Hur ska jag bygga min robot?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hur ska jag bygga min robot?

Inlägg av chille »

Jag var på tekniska mässan nu i helgen och blev riktigt upphetsad av att se alla fina robotar. Nu är jag själv sugen på att bygga en. Problemet är det att jag vill bygga en som inte har hjul och som kan göra "lite" mer än att bara åka omkring. Såg att man kunde få ett 10-pack microservon på eBay för 90$. Om man köper ett sånt skulle man ju ändå kunna bygga ne hyffsat avancerad robot som ändå är liten och smidig.

Har faktist ingen aning om hur jag ska bygga den. iinsektsben? bara en "arm"? pansarvagn? (:lol:) En pansarvagn vore ju faktist lite tufft, men ändå ganska tråkigt och meningslöst. Jag vill gärna att det ska vara något som kan gå om kring. Kanske även klättra i trappr eller något :) Och kanske kunna lyfta saker.

Ni får gärna skicka bilder/länkar på robotar man kan ta inspritation ifrån. Har inte hittar så mycket intreresant (än).
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Med top servo kan man kanske bygga den enkalste gående eller krälande roboten. Det krävs alltså en himla massa servomotorer för att få igång något skoj. Så skenar strömförbrukningen iväg, priset därefter, och sen är det inte kul längre :evil:

Nä, men för att vara lite optimistisk. En upprätt gående robot (två ben) hade varit coolt! Har sett många sådana ute i cyberrymden, men inte en enda av dem sparade som länkar :(

Här är några exempel på färdigbyggda iaf; http://www.lynxmotion.com/Category.aspx?CategoryID=1
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Inlägg av G4jm0r »

En 2 bent robot kallas biped. Googla lite på det så ska du hitta fin info. Annars skulle jag byggt en quadrapod/hexapod. Köper du 12 servon kan du bygga en quadrapod med 3 ledade ben elelr en hexapod med 2 ledade ben.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Chille: Ditt mål är kanske att bygga "hjulben"? :lol: :lol:
[ALV]
Inlägg: 204
Blev medlem: 30 september 2004, 13:55:12
Ort: Stockholm

Inlägg av [ALV] »

jag var med på den där mesan årligt talat man får ju gås hud..!!
ja har ju börjat göra lite mindre robotar från början kan typ inget men ja lär mig fort.. om jag var du å kulle jag göra en bandvagn liknande robot med 2 avancerade armar om sedan kanske kan ta upp saker ..
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

var också på mässan, tycker de var lite tråkiga faktiskt, de kunde ha gjort mycket häftigare montrar... men mässan var väldigt cool, längtar redan till nästa år

själv har man ju kontakter i robotdalen så jag kan åka dit och checka läget lite när jag vill 8) iofs hittar man aldrig tiden till det :(

angående roboten så är det ju bara att kolla på vilken sorts robot som skulle behövas... bara att kolla runt i rummet, i huset, i skolan eller ja var som helst och fundera lite över vad som skulle kunna automatiseras för att göra tillvaron säkrare/roligare/smidigare eller liknande... till slut hittar du på något bra och då är det bara att börja utveckla
[ALV]
Inlägg: 204
Blev medlem: 30 september 2004, 13:55:12
Ort: Stockholm

Inlägg av [ALV] »

jag kommer söka till de universitetet. om jag nu har tillräckligt med matte osv .. kan bli lite jobbigt med 5 år utöver gymnasiet.. men jag har mina 3 år kvar där innan jag ens ska börja fundera på att söka:D



(ja följer gääääärna med dit om du ska dit nångång..) "guidad tur?":P
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tack för alla tips. Har fått väldigt mycket inspiration nu. Ska börja se över min ekonomi och kolla vad jag har råd med :D Tror nog det blir en arm till att börja med. Sen sätter jag armen på en liten bil jag bygger med de stegmotorer jag har.

En idé som är lite tuff som jag hade är en med "hjulben" som går som en mask. Det är två framben och två bakben. Båda benen säras så de åker ner, sen dras de ihop igen. Skulle man sätta en spärr så att hjulen bara kan snurra åt ett håll skulle den ju kunna ta sig fram, svårt om man ska bara bara :lol: och hur man svänger har jag inte löst än :)

EDIT:
Lite bilder
Hit me!
Hit me!

EDIT2:
Ändrar bilderna till länkar och fyller på med en fråga: Hur starka servon tror ni det kan behövas om man vill klara av att lyfta något så tungt som en colaburk?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

det beror helt på hur stor arm du ska göra... momentet blir ju såklart större.. du kommer nog behöva förstärkning om du ska klara en colaburk iaf, om du inte kör med mega servon dvs
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Damn :/ Kanske ska köra nerdrevade stegmotorer istället. Lär ju få ganska rejäla motorer för samma pris som ett hyffsat servo.
[ALV]
Inlägg: 204
Blev medlem: 30 september 2004, 13:55:12
Ort: Stockholm

Inlägg av [ALV] »

¨fins det stegmotorer som är neddrevade från början som man köper dom?
i så fall ska jag itne köpa ett enda servo till i mitt liv
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nä det tror jag inte, men det är ju väldigt enkelt att dreva ner dom om man ska bygga en robotarm. Det är ju inte helt omöjligt att det finns sådana stegmotorer dock.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Men jag förstår [ALV]:s ( :oops: va' konstigt det set ut! ) undran.....jag menar JAG har ingen verkstad där jag kan "fila till" eller modifiera delar för att de skall passa bättre till motoraxeldiameter...............osv osv .....

Då är det ju rätt gött om man kan hitta ett komplet "drivpaket" (motor+växellåda+hjulaxel.....)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Men det finns ju växellådor för vanliga motorer. Får man tag i en lös sådan borde man ju kunna sätta den på en stegmotor, eventuellt med någon mindre modifikation. För mig är verktyg inget problem, har tillgång till det mesta förutom fräs :D
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

OVETTRIST! :doubt:
Skriv svar