Byta till större display

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elektroholist

Byta till större display

Inlägg av Elektroholist »

Hej. Jag undrar om det är möjligt att byta ut en liten display till en större på ett elektroniskt instrument. Jag tänkte dessutom byta från LCD till LED för jag tycker det lyser upp bättre och snyggare. Visst ska väl det vara möjligt eftersom en display egentligen bara är en visare av information för det som pågår inne i en apparat? om den kan visa de tecken som apparaten är programmerad för förstås, men det brukar de väl oftast kunna. Annars en fält av punkter skulle kunna vara ännu mer att föredra, typ LED-matris.

Tacksam för alla tips.

/Elektroholist
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det fungerar att byta rakt av har bla att göra med vilket protokoll som skärmen kommunicerar med då det finns lite av en uppsjö av dessa, dock är vissa få typer bra mer vanligare än andra och kan bara hoppas att det är något modernt sådant den använder. Att byta rakt av till en som har samma protokoll och samma antal rader med text osv men helt enkelt då bara har större pixlar eller större tecken bör isåfall inte vålla några problem.
Elektroholist

Det är en digitalsynt från 80-talet i det här fallet. De hade så hopplöst små displayer då.

Ok, fast det är som sagt LED i stället för pixlar jag vill ha, fast det påverkas väl inte av protokollet.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Det beror helt på om det är en displaymodul eller bara glaset du ska byta.
Är det en modul har det i högsta grad med protokollet att göra. I annat fall behöver du ta reda på vilka segment som är kopplade hur och förstärka dessa signaler då en LED-matris drar mycket mer ström än en LCD.
Elektroholist

Glasbyte eller modulbyte, vilket skulle vara att föredra? jag vill mest att det ska bli större tecken.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att få större tecken måste du byta modul. Jag förstår att du har 7-segment LCD moduler, med lite oflyt blir det ganska besvärligt och med lite flyt blir det ganska enkelt.

För att få svar som kan användas bör du öppna, ta lite bilder och länka till dom, då blir det mer fart på användbara svar.
Elektroholist

Ok. Jag kan sätta igång med det om någon vecka så jag återkommer efter det.
Hur vet du att det är 7-segment? jag är ganska säker på att den kan visa även andra tecken än 7-segments-siffror. Fast jag har den inte här just nu.
Senast redigerad av Elektroholist 21 september 2008, 20:29:30, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bara en gissning, det är ju väldigt snålt med informationen...
Elektroholist

Nu tog det mer än en vecka men här är bilden iaf:

Stor bild

Edit: Bilden är större än 700 pixel i bred! //lgrfbs
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det är en vanlig typ av display iaf, 2x20 tecken. Men det finns ändå en uppsjö olika protokoll som används.

Du skulle behöva plocka isär och fota så man kan se anslutningar till displayen, o.s.v.
Elektroholist

LCD:n mådde inte så bra av att tas isär. Det sitter två gummilister längs med över- och underkanterna. Kontakten bröts förstås när de avlägsnades och sedan har LCD:n knappt lyst alls när den sätts tillbaka.

Stor bild

...vilket syns här:

Stor bild

Under LCD:n...

Stor bild

Baksidan...

Stor bild

Edit: Bilderna är större än 700 pixlar i bredd! //lgrfbs

--------------------
Slog ihop en massa dubbelpostar till ett inlägg.
//Jimmy
--------------------
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om jag förstår allt rätt så har du nog en väldans tur om du vill byta till en annan LCD-display då det sitter en riktig HD44780 på kortet, det är nog den vanligaste drivkretsen av alla till LCD-displayer och dom absolut flesta displayer som säljs följer den standarden.

Även OLED-displayer är ofta HD44780-kompatibla.

Däremot om du vill byta till LED är det lite mer pill och kräver nog en egen µC därimellan.
Elektroholist

Ok. Kanske överkurs för mig men jag testar gärna, och tar tacksamt emot tips på vilken typ av μC som skulle behövas i så fall, exakt var skulle den sitta?, behövs särskild programmering och mjukvara för det?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vilken som helst µC skulle fungera, bara den har tillräckligt många ingångar och utgångar. 10-12 ingångar blir det väl (?) och antalet utgångar beror på hur du arrangerar dina LED-displayer. Mjukvaran blir du nog tvungen att göra själv, eller har någon hört talas om något liknande projekt förr? Det hela bör dock inte vara så svårt om man bara hittar lämpliga displayer.

Frågan är om det inte finns lämpliga LED-displayer som är HD44780-kompatibla, så slipper du pula allt för mycket?
Thallion

Inlägg av Thallion »

Det finns ju OLED/PLED-displayer som är HD44780-kompatibla, och som har fräsch färg och kontrast om man jämför med en 20 år gammal LCD.

Bild

Jag känner dock inte till några svenska återförsäljare, så det blir nog till att jaga på nätet/ebay.
Skriv svar