magnet-störningar?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Små induktiva laster kan du driva med en transistorswicth och skyddsdiod. Större induktanser bör du ha ett relä emellan även om trissan klarar strömmen med marginal.

Även om man skyddar pic'en mot spikarna med en optokopplare så ger optokopplarens transistor upp till slut ifall det sitter en stor induktiv last direkt bakom en trissa eller så ger transistorn i switchen upp. Det ser man ofta på CNC maskiner där dom väljer att driva magnetventiler och kontaktorer direkt från IO kortet, trots att kortet klarar strömmarna med marginal. Det är inga fel som kommer direkt utan det kan gå 5-10år innan det går sönder. Då kostar det pengar...... Men på de maskiner de har valt att sätta reläer mellan dessa laster så är felen inte alls lika vanliga.

Men är det en PIC så kan det kosta mera att skydda än vad ett haveri skulle kosta. Beror iofs på vad den styr.

Mikael
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Matseng sa att en ide vore att köra larmet efter 5 felaktiga försök

gillar inte spärrar på antal försök.... I stället så kör jag att larmet (till min mobil via en gratis SMS-tjänst på internet + ringklockan) går om spänningen går, en av kod-datorerna stängs av eller om man knappar med en frekvens på mer än 5 knappar /sekund (det kan ju bara datorer knappa)

På bankomater borde den trycka ut kortet efter 3 felaktiga försök istället för att sno det. (kanske dags att börja göra kopior av sina egna bankomatkort när bankomaten har snott 2 kort av mig nu , det papper med koden jag fick har blivit utslitet)
För om koden är 9999 så har vi ca 40 000 siffror (10 000 koder) att plöja igenom om man inte visste om att koden är 9999.


Men jag tänkte att när jag har fått igång SMS-tjänsten ordentligt så ska ringklockan bli till func *01# (ring på)


Haverikostnad:


PIC basic stamp 1 project board: 300 kr
serieporten på datorn (om strömmen tar sig igenom picen): ett par tusen
optokopplare, motstånd , lysdioder, reläer: 100 kr

Totalt 2400 kr.....

Och sedan "kostar" ett haveri en huvudströmsavstängning också.... För att låset är ju låst så länge det inte finns nån ström på NC-reläet (låset har ström då)
Skriv svar