Sida 1 av 1

Fördröja tändpulsen från pickup till cdi-enhet

Postat: 26 september 2008, 02:14:00
av Charliesnor
Hej, vill begränsa maxvarv på en 1cyl 2-taktare genom att backa förtändningen så att motorn tappar kraft när den kommer upp i varv.
Motorn har brytarlöst tändsystem med 19grader ±3 graders förtändning vid 1200varv och 10grader ±3 graders förtändning vid 5000varv.

Hur svårt är det att bygga en krets som lägger på en fördröjning på signalen från pickupen så att cdi-enheten triggas senare ju högre motorvarvet blir?
Hur dyrt skulle ett sånt här bygge bli?
Vilka verktyg behövs?
Och framförallt, finns det en färdig byggbeskrivning?
Hur mycket enklare blir det om man hoppar över dynamisk fördröjning och istället kör med statisk fördröjning som styrs via strömbrytare?

Mvh

Postat: 26 september 2008, 08:27:43
av BMI
<"Motorn har brytarlöst tändsystem med 19grader ±3 graders förtändning vid 1200varv och 10grader ±3 graders förtändning vid 5000varv".

Tvärt om bör det vara , ju högre varv desto mer förtändning

Postat: 26 september 2008, 15:23:50
av Charliesnor
Nej, sitter med verkstadshandboken och där står det att förtändningen börjar minska vid 3000varv.

Postat: 26 september 2008, 15:26:39
av Noxin
2-taktare sänker tändningen med varvtalet och 4-taktare höjer tändningen med varvtalet.
Så är det för det vet jag. :)