Sida 1 av 2

slumpvis fördröjning?

Postat: 13 november 2008, 13:50:14
av grym
hadde uppe detta för något år sedan och det kom inte till något vettigt resultat, nu börjar det bli aktuellt igen , så ny fråga

vill så enkelt som möjligt ha en slumpvis fördröjning

krasst sett såhär, från en manuell knapptryck så vill jag ha en slumpvis fördröjning på kanske 1 till 10 sekunder, räcker med 5 till 10 olika fördröjningar

mellanrummen mellan knapptryckningarna är relativt lång, och olika så där kan man ha fröet till slumptalen

förslag?

Postat: 13 november 2008, 13:59:47
av vfr
Det låter ju som att du redan har löst det mesta! :D

Vad är det för miljö?
Mikrokontroller?

Om vi antar att det är en mikrokontroller och kör någon form av snabb räknare på den. Det kan vara i hårdvara eller mjukvara. Det spelar egentligen ingen roll. Räknaren räknar t.ex tid (eller bara fri räkning) mellan tryckningarna. Det värde räknaren har när knappen trycks ned tar man låga bitarna på och gör om till din önskade tid. Det blir ganska nära en slumpmässig tid.

Postat: 13 november 2008, 14:32:43
av Nerre
Får man inte en bättre spridning (och mindre förutsägbarhet) om man har en räknare och kastar om bitarna på? Så att MSB blir LSB?

Ex. om man vill köra tre bitar (8 olika fördröjningar) så tar man de tre lägsta bitarna (321) och kastar om (till 123) och använder värdet (0-7) för att bestämma fördröjningen (ex. 1-8 sekunder genom att addera 1).

För annars blir ju den slumpade fördröjningen nästan en linjär funktion av tiden mellan tryckningarna.

Postat: 13 november 2008, 14:45:51
av grym
den kommer att byggas in i relämiljö, men det kvittar
helst med 74xx eller 40xx, för att slippa programering

men kan tänka mig pic som andrahandsval
analoga lösningar välkomnas :D

som sagts, inget speciellt komplicerat, det ska bara inte vara samma tid från knapptyckning till händelse, det är det viktigaste

Postat: 13 november 2008, 16:50:50
av kimmen
Kanske ett
http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_fee ... t_register

som laddar en räknare när man trycker på knappen?

Postat: 13 november 2008, 16:56:44
av sodjan
> Får man inte en bättre spridning (och mindre förutsägbarhet) om man har en räknare och kastar om bitarna på?

Om "omkastningen" är känd så blir det varken lägre eller högre förutsägberhet, bara en annan förutsägberhet.

Sen så spelar det ju ingen roll om räknaren snurrar runt mycket snabbare än tiden mellan två tryck.

Postat: 13 november 2008, 17:46:03
av tecno
grym skrev: som sagts, inget speciellt komplicerat, det ska bara inte vara samma tid från knapptyckning till händelse, det är det viktigaste
Styrning till trappbanan?

Postat: 13 november 2008, 18:28:44
av grym
förra gången var det det, nu fick jag en feberdimming ide om saabmål byggde på slängda spjällmotorer till brandspjäll

Postat: 14 november 2008, 08:20:57
av Nerre
sodjan skrev: Om "omkastningen" är känd så blir det varken lägre eller högre förutsägberhet, bara en annan förutsägberhet.
Jo, men jag menade ju att för en person så blir det svårare att "fuska" om liten skillnad i väntetid ger stora skillnader i fördröjning, än om en liten skillnad i väntetid bara ger en liten skillnad i fördröjning.

Men det är sant att en riktigt snabb räknare går nog lika bra.

Postat: 14 november 2008, 11:55:45
av grym
börjar spåna på en sak i 40xx , måste bara fundera lite till

då kommer frågan om hög eller låg hastighet på klockan, får prova lite , när jag kommer ur sängen

Postat: 14 november 2008, 12:32:26
av v-g
En enkel räknarkrets styrd av två kristaller. Den ena mångfalt större än den andra. När man trycker så hinner den snabba slå många rundningar av kretsen oavsett hur snabbt man trycker och den andra räknar sen ner långsamt.

Postat: 14 november 2008, 14:00:48
av prototypen
En långsam RC oscillator med dutycycle runt 99,9% tryckknappen kopplar oscillatorns signal till vad som nu ska styras.

Du trycker in knappen och sedan kommer en kort puls (som sedan går att förlänga för att ge vad det nu är en vettig signal.)

Med två oscillatorer med stor olikhet i frekvens finns risken att den ena synkar på den andra, jag har provat med 1000:1 men nu är det bara 3:1 och då fungerar det.

Protte

Postat: 16 november 2008, 22:31:28
av grym
prototypen , börjar så smått få igång hjärnan igen, tog någon minut innan jag fattade vad du skrivit, smidigt, men förstår fortfarande inte det där med två oscillatorer


annars tror jag att jag fick ihop det med 2 st 4093 och en 4017, men då enbart 10 olika fördröjningar

kollade och det fanns till och med random i picbasic om man så vill

får prova lite när jag kommer igång igen

Postat: 17 november 2008, 07:12:32
av prototypen
Två oscillatorer:
Om den långsamma är nära att slå om och den snabba slår om så blir det en störning över Vcc som gör att den långsamma flippar om samtidigt trots att den hade någon promille kvar.

Protte

Postat: 17 november 2008, 07:32:57
av Icecap
"kollade och det fanns till och med random i picbasic om man så vill"

Du menar alltså att en PIC kan vara aktuell? Det kan knappast vara enklare då!

Gör en slinga som hela tiden adderar ett primtal till en variabel:

Main_Loop:
Random = Random + <Primtal>;
Om(Knapp_Nertryckt OCH Timer inte startat) Start_Timer med Random + 1 sekund.
goto Main_Loop.