Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Uppdateringen började på förra sidan

Jag måste tyvärr meddela att vår finaste och lojalaste kompis Hicco fått somna in 12 år gammal. Han var pigg för sin ålder men hade fått elakartad cancer och vi valde att istället för att tvinga honom genomgå operation med osäker utgång och en lång och jobbig rehabilitating, istället göra det oegoistiska och låta honom somna in istället. Vi har ett stort hålrum i vårt hjärta just nu.

Bild


Bild


Bild


Bild
På vår sista promenad tillsammans fick han se en hare till hans stora förtjusning :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Palle500 »

Beklagar sorgen, hundar är verkligen familjemedlemmar.

För mig var det kul och se en snygg B20. Skruvade mycket B18/20 i ungdomen som bilmek. Så när man får lite tankar att bygga nåt med motor i så dyker en B18 ofta upp. Är ju bara att köpa på skroten och billiga rep satser finns ju. Tills man inser att det är ju antika motorer när vi skriver år 2022.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Himla trist och beklagar. Men säg inte att det var er kvalitetskontrollant?! :(
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MrIzoard »

Beklagar verkligen med vovven, vet precis hur det är.

Dina uppdateringar i tråden är verkligen skoj att följa allt från din radiostation till en trasig mutterpicka.

Så många tummar upp som vanligt :tumupp:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av lgrfbs »

:tumupp: Uppskattar tråden.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mickecarlsson »

Beklagar sorgen. Jag vet hur det känns.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Castor »

Beklagar, jag vet också hur det känns, men han fick ändå bli 12 år. För mig har det känts värre när hunden bara varit 6 eller 7 men beslutet ändå måste tas.
Läser med intresse dina uppdateringar utan att vara radioamatör.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Icecap »

Beklager sorgen.

Men det går i tråd men min uppfattning: Ett bra liv eller en bra död.

Det är ett mycket tungt men rätt beslut du/ni tog.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Akai »

Beklagar verkligen sorgen.

De blir som nära familjemedlemmar djuren och det gör otroligt ont att ta beslutet. Även om det är rätt

Jag tog bort en av våra katter förra fredagen och är fortfarande otroligt ledsen. Hon var som en hund i sättet och var med överallt.

Det var Cancer hon också hade.

Cancer är ett jäkla skit.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Underbart roligt med uppdatering igen.. fast inte slutet förstås! Helt rätt beslut! Våra djur är helt underbara, vi gör lika mycket för de som för oss själva om inte mer. De ger oss enorm glädje under många år och det är väl kanske bra att vi överlever dem även om det känns hårt. Det är så förbannat dyrt också med djur och sjukvård, djursjukhusen vet ju att vi gör allt för djuren, så de har inga problem att ta valfritt belopp för vad som helst. Visst, även om operation och rehab hade varit billigare, så måste man ju också tänka på djuret, är det värt det, kommer de orka, kommer de tycka det är ok. Jag tycker ni gjorde rätt, nu har Hicco det underbart bra med dina släktingar, tidigare djurkompisar m.m. på ett riktigt bra ställe.

Jag har varit med om fem djur hittills som vi fått ta bort pga olika sjukdomar, lika jobbigt varje gång. Hoppas att det känns lite bättre snart, även om man saknar dem många år. Saknar fortfarande mina första katter som gick bort 10+ år sedan.
SA3BYC
Inlägg: 12
Blev medlem: 1 september 2012, 07:37:08

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SA3BYC »

Beklagar verkligen Micke!

något år innan jag flyttade från Ekerö till Åre fick jag ta bort min katt. Det är snart 12 år sedan och det känns fortfarande ibland. Men i det läge ni var med Hicco kan jag bara instämma med alla andra. Hur illa det än känns så var det rätt gjort.

Johan, alias SE3X
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av malman »

Även undertecknad beklagar, var rädd att behöva genomgå liknande med en av Katterna igår... skadad svans... katten innan fick somna in efter skelettskada på svans/ryggslut. Trodde det var samma sak igen, men som tur var så visade det sig vara en bitskada som visade sig hyffsat lättbehandlad.

Nu back to topic.... Tips.. Se upp med Fluke45'an och radiostörningar... försökte trimma in filtren i en APT mottagare (137MHz) för många herrans år sedan. Men hade.problem att nå den känslighet andra byggare raporterade... efter lite om o men så råkade det visa sig att jag fick 10dB bättre sinad när jag slog av Fluke45'an som stod på hyllan ovan labbänken.

Tog aldrig reda på hur dess utstrålade spektra såg ut... kastade bara tillbaka den i instrumentförrådet på jobbet o tog en HP istället.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av opampen »

Beklagar sorgen! Vet hur det är!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Tack för alla kommentarer, han sörjs men det går lite bättre nu än första dagarna.

Bild
Jag och SA2CLC gick för att felsöka varför 40m 4-SQ verkade döv. Vi hittade svaret :)

Bild
Gissningsvis så har de bajsat ner på kortet och tillslut blev det överslag och började elda en massa vid sändning

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
En 20mm plåt som nog får bli 2st stagringar till nya mastprojektet

Bild


Bild
Börjat bygga på snö och is, hoppas det inte blir mycket värre. Ska kanske komma fram lite sol imorgon, hoppas på det.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Akai »

Där var det rejält bränt. Frästa getingar :D

Borde du inte märka att SWR blir hög vid TX?
Skriv svar