Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjolin
Inlägg: 123
Blev medlem: 22 september 2006, 11:21:20
Ort: Linköping

Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av bjolin »

Hej.
Jag har för mig att liknande ämnen har diskuterats tidigare, men hittar inget vettigt, kanske skit bakom spakarna...
Men i alla fall.
Spisen har två ugnar, och den lilla löser ut jordfelsbrytaren när den stänger av värmen första gången. Min teori är att vid den första uppvärmningen kör ugnen grillelementet för att få upp värmen snabbt. När sedan termostaten slår av händer något mindre bra....
Teorin stöds av det faktum att jordfelsbrytaren inte slår av när ugnen har "förvärmts" av den stora ugnen som sitter under.
Är det någon som vet om det är ett kännt fel på dessa spisar?
Jag antar att det bara är att försöka mäta vilken fas som dras ner mot jord vid frånslag och förmodligen byta enheten som styr ugnen. (mekanisk termostat mm.)
/Björn L.
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

Har likadan spis som du sedan 6 år och den lilla ugnen används flitigt. Har dock aldrig löst ut jordfelsbrytaren.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Troligen är det dålig isolation någonstans, om den inte innehåller någon elektronik borde det vara ofarligt att prova med en megger.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Troligtvis jordfel i ngt eller flera element.
Skruva bort bakstycket och ohmmät från element till jord (sitter 3st). Lossa kabelanslutningarna till elementet först.
Jag behöver väl inte säga att du ska göra spisen strömlös innan ingrepp.

Jag har bytt endel, särskilt det smala elementet. Har för mig att det är grillelementet.

Vid ett par tillfällen har jag fått byta ut alla tre elementen samtidigt.
Då har den samanlagda överledningen bidragit att jordfelsbrytaren utlöser.
Använd mätområdet 200Mohm.
Chaos
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 januari 2009, 13:08:19
Ort: Mölndal

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Chaos »

Så har jag också då drabbats av exakt samma fel som bjolin.

Följde Danny´s tips och mätte elementen och ser man på, det nedre hade ett isolationsmotstånd på runt 50Mohm, dom andra två elementen hade oändligt. Plockade ut det nedre elementet, köpte ett nytt och smackade dit. Mätte upp det nya både före och efter montering för säkerhets skull, det var ok.

Provkörning, jordfelsbrytaren löste ut precis likadant. :(

Att det gamla elementet var på väg att haverera och behövde bytas är ju en sak men på nåt vis känns det som att jordfelsproblemet har med termostaten och/eller något relä att göra. Om det bara vore elementen så borde jordfelsbrytaren kunna lösa ut när som helst när ugnen används, men det gör den inte. Bara första gången som temostaten slår av, oberoende av inställd temperatur.


bjolin: Fick du löst problemet? Hur?

Danny: Några idéer?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Danny »

Jag behöver modell, prodnr, och serienr på spisen för att se hur den är uppbyggd.
Typskylten sitter på höger sida.
Chaos
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 januari 2009, 13:08:19
Ort: Mölndal

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Chaos »

Modellen är exakt samma som bjolin, Electrolux EK6175.
Prod nr: 948 57 22-11
Ser nr: 112 056 07

Felet är också exakt likadant, löser jordfelsbrytaren när den lilla ugnen uppnår inställd temp endast första gången, inte fler gånger.

Övre och undre elementen är seriekopplade, grillelementet tror jag inte används vid uppvärmningen om man inte vrider vredet till max först.

/Göran
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Danny »

När du startar den lilla ugnen så går snabbstarten in automatiskt och slås
automatiskt av vid första frånslag av termostaten.
Snabbstartsmodulen (elektronisk) sköter detta, och den sköter bara den lilla ugnen.

På de äldre modellerna var denna snabbstartsmodul jordad av ngn mystisk anledning.
Modulen är inbakad i plast eller ngt liknande och borde inte behövas jordas, men på ett av stiften går jorden in.
Troligtvis är din jordad också (svårt att utläsa på schemat). Jordfelet kan alltså ligga i denna.

Det du kan testa är att koppla bort jorden från snabbstartsmodulen tillfälligt, och se om det gör ngn skillnad
på problemet. Försvinner felet så ligger det i modulen, men använd inte spisen utan jorden. Modulen
är jordad av en anledning. Att koppla bort jord innebär alltid en fara för liv och egendom.

Snabbstartsmodulen sitter bakom den stora ugnen. När bjolin har "förvärmt" den, så har troligtvis modulen blivit uppvärmd och jordfelet tillfälligt försvunnit.

Ska bli intressant och se vad du kommer fram till.

