Sökes: Mekanisk verkstad för snabba prototypjobb [LÖST]
Sökes: Mekanisk verkstad för snabba prototypjobb [LÖST]
Hej, har provat att söka utan att finna och vänder mig nu till er... Har någon av er en mekanisk verkstad att rekomendera som gör bra, snabba och prisvärda jobb för korta serier och prototyper? Jag behöver några plåtar till en låda runt ett instickskort i dubbel-europaformat, den består av både vinklade kanter, hål och stansade öron för att fästa mot kretskortet.
Som vanligt med prototyper behöver jag den igår så snabba jobb går före pris (inom rimliga gränser naturligtvis).
/Peter
Som vanligt med prototyper behöver jag den igår så snabba jobb går före pris (inom rimliga gränser naturligtvis).
/Peter
Senast redigerad av PeterH 20 februari 2009, 10:25:15, redigerad totalt 1 gång.
- Krille Krokodil
Re: Sökes: Mekanisk verkstad för snabba prototypjobb
Hur är den konstruerad? Vill man ha det snabbt (och billigt) är det nog lättast om den går att göra utifrån vatten/laserskurna plåtar med enkla bockningar och monteringsdetaljer från ELFA.
Går det att göra plåtarna i ett stycke och bocka?
I så fall skulle det gå snabbt att laserskära dom.
Ritning?
I så fall skulle det gå snabbt att laserskära dom.
Ritning?
Plåtarna skall göras i ett stycke och bör gå utmärkt att laserskära och sedan bocka, men det finns ingen tid att bocka själv så en verkstad som gör plåten färdig är nödvändig. Jag har två verstäder som jag väntar offert från, det är tiden som är problemet just nu... (bråttom som vanligt) Jag kan inte lägga ut ritningarna här eftersom min arbetsgivare inte godkänner detta, jag kommer naturligtvis ge underlag till den/dom verstäder jag begär offert från
Lite kort kan sägas att kanterna skall bockas 4 mm runt kanten för att plåten inte skall "hänga sig" och det skall stansas ett antal "öron" som både kommer fästa plåten mot kretskortet och samtidigt lyfta plåten så att den inte kortsluter något!
En bild som visar en del av plåten och dess montering mot kretskortet...

/PeterH

Lite kort kan sägas att kanterna skall bockas 4 mm runt kanten för att plåten inte skall "hänga sig" och det skall stansas ett antal "öron" som både kommer fästa plåten mot kretskortet och samtidigt lyfta plåten så att den inte kortsluter något!
En bild som visar en del av plåten och dess montering mot kretskortet...

/PeterH
- Krille Krokodil
Den lösningen ser bra ut för massproduktion men är sämre när man ska hitta verkstäder till att snabbt kunna göra den som prototyp.
Ja, tyvärr sätter öronen käppar i hjulet här. Men det borde ju finnas någon som har passande utrustning för att bocka sådana?
- Mizzarrogh
Borde ju gå att göra med tex en vanlig enkel tryckluftpress med bord, om man har möjlighet att göra klotsar och annat på en vanlig fräs. Men ja, det är nog en del inpassningsarbete om tex den vanlige plåtslagaren skall göra det för hand. Men tekniskt svårt är det inte, hade kunnat göra det själv på några dagar om haft tillgång till bra fräsmaskin.
Edit: Om en firma skär/stansar/klipper och skicka till en annan som bockar, annars om inte samma kan göra det till vettigt erbjudande? Även om själva pressningen är enkel så är det ganska svårt att tillverka finklippverktyg för hand...
Edit: Om en firma skär/stansar/klipper och skicka till en annan som bockar, annars om inte samma kan göra det till vettigt erbjudande? Även om själva pressningen är enkel så är det ganska svårt att tillverka finklippverktyg för hand...
Jag har kollat runt bland dom tips jag fått och det verkar vara just "öronen" som ställer till det
Jag tycker också det ser ut att vara en relativt enkel procedur om man har en press med fräst hona/hane för formen på "örat". Själva laserskärningen verkar inte vara så stora problem för dom verkstäder jag kontaktat, men komplexiteten med min arbetsgivares ekonomisystem gör att jag "måste" ta hela jobbet hos en leverantör eftersom det annars kostar mer i hantering av fakturor än själva jobbet
Det bästa hade varit om den firma som redan gjort plåtarna en gång kunde återkomma med en offert men det verkar sitta hårt inne!? Tidsbristen är den stora boven i detta fall och det är säkert detta som kommer göra att hela tidsplanen spricker för mig
Jag väntar fortfarande svar på några trådar jag lagt ut så jag har hoppet uppe än så länge...

Det bästa hade varit om den firma som redan gjort plåtarna en gång kunde återkomma med en offert men det verkar sitta hårt inne!? Tidsbristen är den stora boven i detta fall och det är säkert detta som kommer göra att hela tidsplanen spricker för mig

Jag väntar fortfarande svar på några trådar jag lagt ut så jag har hoppet uppe än så länge...
- Mizzarrogh
Mmm... Jo, som du säger så är det nog en del av problemet att de företag som utför laserskärning sällan pysslar med "vanligt" mek/plåtslagar arbete och vise versa, verkar i så fall möjligtvis mer som ett jobb för en firma som utför stansning och finbockning i automat än vanlig laserskärning och pressbockning, dit vi skickar en del grovarbete vet jag i allafall de lejer ut laserskärningen.
Men, skulle det godkännas om ni får allt i ett paket, eller är det fortfarande delredovisningen de tittar på?
Annars brukar de flesta sådana mek företag kunna åta sig att sy ihop ett paket där den andra firman (mer eller mindre) får fungera som underleverantör.
Men, skulle det godkännas om ni får allt i ett paket, eller är det fortfarande delredovisningen de tittar på?
Annars brukar de flesta sådana mek företag kunna åta sig att sy ihop ett paket där den andra firman (mer eller mindre) får fungera som underleverantör.

Jo, det är just ett sånt arrangemang som jag väntar svar på...
Om jag inte tar helt fel, så har Stockholms Vattenskärning bockning också.
Dom ligger 500m från mig föresten, om det är nån fördel för er.
Dom ligger 500m från mig föresten, om det är nån fördel för er.
Ska kolla med dom också vad dom klarar av... Hälsar från dig Jojje 

För prototypserien, kan du inte skippa fästöronen och bara borra hål på rätt ställen? Fäst sedan plåten med distansrör för att få upp den från kortet?
Skulle kunna ha varit en idé, men dom måste utformas som dom som redan finns för att utseendet inte skall skilja från ritningen (kundkrav).
Ta en tång å böj till två gånger/öra. Det är ju bara en prototyp.