Sida 1 av 2

byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 21 januari 2009, 12:18:41
av ralleville
Hej

Sonen har en gammal Volvo 142 med B20 motor .
Brytarspetsarna är nästan omöjliga att få att hållas på rätt avstånd( kamvinkel ) och jag undrar nu vad ni anser om följande - är det något att lita på om man byter ut spetsarna mot nån typ av Hallgivare och monterar en ring med fyra magneter på rotorn.

Vänligen se på internet " hot-spark-ignition-products" som har färdigt paket där man tar bort spetsarna och kondensatorn och monterar en ring på rotorn, och en avkännare i stället för spetsarna.

Tror ni detta är något att lita på ?

Hur kan Hallgivaren tåla det antal ampere som spolen behöver eller finns det extra elektronik i avkännaren ?

Vill inte köpa en helt ny fördelare , de kostar skjortan

undrar ralle

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 21 januari 2009, 12:30:47
av X-IL
Själv kör jag med ett optiskt system från lumenition i min VW-buss, men sen finns det ju t ex pertronix,ignitor och andra system för att ta bort brytarna. Brukar aldrig vara något problem om man får tag på rätt modell.

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 21 januari 2009, 12:33:22
av Icecap
Det finns färdiga kitt att eftermontera, jag hittade ett Lumenition med en "vinge" man petade ner över fördelaraxeln så att vingarna satt över och hölls på plats av de punkter som annars lyfte brytaren. Man skulle även montera en fotosensor-brygga med samma skruv som man monterade brytarspetsen med, sedan fanns det med en "förstärkarlåda" som klarade av att driva tändspolen. Hade det i min '78 245'a med B19A (senare B21E med 2 st dubbla Weber 40mm).

Jag byggde om allt detta i omgångar och till slut hade jag en rotor med en aluminiumskiva under, den var målad svart och vid efter vad jag ville ha (4 svarta och 4 vita fält) och det satt ett litet kretskort på brytarplatsen med en reflex-optokopplare (SG2BC). Därifrån gick det en ledning till mitt egenbyggda drivsteg med några 800V MOSFET samt en timer, timern slog av tändspolen om ingen pulser kom inom 3,8 sek.

Fungerade klockrent i många år till jag skrotade bilen, faktisk gav det så kraftiga gnistar att mina tändstift alltid fungerade, vid ett tillfälle gick den lite knackigt och jag kom på att det var ett tag sedan jag hade bytt tändstift, kollade dom och gnistgapet var 1,6mm! Den startade dock utan besvär, det vara bara när jag sparkade på den "lite" att den hackade en aning.

Men det var en del pyssel med att bygga allt, inte var det svårt men många smådelar som skulle passa bra osv.

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 21 januari 2009, 12:54:39
av Glenn
Om man får gnälla så heter det brytarkontakter eller brytarswitch, det finns inga spetsar på den :)

Men iaf, först kanske du ska fundera på varför kamvinkeln blir fel, det brukar antingen vara utsliten fördelare (lagren), felaktigt monterad brytare (utan brytarfett, alt fel applicerat brytarfett), elelr så blir det materialvandring pga den höga strömstyrkan vilket förvärras med kass konding.

Om det är pga att du får materialvandring så kan du ju fortsätta att använda brytaren fast bygga ett elektroniskt system som använder brytaren, det är ju klart lättast. ..Har man en klantigt monterad brytare så bör man åtgärda det.

Visst kan man bygga ett helelektroniskt system, men det är ju oftast inte nödvändigt..

har man en halleffektgivare så har man även ett drivsteg ja.

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 21 januari 2009, 13:31:32
av ralleville
Har för flere år sedan bytt fördelare och försökt kolla slitaget på lager . m.m Men dessa brytare har aldrig hållit speciellt länge och när kamvinkeln ändrar så inverkar det också på bensinåtgången.

Skaffat stroboskop för att få det exakt men i takt med stigande ålder på både bilen och gubben så smakar det inge vidare att dona med detta .
Tror jag skall chansa på "hot spark "grejen för att slippa detta.

Är här någon som kanske har någon länk eller ritning på nåt elektroniskt schema så kunde det vara intressant.

Hade en VW Bubbla 1300 för över 25 år sedan där vi hade nån typ av elektronisk avbrytare , minns inte annat än att det var en stor kylfläns .

Brytarkontakterna tycks slitas trots fett på axeln .Även byte av kondensator hjälper inte

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 21 januari 2009, 13:58:20
av Icecap
Jag hade först DETTA SYSTEM som fungerade alldeles utmärkt, tyvärr "lite" dyrt men är man lagom händig kan man bygga själv.

De transistortändningskit jag har sett som består av ett par transistorer ska man undvika så långt det går.

Det svåra är att det på lågspänningssidan av en tändspole kan komma pulser på upp till 600V, därav mitt val av 800V MOSFET. Kondensatorn i originaltändningen är ju för att hindra denna rusning som ger en gnista på brytarspetsarna vilket ju ger materialvandring och för att få maximal gnista ska denna kondensator helt bort men det kräver som sagt drivning med någon form av transistor.

