Sida 1 av 3

Kretskortsmjukvara

Postat: 16 mars 2007, 20:37:00
av RDX*
Jag städade i Senaste kretskortet-tråden och placerade diskussionen om "kretskortsmjukvara" i den här tråden istället.

//Jimmy
---------------------------------------------------





Jag har inte direkt sysslat med att CADa professionella kort, men för mig så sticker det lite i ögonen att ha 90* hörn, speciellt för kort för höga frekvenser.

Är jag som är över försiktig eller har det någon betydelse?

Postat: 16 mars 2007, 20:52:51
av grym
hf är en rak linje på båda korten, matningen kommer vinkelrätt emot det, annars håller jag med dig, i och för sig har jag inte mycket erfarenhet av kretskortsdesign för höga frekvenser, jag håller på att prova mig fram
:D , alla tips välkomna, men hällre i en annan tråd i sådanna fall

Postat: 3 september 2007, 12:38:40
av JimmyAndersson
Jag glömmer alltid att planera för borrhål. Kan man inte göra så att Eagle varnar för det? :)

Postat: 3 september 2007, 14:49:26
av limpan4all
Så här ser min checklista ut.
Det spar faktiskt tid att pricka av punkterna vartefter.


Checklista mönsterkortsCAD

Innan:
Kortets yttermått skall vara.
Mekanikritning i importerbar DXF fil
Monteringshål placering, antal, pläterade/opläterade (krage på lödsidan?).
Kundens jobbnamn, kundens jobbnummer
Legotillverkarens färdigt kort-jobbnummer, CU-jobbnummer, pastaplåtnummer,
Setup Clearence
NET-NET special clearence Setup.
EDIT/PROPERTY add PP_PARTNUMBER=VALUE
Skapa nya komponenter.
Kontrollera att hålmonterade komponenter får PP_EXCLUDE som Property
Kontrollera att PP_ROT_BASE finns på alla ytmonterade komponenter

Skall övrig ledig kortyta via "copper pour" kopplas till chassi eller 0V?

Under jobbet.
Lägg dit kundens Logga
Lägg dit min Logga.
Lägg dit texter på kopparsidor, mask, screen. Pasta utanför kortet
Lägg dit ruta för lagernumrering.
Lägg dit ruta i screen för modifieringsnummer.
Dubbelkolla revisionsbetekning och revisionsdatum i alla lager

Fiducial marks på alla ytmonteringssidor.
Gör Cooper pour
Clearence check
Fixa felen
Design rule check.
Fixa felen
Netlist check.
Fixa felen
Gör ovan igen tills allt är OK så många interaktioner som det krävs

Importera Nätlistan igen med uppdaterade P&P legotillverkarbetekningar på alla komponenter
Netlist check.
Fixa felen
Gör ovan igen tills allt är OK så många interaktioner som det krävs



Kortuppbyggnadskontroll.

Postprocessning
Exportera Gerber/drill fvb legotillverkare eller MK fabrikant.
Importera Nätlistan igen med uppdaterade legotillverkarbetekningar på alla komponenter
Exportera P&P filen
Exportera 3D filen till Word
Exportera jobbet som PDF filer enligt standardformaten

Få kundens OK skicka sedan alla filer till dom som skall ha dom!
Skicka fakturan…

Postat: 3 september 2007, 22:31:39
av PeterH
Hehe, som jag misstänkte då :P

OrCAD var det program jag körde när jag höll på som mest (men det var länge sen.. så länge sen att det kördes i DOS). Kör du licens, fulkopia eller utvärdering nu MM? Om du har licens, vad får man straffa för OrCAD nuförtiden? Är det inte allt för dyrt kan man ju köra ett prog man förhoppningsvis känner igen istället för att börja om och harva med ex. Eagle...

