Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Förstår funktionen på nya svetsbordet, men gamla var lite finare :P

Massa roligt i den här uppdateringen också, tack för att vi får fortsätta följa med! :D
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

sm2wmv skrev: 8 december 2023, 09:16:45
Bild

Ser stabilt ut.
:rofl
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Ute med lillplutten, mycket snö på antennerna

Bild


Bild
Fick tag i ett till skruvstycke, ej samma längd men de verkar matcha varandra ändå

Bild
Byter ut ett rep inför tävling som hade gått av. Tyvär hade det fastnat i ett träd så min planerade 5m klättring blev 25m och jag hade fel handskar, så det var en utmaning.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Gjorde en liten jigg för att underlätta konverteringen av dessa

Bild


Bild


Bild


Bild
Ute på promenad

Bild


Bild
Senast redigerad av sm2wmv 20 december 2023, 13:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

Vänta nu... inte för att jag inte uppskattar en uppdatering... men den här uppdateringen var väl en repris av den föregående?

Smidigt och flexibelt bord i alla fall!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Haha, ditt förra inlägg ställde mig så jag fortsatte från den bilden :) Aja jag byter ut den till en ny uppdatering :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Upptäckte att SM2MTRs K3 innan testen var döv, så blev byte av den kretsen som brukar brinna upp vid för hög effekt in i radion

Bild


Bild


Bild
CQWW CW, var inte jättebra konds men vi är väl nöjda med resultatet under förutsättningarna.

Bild
Lagning av en del till plogbladet för en fyrhjuling. Skar helt nya delar efter en skiss från manualen och det som var kvar av föregående konstruktion.

Bild


Bild
Mycket snö

Bild
Hittade åt en skoter

Bild


Bild


Bild


Bild
Vi fick nog 60-70cm snö under ett par dygn.

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Jag ville ha en hurts till plasmabordet så jag kan ha nya munstycken mm förvarat där. Hade en som jag tänkt använda men upplevde den blev för stor. Så jag såg den här hurtsen på min billiga pall från jula.

Bild
Pallen går att använda även utan hurtsen :)

Bild
Monterat

Bild
Så, bättre att förvara grejorna där.

Bild
Sedan behöver jag förvaring vid svetsbordet. Så jag bestämde mig för att göra en hållare till en Cotech hurts jag hade liggande.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Av en slump så passar TIG-svetsen utmärkt i det där utrymmet. Tror dock den ska få en egen hållare så att jag inte behöva ta bort slangpaketet varje gång jag använt den.

Bild
Blev bra. Har även börjat på att göra hållare för tvingar mm i ett skåp.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

Här ser vi byggnaden som sm2wmv ibland kryper in i då han vill gömma sig lite. :mrgreen:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Då får jag banta rejält :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

Skåpet kanske funkar som Ture Sventons kylskåp, Nordpolen, där semlorna krymper. :D
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av lond »

Eller så är det en TARDIS....

/// Marcus
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Va sjukt mycket snö :P Tack för att ni tar emot så mycket där uppe så vi slipper här nere :D :lol:

Supersmart med hurtsen också från Jula pallen, så smart!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Sedan blev det en tur med L70n och hämta lite stål som jag beställt. Thor fick åka med och han tyckte det var intressant :)

Bild
Bygger på snö och is igen på antennerna, alltid lite jobbigt men inte så farligt denna gång.

Bild
SM2UVU bygger ihop sitt svetsbord på mitt svetsbord. Riktigt klurig design för ihopsättningen där muttrar fälls in och används för att dra ihop delarna kontra traditionella där de har långa bultar eller gängstång.

Bild
Vi kör lite tävling, ARRL 10m. SM2UVU längst bort. Förutsättningarna var för dåliga för att slå vårat egna svenska rekord dock.

Bild
Brorsan är på besök och bygger släde till skotern, klurar på hur han ska göra

Bild
Så där blir det. En polare kom dock med ett förslag på en bättre variant av upphängning.

Bild


Bild
Jag fixade ett nytt bockverktyg för att bocka lite 4mm plåt för upphängning av tvingar mm

Bild


Bild
Fyllde på badet och vi var 2st i rummet, båda glömde bort men tur nog hade brorsan ej hörselskydd på sig så han märkte det började rinna över. Jäkla bök för medlet som är i vattnet är ganska dyrt så jag fick tömma ur i dunkar och baljor tills nivån blev rätt. Sedan får jag använda det för att fylla på sedan när nivån blir låg.

Bild
Bockat lite tvinghållare

Bild
Ritat och bockat en låda åt brorsan som han ska grilla i

Bild
Bron gav upp när jag skottade (körde på den) men det var dax, bitvis var plåten lövtunn

Bild
Ska dränera om och fixa avlopp i sommar, så denna bro blir temporär

Bild


Bild


Bild
Nu ska den få lite kärlek

Bild
När Thor var liten så höll jag fram en kopp kaffe åt honom och han körde ivrigt ner tungan. Dumt nog så resulterade det i att han är rädd för koppar. Så här ligger han på behörigt avstånd

Bild
Medans matte dricker te. Dock har vi nu lyckats få han att t.o.m. dricka ur en kopp så det är hyffsat återställt till normala förutom om man har kaffe i

Bild
Tittar efter husse när han går iväg
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Blivit ganska lite gjort under ledigheten. Känns som jag mest suttit och tittat på sport och youtube. Men det brukar vara så i december/januari/februari och är väl pga mörkret som motivationen tryter.

Bild
Lånade ut plasmaskäraren och det blev lite trasigt av nån konstig anledning. Men efter ett nytt slangpaket fungerar den igen. Detta är den billigare kinesplasman och inte min hypertherm tur nog.

Bild
Var nog HF-tändningen som hade fått lite läckage :) Polarn sa det stod en eldkvast ut ur kontakten.

Bild
Fick en snöslunga som jag nu bytt förgasare på och den fungerar. Dock verkar remmarna kassa så jag har beställt nya.

Bild
Skulle behövt bygga ut

Bild
Burnat lite

Bild
Fick sätta dit en ny startknapp då den gamla hade fått permanent kortis (skojtern)

Bild


Bild
Grejar med lite smått

Bild


Bild
Fin skulptering. Den här masten skulle jag behöva byta ut en bit kabel i, kanske blir nån solig dag framöver.

Bild
Modifierar tänger från fireball tools för att ha 20mm tappar istället för 19mm i det här fallet

Bild
Man skulle haft en CNC-svarv till sånt här :)

Bild


Bild


Bild
Hade råkat bryta sönder den gamla ratten i plast så jag beställde en ny i aluminium från wiberger som jag fick modifiera så den passade på 15mm axel istället för 14mm som den var gjord för.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
En liten hållare för stoppar till bordet

Bild


Bild
Kallt ute

Bild
När man behöver se ut bättre

Bild
Vadå? Nej jag har inte något

Bild
Tror jag såg runt -36C själv på termometern men SM2XJP sa det hade varit ner mot -40C hos honom några hundra meter bort.

Bild
Satte dit en till hurts

Bild


Bild
Myspys

Bild
Ett fantastiskt verktyg jag köpte, "chamfering tool" med hårdmetallskär

Bild
Gjort en fasning på varje hål i bordet (på toppytan) och även gjort en fasning på kanterna. Detta gör det enklare att få ner tillbehören men framförallt är det mindre risk man råkar deformera hålen.

Bild
Från nästan -40C till +7C på nån dag och sedan några dagar efter ner till -29C igen.

Bild
Skar ut ett kedjedrev till en snöslunga för traktor åt en polare

Bild
Skriv svar