Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Köpt lite pluggar för hydrualik
Går det här sönder blir jag förvånad
Nu ska man bara lyckas dra slangarna på något klurigt sätt
Sedan kom grannens nya hus, då hans förra brann ner. Detta var en gammal stuga som han köpte för nästan inget alls.
Jag skulle dit och kolla hur det gick, men hamnade fort i en L60H, som dock var för svag för att orka riktigt
Vi fick hämta en annan maskin som hjälpte L60n att tilta huset bakåt, sedan gick det hyffsat.
Blev jäkligt bra! Finare än inne hos oss
Rörpinne islagen för nu är fästet i Hydrema läge
Strul med min kabelsökare, så fick låna en av GTL Göran
Efter att jag lyckats hitta åt röret (förde in en kabel i det som jag sedan hittade med kabelsökaren) så var det bara att såga och bila upp
Till en av golvbrunnarna var det tämligen stopp
Såja
Jag har velat bredda infarten, så nu passade jag på
Grävde bort det mjukaste för att sedan fylla igen med lite massor och en del 0-16 ovanpå.
Nu har jag en infart som godsföretagen t.o.m. vågar sig in på, hur en del fått körkort vet jag inte. Vissa har backat in med lastbil och släp flertalet ggr utan problem men en del har problem enbart med en liten lastbil.
Lite städning nästa år så...
Dags att plugga det gamla avloppet
Dags för dräneringsbrunnen
Grannen, hans plaststol gick sönder
En riktig fuling, detta går dock bara till en golvbrunn som sällan kommer användas.
Satt isodränskivorna på nya nedgången
Redo att fylla igen? typ
Thor hjälper till
Mer pluggar
Fixar till dräneringsbrunnen
Stökar till lite
Sedan börjar jag gräva ner en elkabel till Annas blivande koja
Alltid roligt att få gräva under staglinor, fy blää
Sedan blev det byte av sista biten koaxialkabel till 30m yagin, den har glappat lite så bytte en bit pga det var en onödig skarv.
Sedan ner en sväng till mamma där brorsan bygger ut hans beoende lite. Huset sjunker lite så nya altanen agerar både stöd åt huset plus balkar för en altan.
12 åringen
Blev riktigt bra!
Det är hela tiden så där att man kan fylla igen en bit och sedan är det annat som måste göras, som här skarva röret
Ett plommonträd som hette samma som Annas mamma
SM2UVU på besök
Vi kör Scandinavian Activity Contest CW och en gammal goding SM2JLA är tillbaka!
Fick ju lov att pimpa fästet till gripen
Första brasan
Sedan börjar jag fixa lite till en grip som GTLarna behöver modifiera lite
Arborrar in nya bussningar för en annan axeldim
Sedan lite TV softande
Det dök upp en chans att köpa en barack som är i väldigt fint skick till ett alldeles för bra pris. Så nu får Anna ett eget krypin där hon kan pyssla med yoga, målning osv och ha plats att lämna grejorna framme.
Fick av en granne, motorn var brunnen men visade sig att motorn är inte lös, så det var inte bara att byta motor. Så jag behåller basen till den och skrotar överdelen.
Lite 0-32 grus och sedan 8-16
Hämtar paddan hos GTL igen
Ni vet röret jag grävt av 2 ggr i sommar, ja nu grävde jag av det igen fast på ett annat ställe. Hade jag varit 1 cm högre upp så hade det ej hänt.
Lite dränering
Sedan 8-16
Inom 1 cm iaf
Kapar av vägräckesstolpar jag fått av GTLarna för många år sedan
100mm isolering
Anna hjälper till att guida balkarna på plats
Lite trevlig grillning med grannar
Städat elektronikhörnan!
Markisolering runt och grus ovanpå så det ser snyggt ut
Trumman och pallen hade helt ruttnat bort men tur nog höll den ihop!
Budade hem detta på auktion för ca 9000 kr plus moms. 22st 50m rullar 110mm kabelrör, totalt 1.1km
Dags för Scandinavian activity contest och den följs av årets största tävling CQWW. Så jag uppgraderar en låda lite med ett nytt förbättrat kort.
