Sida 1 av 2

Biltema multimeter, kan inte mäta frekvens från generator.

Postat: 18 november 2008, 00:00:30
av Charliesnor
Hej, har vid 3 tillfällen försökt mäta frekvensen på en generator med en multimeter från biltema men får inget mätresultat.
Generatorn består av en spole som går till jord och har 2 utgångar med ett svänghjul som har 4 magneter, vanligt förekommande på mopeder/motorcyklar och liknande fordon.

Först försökte jag mäta på matningen till framlampan(6v AC) men fick inget värde.
Har senare vid 2 tillfällen dragit ur kontakten till voltregulatorn och mätt men inte heller där får jag något värde.
Kan mäta upp spänningen utan problem, 10v vid absolut lägsta motorvarv som går, 26v vid ~2500-3000varv.

Och då undrar jag om det beror på SBM(Skit Bakom Multimetern) som är problemet, är multimetern sönder eller är multimetern skräp som inte kan mäta frekvens ordentligt?

Saxat ur det som rör frekvensmätning ur manualen.
Mätning av frekvens
Område Upplösning Noggrannhet
20,00kHz 0,01 KHz ± 1,5 % av avläst värde ± 5 siffror
Känslighet: 200 mV–10 V RMS.
Säkring: 250 volt likström (VDC) eller 250 volt växelström (VAC) rms.

Länk till produkten.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81485
Länk till manualen.
http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 15-273.pdf

Mvh Charliesnor

Postat: 18 november 2008, 00:28:57
av JimmyAndersson
Vet inte hur det är just med den multimetern, men jag har varit med om en multimeter där säkringen hade gått och det gjorde att den inte kunde mäta ström eller frekvens. Resten gick fint.

edit: Ja det stod visst "säkring" där ja.. Så kolla den. :)

Postat: 18 november 2008, 00:32:56
av Charliesnor
Ok, ska kolla säkringen.
Vet du om det spelar nån roll vilken testpinne som går till jord?

Postat: 18 november 2008, 06:24:49
av peter555
Prova att mäta på 50 Hz sinusspänning och se om den funkar.

Postat: 18 november 2008, 07:07:00
av tusse
Du skriver att spolen har två utgångar är det inte så att den är mittkopplad med nolla mot jord. Då kan du inte mäta över jord och spole för då har du inte växelspänning utan bara en spänning som svänger på ena fasen. Om du kan mäta över båda utgångarna så kan det hända att du får ett utslag på instrumentet.

Postat: 18 november 2008, 07:28:04
av Charliesnor
peter555 skrev:Prova att mäta på 50 Hz sinusspänning och se om den funkar.
Skall prova men kan ta några dagar då det är kompisens multimeter jag strular med.
tusse skrev:Du skriver att spolen har två utgångar är det inte så att den är mittkopplad med nolla mot jord.
OM jag förstått det hela rätt så är det 2 separata spolar, ena spolen går direkt till spänningsregulatorn medans den andra spolen går till spänningsregulatorn(separata stift) och fram/bak-lampa.

Postat: 18 november 2008, 13:41:38
av peter555
Varför skulle jag inte kunna mäta över ena halvan av en mittjordad spole ?

Postat: 18 november 2008, 14:07:50
av v-g
Har för mig att den kräver att spänningen svänger runt (dvs över och under) en viss spänning(=den på proben) för att den ska "räkna" dvs det räcker inte mer av/på.

Kan minnas fel och jag har en enklare modell än dig som kanske inte fungerar likadant.

Postat: 18 november 2008, 17:45:48
av tusse
peter555 skrev:Varför skulle jag inte kunna mäta över ena halvan av en mittjordad spole ?
Är nog inte mannen att svara på det men av egen erfarenhet och tidigare mätningar på liknande system. Tror att chassi blir samma som minus och då kommer sinusvågen att komma bara över nollan. (Minus i detta fall). Kan ha fel men det står jag för.

Bert

Postat: 18 november 2008, 21:11:06
av danei
Tar man bort regulatorn så finns det väl ingen DC. Halva spolen måste gå lika bra.

Postat: 18 november 2008, 21:27:21
av MadModder
På min multimeter kan jag iaf välja om jag ska hög eller låg trigg i frekvensläget. :D

Postat: 18 november 2008, 21:37:53
av tusse
Det har du rätt i danei. Blir mer fundersam om det överhuvudtaget finns någon likriktare. Är det en moped så skulle jag kunna tro att spolen inte går till jord alls utan är serie kopplad med bak/framljus. Charliesnor skrev ju att han försökte mäta 6 volt AC i framlyset.

Varför ska man mäta frekvensen på en generator?

Postat: 19 november 2008, 02:26:22
av Charliesnor
Blir mer fundersam om det överhuvudtaget finns någon likriktare.
Likriktare finns inbyggd i spänningsregulatorn, röd kabel på spänningsregulatorn är kopplad rakt mot batteriet.
Är det en moped så skulle jag kunna tro att spolen inte går till jord alls utan är serie kopplad med bak/framljus. Charliesnor skrev ju att han försökte mäta 6 volt AC i framlyset.
Fram och baklampa är kopplade direkt mot generatorn via gul kabel som också går till spänningsregulatorn och tillför extra energi om lamporna släcks.
Bromslampa och blinkers är kopplade mot batteri som i sin tur laddas via spänningsregulatorn.
Varför ska man mäta frekvensen på en generator?
Kortfattat, vill veta motorvarv.

Långfattat, känner jag till frekvensen över generatorn och delar med 4 får jag fram motorvarv.
Känner jag till motorvarv kan jag räkna fram hur snabbt mopeden går och då få reda på vilken hastighetsmätare(2st, skiljer 20km/h i toppfart) som visar minst fel.
Känns inte riktigt bra att köra runt och gissa hur fort jag kör, att köra 20km/h på 30väg är inte så populärt och bra dyrt kan det bli då 30km/h passeras med lätthet.
Ps, har provat med cykeldator men inte hittat nån än som inte störs ut av tändsystemet.

Enligt en webbutik skall ljusspolen se ut såhär men kan inte svara på om det stämmer.
http://mopeddelar.se/images/17-170-03.jpg

Elschema, står fel vid spänningsregulatorn, RGWG skall va RYWG.
http://i33.tinypic.com/nzngbq.jpg

Postat: 19 november 2008, 18:08:44
av TomasL
Kör 500 meter och mät tiden.

Postat: 19 november 2008, 19:08:39
av limpan4all
Låna och använd en handhållen GPS för att få en känsla för felvisningen på din hastighetsmätare. Troligen så är felet konstant vid samma farter.