Imponerande! Måste ta och testa sen efter jobbet. Det ser en aning för mycket "spelaktigt" ut för att det ska vara nyttigt att testa det på jobbet.
Postat: 25 september 2008, 23:51:36
av AndLi
Det tuggade på jättesnabbt och bra på jobbets ganska gamla laptopar, verkar vara nån inkompatibilitet med min thinkpad.
Det kanske är tur, nu kan jag ju inte köra det hemma
Postat: 26 september 2008, 00:41:00
av GeekJoan
Verkligen coolt!
Postat: 26 september 2008, 00:51:04
av Purre
Jag fick Bloombox (Wii spel) vibbar av filmen iaf.
Postat: 26 september 2008, 22:25:15
av hecke
Det var riktigt roligt.
Skall visa det för min dotter imorgon hon kommer att älska det (hoppas jag, maskinare som man är).
Postat: 27 september 2008, 02:04:09
av sniffer
Fantastiskt.
Jag började genast spekulera i nyttan man borde kunna ha med ett sådant hära program. En sak som alltid är svårt med en bensinmotor t.ex. är att räkna fram hur mycket man skall ta ur sina ventilurtag i kolvarna vid specifika framställda grader av kamaxlarna. För man har så svårt att räkna på hur mycket man påverkar själva minsta spel mellan kolv och ventil när man som i en motor har både kolven och ventilen i 2 olika rörelser med massa betydande faktorer såsom nockvinklar, slaglängd på vev, stakens längd osv. Så de är verkligen ett sablans jobb att ta reda på hur mycket ventilurgrävninagrna skall sänkas respektiva höjjas osv. Vanligtvis så gissar man ju bara eller monterar ihop skiten och lägger i del som man sedan mäter på för att se.
Tänk om de vore så änkelt som i detta program att bara rita upp cylinderväggar, kolv, vev, stake, kamnock osv utefter verklighetens mott. Sen kunna vrida runt hela maskineriet till olika lägen och läsa ur motten som blir i spel här å var.
Ett sådant program skulle underlätta mina motorkonstruktioner något fruktansvärt. Någon som känner till något sådant som inte tar år att lära sig och som kan hantera måttade bitar på hundradelen?
Hmm vänta nu. Går de göra detta som jag beskriver i solidworks ?
Postat: 27 september 2008, 03:54:33
av bearing
Det tror jag. I Solid Edge går det att se statiska avstånd, kanske även dynamiska med ventilfjäderkonstant som variabel. Solid Works verkar kraftfullare.
Problemet är väl att verkliga motorer innehåller saker som är svåra att modelera; lagerspel, värmeutvidgning, toleranser, masströghetsmoment, töjning, vibrationer och annat.
Postat: 27 september 2008, 12:39:57
av maha
Så tog man sig sist och slutligen tid att testa Phun men besvikelsen var total... Jag kom upp i ungefär 0,5fps på hemmadatorn.
Postat: 27 september 2008, 21:13:02
av Henry
Testade det precis och så gick det några timmar som man kunde gjort något annat..
Något jag stör mig lite på, men som visserligen kanske inte heller är så enkelt att simulera helt rätt, är att vattnet inte uppför sig riktigt normalt. Det kan bla komprimeras en hel del många gånger mer än vad som är normalt. Det är i vissa fall även lite trögflytande med en alldeles för hög ytspänning i vissa fall, vilket det visserligen hade kunnat vara om det varit väldigt små grejer men man har ju ingen storleksuppfattning på det man gör.
Visst det är ju visserligen inget proffsprogram så man får kanske ta vissa grejer som de är.
Postat: 28 september 2008, 01:39:36
av sniffer
bearing skrev:Det tror jag. I Solid Edge går det att se statiska avstånd, kanske även dynamiska med ventilfjäderkonstant som variabel. Solid Works verkar kraftfullare.
Problemet är väl att verkliga motorer innehåller saker som är svåra att modelera; lagerspel, värmeutvidgning, toleranser, masströghetsmoment, töjning, vibrationer och annat.
Fullt medveten om detta. Och iockmed det så vet jag också vad jag skall räka på för säkerhets-marginaler här å var för just dessa fenomen. JAg är motorskadad får tilläggas. Se signatur..