SM2LIY och SM2MTR
Sedan blev det en tur för mig och GTL Tobbe till ett bergrum där vi hämtade Annas "shecave".
Vi fick krångla den där ut och sedan höll vi upp den så det gick att backa under trailern
Sedan när vi kom hem så hämtade Tobbe kranen så vi kunde lasta av den och lyfta den på plats.
Då kom en annan kompis Magnus med baracken
Blev jäkligt bra. Baracken är från 2015 och har stått sista åren ett bergrum så den är i väldigt fint skick. Anna ska ha den som hobbyrum, kontor och yoga-studio.
Traktorgrävarn hittade hem
Byte av pot för en av masterna
Borde sälja den här
Brände upp ett filter igen, så modifierade med en stump koax istället för en kondensator.
Gamla "Cantenna" dummyloaden gav upp, så nu sitter det en annan dummy load där. Kom just dock på att jag inte skyddat den från vädret än.
Hittade även en dålig kontakt för 2/2el 40m. Drog nya kablar en bit upp i masten så slapp jag ett par skarvar.
SM0MPV på besök en vecka ungefär runt CQWW SSB tävlingen
Vi hade en Ukrainare på besök. Han hade åkt 20h buss och sedan flugit till Stockholm från Polen och sedan vidare till Umeå.
Det såg väldigt bra ut med topplacering i Europa efter 17h. Sedan kom dock norrskenet och vi tappade mark mot de längre söderut. Blev dock ändå rekord i antal kontakter (8164 st). Vårt tidigare var ca 7800 st från 2014 som även är vårt bästa resultat någonsin.
Han är som rolig den här hunden, så här ser det ut när man går nära en bil.
Bär bort lite kabel, ska täcka det här med en presenning så solen ej kommer åt dom
Fick ta i några gamla bandpassfilter, båda var lite trasiga efter åsknedslag men jag har lyckats laga ett. Det andra behöver jag lite kondingar för att fixa.
Nu får GTLarna hämta den där om de vill. Kommer ev behöva låna nån grävare till våren, om jag inte kan göra det med traktorgrävaren.
Gammal tejp på burk jag beställde från ebay för 14 år sedan. Luktar som hobbykit gjorde förr i tiden, säkert ej godkänt i Sverige men funkar jäkligt bra.
Fixar ordning koax åt 7el för 6m som vi sätter 14m upp i 60m masten.
Vi drog även genom lite kabel i förberedelse för nästa mast plus även 6m yagin
Det är den där lilla antennen längst ner Vi drog även genom lite kabel till lyssningsantennerna men jag måste ha mosat röret lite för det var hemskt svårt att få igenom kablarna.
Sedan blev det fixa el till Annas stuga
Från höger till vänster, bajsbrunnen, dräneringsbrunnen och sedan Annas koja
Brorsan kom upp och hjälper mig möblera om i verkstan. Han grejar på under dagarna då jag behöver jobba och sedan hjälper jag till då och då plus på kvällen. Detta blir nog layouten. Frigör väldigt mycket yta.
Fixar ihop lite 50 mm profilrör till materialstället
Materialstället uppsatt
Innan
Brorsan går igenom lite material åt mig. Vi ska fixa ordning förvaring för kort material inne och även typ 25x25 profilrör mm som man använder väldigt mycket. Resten får vara ute i containern.
Vi kom på att materialstället kan vara kvar som förvaring bara vi modifierar det lite
Sedan bygger brorsan ett tak vi kan ha över nya trappnedgången och trappen till huset. Det är byggt till dimensioner så att när altan byggs på framsidan huset så flyttar vi detta taket och förlänger det på Annas barack.
Har man enorm seperationsångest så får man mjukosv med rökt ren när matte åker bort.
Fint med öppningsbar sida
Blir sjukt bra!
När långgafflarna fastar så får man ta till grävaren
Det här tycker jag är lite lustigt. Exakt 1 år mellan gångerna GTL kom med material åt mig
Gott med uppdatering! Bra timing med taket precis innan snön kom