Bild
Snabbstartsmodulen är pos 24.
Chaos
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 januari 2009, 13:08:19
Ort: Mölndal

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Chaos »

Snabbstartmodul?
Där ser man, det låter vettigt.

Jag skall plocka bort bakstycket igen och försöka lokalisera nämnda modul när jag nyktrat till :wacko:

Tack så länge, Danny.

Jag återkommer med resultatet.


Edit:
Kom på en sak. Felet uppstår även om vi bara använder den lilla ugnen. Då lär inte snabbstartmodulen värmas upp speciellt mycket.
Chaos
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 januari 2009, 13:08:19
Ort: Mölndal

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Chaos »

Då ska vi se. Här är då en bild på baksidan.
Bild

Är detta snabbstartmodulen?
Bild

I så fall är den inte jordad. Kan ju vara fel på den ändå, givetvis.
Var sitter själva termostaten? I änden på ugns-vredet?
Givaren som går från termostaten in i ugnen, är det bara en metalltråd?

Det knöliga är att man får vänta tills allting har svalnat innan man kan testa igen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av danei »

Det är ett rör.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Danny »

Nej, du har inte en jordad snabbstartsmodul.
Ja, det är termostaten som sitter i ändan av strömställaren. Givaren är ett kapilärrör med gas i.

Den gången jag råkade ut för detta problemet, så kunde jag inte mäta upp ngt jordfel.
Jag bytte alla tre elementen i den lilla ugnen sen så fungerade det.

Innan du byter resterande element i lilla ugnen så uteslut resten som styr den lilla ugnen.

Termostaten (i sig) har jag inte varit med om att haft jordfel, men inget är omöjligt.
Koppla bort eventuell jord till termostaten och lossa kappilärröret (avkännaren) inne i ugnen så den hänger fritt från höljet (jord).
Kontrollera så att inte kapilärröret ligger emot höljet där den går in i ugnen. Kontrollera även att inte kapilärröret ligger emot eller nära ngn elektrisk anslutning. Det har hänt att den har legat emot anslutningarna till plattorna.

Koppla även bort överhettningsskyddet från höljet för att utesluta att det är jordfel i den.
ÖH-skyddet sitter högst upp på din bild (två anslutningar).

Kontrollera alla elektriska anslutningar så de inte ligger emot eller nära jord (hölje).

Fungerar det fortfarande inte efter detta, så återstår att testa byta resterande element i den lilla ugnen.

EDIT:
Bild

Du kan testa att koppla ur snabbstarten och se hur den reagerar
Chaos
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 januari 2009, 13:08:19
Ort: Mölndal

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Chaos »

Har testat igen efter att den har svalnat.

Kopplade ur anslutningarna till grillelementet från snabbstartmodulen (stift 5 och 7) och ser man på, jordfelsbrytaren löser INTE ut. Utesluter då termostat och givare.

Det som jag tycker är konstigt är att jag kan ju koppla på grillelementet med termostatvredet men om det kopplas på med snabbstartmodulen löser jordfelsbrytaren. Termostatvredet och snabbstartmodulen är ju "parallellkopplade".


Edit: När den svalnat igen ska jag testa att koppla ur snabbstarten med termostatvredet enligt Danny´s senaste inlägg som jag fick syn på nu.

Edit 2: Kopplar man ur snabbstarten med termostatvredet löser jordfelsbrytaren INTE ut, men då är inte heller alla tre elemnten inkopplade.
Senast redigerad av Chaos 19 juli 2009, 13:22:56, redigerad totalt 1 gång.
Chaos
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 januari 2009, 13:08:19
Ort: Mölndal

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Chaos »

Testat ett par gånger nu.

När jag kopplar in övre+undre elementen eller grillelementet med termostatvredet funkar det.

När jag startar ugnen på normalt sätt med termostatvredet, så att snabbstartmodulen griper in, då löser jordfelsbrytaren när termostaten slår ifrån vid uppnådd temperatur.

Det kanske är så som Danny tror att det är det sammanlagda felet på elementen som orsakar det, men varför blir det då så när strömmen slås AV, dessutom vid olika inställda temperaturer?

Eller kanske det är snabbstartmodulen som har nåt internt fel.

Eller kanske nåt annat som man inte ens har tänkt på.

Jag inser att enda chansen att lösa det är att byta delar tills felet försvinner, men det är alltid irriterande när man inte fattar vad som händer.
Shak
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 juni 2010, 15:01:50

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Shak »

Hej,

Jag har drabbats av exakt samma fel, altså jordfelbrytaren slås ut när lilla ugnen når inställd temp för första gången.

Har Ni lyckas lösa problemet?

Tacksamt för svar.

MVH /Sharokh
Skriv svar