Sida 1 av 1

Glödtrådsvakt (indikator om glödlampan lyser eller inte)

Postat: 26 december 2008, 02:12:53
av Charliesnor
Hej, är på jakt efter information om hur man bygger en enkel glödtrådsvakt.
Vill att en led skall visa om en 6v 5w glödlampa lyser eller inte.

Har provat att söka bl.a på glödtrådsvakt/glödlampsvakt/belastningsvakt men inte hittat något men finns det några andra ord som kan va värda att söka på?

Mvh Charliesnor

Postat: 26 december 2008, 02:36:50
av Meduza
AC eller DC?

Postat: 26 december 2008, 02:44:32
av Charliesnor
AC men senare i elsystemet finns det ~6.6v DC om det skulle behövas.

Postat: 26 december 2008, 08:34:30
av grym
tungelementrelä ?

Postat: 26 december 2008, 09:37:50
av prototypen
Ett hallelement typ UGN3020 och en järnkärna med gap typ M12 bricka uppsågad.

De jag provade med behövde 4,5 Ampere Varv för att reagera. så det skulle behövas en 5-6 varv.

Protte

Postat: 26 december 2008, 13:12:14
av Walle
I bilar brukar väl glödtrådsvakten vara en krets som mäter resistansen hos lasten?

Postat: 26 december 2008, 13:31:06
av Icecap
I en Volvo 240 är det ett tungelement som fungerar som glödtrådsvakt, iaf. i den 78'a jag hade.

Jag har använd tungelement till AC också, surrar fint med 100Hz.

Postat: 26 december 2008, 13:34:57
av Norpan
I nyare bilar brukar de skicka på ström i korta pulser,och mäta densamma, för att få reda på att lampan är sönder även när de inte används.
Om nån provat med diodlampor i en nyare bil så har de säkert upptäckt detta.
De lite äldre brukar vara tungelement med en rulle koppartråd runt, ibland två rullar för att jämföra strömmen mellan två lampkretsar.

Postat: 26 december 2008, 15:43:54
av Biker
Jag har ett minne av att jag fixa en super enkel en gång i forntiden.

Kommer inte ihåg riktigt men jag la en lysdiod med väl valt motstånd över pararellt över lampan.

När glödtråden är hel så går nästan all ström över där och inte över lysdioden - man måste välja ett högre motstånd än normalt för att få det och funka - men så dioden fortfarande lyser.

Har för mig att jag fixa till den sen med Pull up/pull downmotstånd så den blev perfekt , utan dessa kunde lysdioden lysa svagt trots att lampan är hel.

Postat: 26 december 2008, 16:19:53
av Charliesnor
För att göra en lång historia kort så är det baklampan på en moped det handlar om, med tanke på alla *CENSUR* blindstyren som finns i trafiken så skulle det onekligen va gott med en led som visar om baklampan lyser, är ju 1500 i böter också på att köra med söndrig baklampa.
Icecap skrev:Jag har använd tungelement till AC också, surrar fint med 100Hz.
Inget problem att frekvensen är variabel?
grym skrev:tungelementrelä ?
Brytare som reagerar på magnetfält?

prototypen skrev:Ett hallelement typ UGN3020 och en järnkärna med gap typ M12 bricka uppsågad.

De jag provade med behövde 4,5 Ampere Varv för att reagera. så det skulle behövas en 5-6 varv.
Järnkärnan med kopplarledning runt reagerar på magnetfältet så en svag ström bildas och hallelementet förstärker strömmen så den kan driva en led?
Walle skrev:I bilar brukar väl glödtrådsvakten vara en krets som mäter resistansen hos lasten?
Frågan är om det går att mäta resistansen på ett enkelt och tillförlitligt sätt?

Lampan jag vill ha koll på är parallellkopplad med en annan lampa på 15w och har jag räknat rätt ökar resistanen med 0.6ohm(1.8->2.4) när lampan går sönder.

Postat: 26 december 2008, 17:31:47
av Icecap
Alltså... hade du klämt ur dig från starten vad du vill göra hade du fått mer riktade förslag.

Jag hade faktisk försökt med att bygga en LED-baklampa men det är lite OT.

Jag hade definitivt använd en strömtransformator till detta, fördelen är att man kan "trimma" den till att ge lagom ström till att driva en LED via en likriktarbrygga.

Men jag hade gått andra vägen: signallampan ska lysa om det är ett FEL, detta betyder att jag hade vald strömtransformator som avkänns via lite elektronik och samtidig matas från strömmen till lampan.

Postat: 26 december 2008, 18:22:25
av v-g
Volvos gamla på 240 osv känner bara av om det är olika belastning på höger eller änster sida och då "larmar" larmar den. Dvs går båda baklamporna sönder samtidigt så larmar det inte.

Finns ju många sätt att mäta det hela på tex strömfall över ett motstånd eller basströmmen på drivtrissan. Hur man löser det är nog olika från fall till fall. Är kretsen "befintlig" och ej få röras är Icecaps väg bra. Men sitter det hela tex på en moped med alla dess störningar och spikar trro jag det blir svårt att få det hela att fungera tillförlitligt.

Bästa för trådskaparens del är nog att speca upp vad denne tänkt sig att göra och skippa "generaliteten".