteri på säg 14 Ah kanske bara drar 3 ampere från generatorn större delen av laddtiden.

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 7 februari 2009, 22:11:21
av 1802
Går det inte koppla om från serie till paralell med en flerpolig strömbrytare? Har ett ledigt stift i batterilådan. Som är std 220v 3stift samma som går in i datorn. Borde gå att koppla så det blir felsäkert. I vilka läge spelar fel läge på denna strömbrytare roll? Står den i par så går det inte att driva cyklen. Står den i ser är det rätt . Vid laddning finns ett rätt och ett fel. Av 4 kan bara ett bli fel. Har jag tänkt rätt? Kan prova på min 24v kickboard först.

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 8 februari 2009, 00:03:54
av 1802
Ritade lite och i teorin räckte 5pol till 24v sparkcyklen. Testade med min multiladdare från feltema. Att ladda sparken ett batteri i taget, men även på .5A så började det bubba i batteriet. Vågar man köra på ändå? Orginalladdaren på 24v verkar slå av för tidigt. Vid fulladdat blev det bara 13v på det ena bat. Och med feltemas lätt över 13.5v.Får testa org laddaren igen. Blir det för lite vill jag toppa upp med feltemaladdaren.

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 8 februari 2009, 00:13:11
av MNorrgren
Köp två biltemaladdare och koppla till ett batteri var. Så laddar du alla på samma gång. Mena,r ne laddare kostar 150 kr och istället för att försöka få ideer att funka som vad det låter som nu kommer resultera i nån form av skada på antingen battrier eller på dig så skulle jag lägga ut 300 kr extra på två laddare till.

Eller som andra sa, köp en 36 volts-laddare så laddar du dem i serie.

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 8 februari 2009, 00:53:17
av 1802
Feltema laddaren har 220v och 12v in, men max 1A :(. 12v in och 36v ut har jag inte hittat ännu. 220v till 36v 80VA har jag redan. Tål 12Ah batterier mer? En modern sak jämfört med gamla mascot, burken känns tom :). Ingen järnkärna där inte.
Varför bubblar det i 12v 4Ah (bly syara) med .5a från feltemaladdaren?

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 8 februari 2009, 02:38:58
av xxargs
vad är det för biltemaladdare (artkelnummer) om priset bara är runt 200:- så är den förmodligen inte elektronisk reglerad - du måste ha en sådan med elektronisk reglering med automatisk underhållsladdningsfunktion om du skall ladda slutna telecombatterier - annast så förstörs dom snart med den typen av enkla laddare med bara trafo, likriktare och ett seriemotstånd som de billigaste laddare brukar ha, då dom aldrig slutar att ladda riktigt och batteriet kokar till slut sönder invändigt.

Köp en CTEK eller biltemas CTEK-klon, men dom kostar lite mera...

---

Är batterierna lika gamla och från samma batch, vad är det för spänning över polerna - både efter en dygns vila oanslutet och när de laddar, är dom i samma laddstatus.

du kanske har ett defekt/djupurladdat/sulfatiserad cell/batteri.

När det gäller omkoppling mellan parallell och seriekoppling mha. brytare, så måste du verkligen se till att alla kontaktpunkter för seriekoppling friläggs innan någon inkoppling för parallelkoppling sker och omvänt - missas det på detta i något läge så kommer du att få kortslutning, omkopplaren svetsar ihop sig och du får kabelbrand (försök inte ta sladdarna med händerna för att rycka loss bara - du får bara smält brinnande plast på huden som gör brännskadorna värre och det som förut gick att lossa är nu med stor sannolikhet fastsvetsat...)

omkopplaren måste också tåla 100 - 200 ampere som motorn kanske drar när det går tungt.

Är du inte helt idiotsäker på att dina omkopplingar med omkopplare aldrig gör fel även om de manövreras slarvigt - låt bli att använda omkopplare helt...


---


80 VA och 14.4 V laddspänning per 12-V block och 3 i serie vid 43.2 Volt ger 1.85 Ampere laddström - de klarar din 12 Ah batteri bra (enligt biltemas datablad är max laddströmmen för 12 Ah batter 3.6 A) och laddtiden är minst 6 timmar för ca 80% och och kanske 20 timmar för 100%, mycket mer laddström bör du heller inte köra för att batterierna inte skall bli för varma under laddningen.

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 8 februari 2009, 03:51:19
av 1802
Feltema 38-242 169,00 kr riktigt intelligent och mångsidig. Om cyklen skulle dra mer än 180w ca 4.5A skulle den inte svikta i backarna som den gör. Tvivlar att den går över 5A.
Laddningen idag tar max 8timmar. Borde gå att få ner i 4 timmar då. Tänk på att batterierna sällan är helt tomma vid laddning. Kanske upp till 20% kvar nar cyklen storknat. Har provat på 12v men regleringen sa stopp inte ett liv.

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 8 februari 2009, 13:19:34
av xxargs
Den DÄR laddaren är avsedd för NiMh/NiCd och laddar med konstantström - dvs samma ström oavsett spänning

Det är helt fel laddare för blybatteri och det är därför ditt batteri kokar då avstängningsvilkoret inte på långa vägar är samma som NiMh/NiCd-batterier. - inte underligt att det kokar i ditt batteri!

---

Du borde ha något som liknar 37-718, 37-719 (CTEK-klon, det fanns fler modeller av samma typ i butik men inte på webben), för stora batterier 37-716, 37-717, men undvik laddare som 37-707, 37-715, 37-709, 37-705 då de har gemensamt att de inte är elektroniskt kontrollerade och kokar sönder batteriet om de lämnas bortglömda några dagar samt dom mindre oftast är billiga i inköp - dom sistnämda är till för att vara inkopplade några timmar till max 1 dag för att få igång bilen/fordonet max 2 ggr per år och sedan stuvas undan - inte att ladda batteriet fullt regelbundet på varsamt sätt...

---

Jag tror inte att en 180W motor drar upp dig elegant upp för en backe - du vill nog ha uppåt 500 W och mer om inte farten skall sänkas även för ganska liten backe.

Det går åt 9.81 Ws för att lyfta en kg 1 meter - lyfter man i höjd 1 kg 1 m/s så går det åt 9.81 watt från motorn och väger hela paketet med person 100 kg så går det följdaktligten åt 981 Watt bara för lyftarbetet + rullfriktioner och andra förluster (det finns orsak till varför benen snabbt blir spagetti när man springer snabbt upp för en lång trappa)

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 8 februari 2009, 14:18:14
av 1802
12Ah batterierna går bra att ladda med Feltema 38-242. Laddar ipac med uttjänta cykelbatterier. En biladapter emellan. Går att ladda ipaq många gånger, trots mindre än 50% kapasitet kvar. Kanske en glödlampa i serie kan fixa problemet med 4A batterierna, men då kanske automagiken slås ut. Har även provat 6v moppebatteri. Med timer (som säkerhet)så funkar det bra. Man får välja 5 bat (1.2v).Cykelmotorn är slö. Kass i backar. Man får trampa. Det går kanske att dra sladdar och ladda ett i taget, med ctek(klone). För att toppa upp, och få längre kör tid. Både på min kickbike 24v och elcyklen 36v.

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Postat: 8 februari 2009, 14:29:56
av prototypen
Om man nu ska använda bilen eller en gräsklipparmotor+generator för att ladda en elcyckel + att elcycklar är dyra, är det inte bättre att köpa en moped? MÅSTE dra mindre (fosilt)bränsle totalt sett.

Finessen med elfordon är väl att de ska laddas med förnyelsebar energi.

Protte