/PeterH

Postat: 3 september 2007, 23:22:44
av jojje
Men PeterH då. Sånt får man inte fråga om. :ajabaja:

Vill du börja Cadda, men inte vill lära nytt. Titta då på DipTrace, lättare program finns inte. :D

Postat: 4 september 2007, 19:07:03
av MadModder
Bara schemadelen kostar mer än vad jag fick för min förra bil. 29k fick jag för den. Men min kompletta programsvit hade ingen prislapp vad jag såg. :lol:

Postat: 4 september 2007, 19:13:35
av PeterH
..men.. man måste ju få fråga så man vet vad andra som håller på inte betalar (inte jag naturligtvis :roll: ) Nån som har sett Bourne Ultimatum som kom den fjortonde semptember förresten? :vissla: :lol:

Jag kommer titta på DipTrace också, men vad får man straffa för den då? (kan kolla själv, men det är ju lättare att fråga :D )

Edit: kollade din länk Jojje, 6000:- för fullversion, inte svindyrt men lite utanför min budget. Klarar man sig på 1000 pinnar? Ni som kör en del, var hamnar ni i antal pinnar?


/PeterH

Postat: 5 september 2007, 01:52:24
av jojje
Du tänkte på DipTrace Non-Profit License för $125?
Jag tror man kommer långt med 1000 pinnar.

PeterH: Den fjortonde september har väl inte varit än, eller går min almanacka helt fel, hmm...

Postat: 5 september 2007, 06:27:45
av PeterH
opps... och jag som redan har den 8) Jag menar en kompis har sett den i USA :wink:

/PeterH

Postat: 30 augusti 2008, 02:55:12
av jesse
Närbild av min senaste etsning...

Bild
hela bilden här

Det verkar som om jag alltid ligger på gränsen mellan att få "prickar eller öar av koppar" mellan banorna och massor av små hål i kopparytan om jag låter det ligga lite längre. Kan bero på fel exponeringstid kanske. (för kort/lång?)

När jag framkallar fotorestisten tycker jag det är svårt att avgöra när all lacken verkligen är borta och jag vill inte att det ska ligga i framkallningen längre än nödvändigt med tanke på "hålen i kopparn". Detta exemplar (bilden) blev dock ganska okej.

fotot taget med ljuskällan bakom kortet / genomlysning

Postat: 30 augusti 2008, 14:23:10
av JimmyAndersson
Alla här har ju lite olika tider och metoder som fungerar bäst -för just de personerna. Så man kan mest göra gissningar när det gäller tider och förhållande mellan kemikalie/vatten som fungerar för andra. Det bästa sättet för att ta hitta en fungerande procedur är att man ändrar en parameter i taget:

Testa att minska framkallningstiden och etsa med samma tid som du brukar. Om det då försvinner för lite koppar så var det inte framkallningstiden som var felet. Kör då med samma framkallningstid igen, men minska etstiden. Om det fortfarande inte blir bra så gör du likadant med exponeringstiden, men behåller tiderna för framkallning och etsning.

Först och främst ska man förstås se till så att kortet och pappret/OH-filmen är rent, ligger tätt mot laminatet och att man inte har helt fel belysning.


En del är lite petiga med vinklar och sånt vid exponeringen, men hittills har ingen lagt upp bildbevis på något kort som blivit misslyckat pga fel vinkel på ljuskällan. Samma sak med "luft"bubblorna som blir när man etsar. Enligt min personliga åsikt så är det bara myter, annars hade man helt klart fått läsa om folk som verkligen har råkat ut för dessa "fel". :)

Postat: 30 augusti 2008, 17:54:36
av mri
Ifall du "ligger på gränsen" tycker jag du skall prova med dubbla OH-filmer. Då kan du öka på exponeringstiden så du med marginal blir kvitt "prickar eller öar av koppar" utan att det lyser igenom där det skall vara koppar. Om du redan använder dubbla filmer har jag inga bra förslag utom att skaffa en noggran printer.

Postat: 30 augusti 2008, 22:46:02
av MadModder
Håller man upp utskriften mot en lampa och kan se att det lyser genom, då är det för tunt...

Postat: 31 augusti 2008, 00:14:57
av JimmyAndersson
Randig utskrift gör inte så mycket. Skriv ut på flera papper, men vänd lite på layouten innan utskriften. När man sedan lägger dem på varandra så blir det helt svart (där det ska). :)
Personligen så använder jag en Epson Stylus Color 480 (bläckstråle) och 3st OH-papper på varandra.