En annan sak som är viktig är att ha rätt impedans i tändkablarna faktisk! Jag experimenterade en hel del då jag byggde och kom fram till att 4,7k var bäst med den helt standard Bosch tändspole jag hade i bilen. Jag skaffade alltså koppar-tändkablar med värmetålig gummiisolering (var svårt som fan, hittade till slut en gubbe från NKT som hade hemma i garaget, det kunde jag få) och sedan en 4,7k högspänningsmotstånd i ledningen från spole till fördelare.

Kompisarna tyckte att jag var lite väl rabiat men då de såg resultatet och märkte skillnaden tystnade de snabbt, jag kapade runt 0,5-1,0 sek på 0-100km/t bara med den tändning...

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 21 januari 2009, 17:13:04
av Mindmapper
Viktigt att du har rätt fett på axeln också!

En del har ett som blir som tjära när det är kallt, det är definitivt ingen höjdare.
Brukade använda lite Vaselin orginal! :) Det och försvarets hudsalva är universialmedlen nr 1. 8)

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 22 januari 2009, 00:22:24
av Hillman
Kolla på Amazonklubbens forum.
Där finns ett par liknande frågor uppe om brytarlös tändning. Jag kan skicka en pdf om hur jag knåpade ihop mitt system också om det är av intresse.

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 22 januari 2009, 03:23:35
av xxargs
Kondingen är viktig även om man ersätter brytaren med FET/Transistor - konding och tändspole bildar en resonanskrets - vars synliga verkan är att spänningen över brytaren inte hinner stiga särskilt mycket innan brytaravståndet var tillräkligt stor och börja tåla hög spänning utan överslag. Man har exakt samma 'problem' med transistor då den inte stänger oändligt fort den heller.

blixtrar det mycket i brytaren så dränerar man energin ur tändspolen lång innan det kan bygga upp HV-spänningen just när lågan slutat brinna i brytarspetsarna - och då är det inte mycket energi kvar med klen gnista som följd. En långsam brytande trissa ger exakt samma 'dränage' på energin även om det inte slits fysiskt - därav är tändkondingen nödvändig i båda fallen.

Kondingen skall också vara 'lagom stor', dom gamla tändproffsen förr kunde se på hur avbränningen i spetsen om kondingen var för stor eller för liten beroende på vilket håll gropen och spetsen i avbränningen gick...

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 22 januari 2009, 07:13:51
av Kjelle
ralleville

Har schema på tidningen Allt Om Elektroniks tändmodul om du är intresserad.

Kjelle

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 22 januari 2009, 07:15:40
av Icecap
xxargs: den tror jag helt enkelt inte på! Då jag testade hade jag även olika kondensatorer på och vad jag än lade på var det en försämring!

Dessutom är spänningen ut från tändspolen eg. i 2 steg:
1: Innan den ioniserade kanalen (gnistan) är bildat kommer spänningen att vara mycket hög, detta ger genomslagskraft och en kondensator kommer att minska denna initiala peak!
2: När den ioniserade kanalen är bildat är spänningen över den ganska låg, kan ligga på 30V och då har kondensatorn ingen betydelse.

Så att det ska vara en konding även med transistortändning är gammalt och fel.

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 22 januari 2009, 09:42:36
av ralleville
Tack för råden .

Jo, Hillman och Kjelle , skicka ritningar om ni har möjlighet.

Har varit inne på Hot Sparks sidor och där sägs det att kondensatorn skall bort .
Dessutom säger de att spänningen inte får vara högre än 14, 3 V .
Är inte detta ganska lågt ?
Icecaps alternativ är säkert bra , men värdefullt .

Hade sonen att kolla original Boschspolen , den var aningen under 3 Ohm och får väl duga .

Skall ännu kolla att jag inte beställer fel typ, det finns en hel del olika alternativ angående brytartyp.

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 22 januari 2009, 09:51:26
av limpan4all
Eller så byter man upp sig rejält och skaffar en helt ny fördelare.
http://www.123ignition.se/product/123-V ... 8-B20.html
Definitivt inte gratis men det spar du säkert in i bensinkostnader.
Eller så byter du bränslenål och ställer om en strömbrytare i den och kör E85 så minskar din miljöbelastning.

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 12 februari 2009, 19:51:32
av 1802
Går ju att blanda, med delar från nyare beg/skrot bilar med. Passar inte b21 b23 fördelare på b20? "Boxen" borde finnas på skroten med. Typ http://www.sinocarparts.com/pic%5C2008052663014377.gif. Tror den finns ny på feltema.

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Postat: 12 februari 2009, 21:44:30
av ulft
Kjelle, jag undrar om du skulle kunna skicka schemat på Allt Om Elektroniks tändmodul till mig.
Jag tänkte sno ihop något till dotterns folkracebil.