Sida 1 av 3
Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 10:05:46
av FormerMazda
Tja!
Jag har en gammal tråd i ämnet, men det dog ut pga. att jag inte fick ihop det ändå sen i slutänden.
Men nu börjar jag bli sugen igen att få till min PWM-styrning av min "halvstora" elmotor. Tanken är att den ska få ingå i ett trike bygge.
Det mekaniska kommer jag kunstruera efter hand, men först när jag känenr att jag fått ihop PWM:en vettigt.
Motorn är den ni ser på bilderna. Plattan med kontaktorerna kommer demonteras, dessa kommer nog sen användas för fram/back och kanske en motståndsbroms? Regenerativ bromsning skulle väl vara fint, men vad jag fårstått så är det inte lönt på ett bygge av denna blygsamma storlek.
Själva PWM signalen hade jag tänkt att antingen genrera med en BS2, eller med schemat från fagges cykel:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... a&start=15
Sen ska jag nog parallellkoppla en drös mosfetar för själva kraften i bygget.
Men, det är nu jag behöver hjälp. Vad ska jag välja för några? Jag har startat en köpes-tråd, så man kan väl säga att det är dom jag har att välja på:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=31378
Jag kopplar hellre fler små parallellt om det blir billigare, än några stora. OM det inte påverkar funktionen eller konstruktionen överlag nämnvärt.
Frihjulsdiod har jag läst lite om, men i mitt tröga huvud så får jag inte ens till nåt vettigt om det heller. Varför jag ska ha, och vad jag ska ha?
Jag behöver MYCKET hjälp med detta, google eller befintliga trådar hjälper inte mig har jag märkt. Annars hade jag redan haft detta klart.

Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 11:17:45
av Fagge
Hade jag varit som du så hade jag tagit 5-6st av dom FDP5800 som wiggo säljer.
Då har du så du klarar dig med dubbla marginalen!.
Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 11:49:05
av FormerMazda
Dåså, då har tråden inriktat sig på att jag kommer använda mig av 6st FDP5800 till styrningen.
http://www.fairchildsemi.com/ds/FD/FDP5800.pdf
Kan jag nu göra som fagge gjort med sitt schema? Alltså helt sonika byta trissan mot mosfet i parallell med varsit gate-motstånd?
Fixar en paint-moddad variant av fagges schema. Men jag får ett par frågor.
1: R9, storlek? Vad gör de för nytta?
2: Kommer strömmen på gate blir stor så det behövs ett drivsteg till det?
3: Denna frihjulsdiod..
4: Kan man parallella mosfetarna som jag gjort?
Reläerna till höger i bild är bara exempel på hur jag tänkt riktingsändringen.
Inget till vänster i bilden är ändrat för 24v..

Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 13:12:02
av SvenW
> 1:R9, storlek? Vad gör de för nytta?
- 5-20 ohm, beroende på PWM-frekvens. De jämnar ut och begränsar strömmen som laddar 'gate'-arna.
> 2: Kommer strömmen på gate blir stor så det behövs ett drivsteg till det?
- Ja. Om inte PWM-frekvensen är extremt låg, dvs 50 Hz eller så.
LM324 ger inte tillräckligt men ström. Det behövs normalt ett par ampere.
> 4: Kan man parallella mosfetarna som jag gjort?
- Ja. Om de är av samma typ och om inte marginalerna är alltför små.
Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 13:19:15
av Walle
Varför relä för backslag, och inte en riktig H-brygga?
Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 13:20:50
av FormerMazda
> 1:R9, storlek? Vad gör de för nytta?
- 5-20 ohm, beroende på PWM-frekvens. De jämnar ut och begränsar strömmen som laddar 'gate'-arna.
> 2: Kommer strömmen på gate blir stor så det behövs ett drivsteg till det?
- Ja. Om inte PWM-frekvensen är extremt låg, dvs 50 Hz eller så.
LM324 ger inte tillräckligt men ström. Det behövs normalt ett par ampere.
Tolkar detta som att jag ska välja en rätt låg frekvens för att förenkla bygget?
När jag tänker efter så ljudet truckarna ger i från sig låter ganka lågfrekvent. Nästan lägre än 50Hz.
>Varför relä för backslag, och inte en riktig H-brygga?
Därför att jag har nog lättare att bygga reläbacklsag och PWM än en H-brygga som jag inte ens läst lite om.
Bara därför, ingen annan anledning.
Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 13:28:31
av SvenW
> Tolkar detta som att jag ska välja en rätt låg frekvens för att förenkla bygget?
Jag skulle även i detta fall vilja ha starkare drivsteg!
Man kan inte välja frekvensen godtyckligt. Förlusterna i motorn ökar om PWM-frekvensen blir alltför låg.
Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 13:50:29
av Walle
FormerMazda skrev:
>Varför relä för backslag, och inte en riktig H-brygga?
Därför att jag har nog lättare att bygga reläbacklsag och PWM än en H-brygga som jag inte ens läst lite om.
Bara därför, ingen annan anledning.
Oki
Angående PWM-frekvensen så är det ju en avvägning. Lägre frekvens leder till mer förluster i motorn, högre frekvenser leder till mer förluster i drivningen. 1kHz-20kHz verkar vara lämpliga PWM-frekvenser för motorstyrningsapplikationer enligt vad jag har läst mig till.
Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 13:51:34
av Andy
De PWM controllers för PM motorer som jag känner till arbetar med 15 – 18 kHz för att uppnå maximal verkningsgrad. 50Hz är nog ingen bra ide!

Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 14:02:48
av Fagge
Bevisligen så klarar OPn att driva i 3-mosar utan problem.
Enklast kanske vore om du gjorde 2 kort. Ett till mosarna inkl rejält med kondensatorer, & sen ett kort till PWM elektroniken. Skulle det visa sig att mosarna börjar bli varma vid lätt belastning, i så fall kan du addera ett 3e drivkort & sätta emellan!.
Mosarna du har tänkt att använda är ju logiskt styrda, & öppnar fullt redan vid 3-4V, så dom är nog inte särskilt tungstyrda!.
Men skit i LM324 kretsen & kör med LF347 i stället, som är sjukt mycket bättre på att generare triangelvågen!.
Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 14:09:31
av FormerMazda
Moduluppbyggt är väl ingen dum idé kanske! Då kan man som fagge säger, lite enklare, bygga ett drivsteg emellan om det behövs.
LF347 är väl pin-kompatibel om jag sett rätt va? I sådana fall är det ju bara att använda den istället.
Men en PWM-frekvens på 10kHz då kanske? Varför? För 10 är en jäm siffra.

Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 14:13:56
av Andy
Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 14:16:12
av Matte
gällande stora(~400A 24V) DC motorer har jag sett en del som ligger på runt 10kHz. tycker relä konstrunktionen är bra som ett första steg blir ganska mycket mer komplicerat att bygga en hel H-brygga. sen tycker jag du ska satsa på ett kraftigare buffertsteg för gate drivningen direkt i de fallet med 400A och 10kHz körde dom med ~8As gatedrivare. Sen har jag även för mig att det Fetarna blir bättre balancerade om man kör med en gateresistor för alla fetar.
Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 14:20:26
av Fagge
Japp kretsarna är helt pin-kompatibla!.
Om du bestämmer dig för att testa utan externa drivsteg, så du får inte mata ICn med 24V så som på ritningen, eftersom gatespäningen kommer att bli högre än mosarnas maximala gatespänning som är på 20V.
Så mata ICn via en 7815 regulator i stället!.
Edit...
Hmm en koppling med 1 gateresistor till flera parallellkopplade mosar har jag nog aldrig sätt…
Re: Fet PWM
Postat: 15 januari 2009, 14:22:00
av Andy
H-bryggor kan vara snabbt rökta om det uppstår något fel på styrelektroniken så att alla trissorna leder samtidigt t ex! Då är det bra med skyddsglasögon!
Relä (kontaktor) är klart att föredra.