Sida 1 av 1
MOV - metalloxidvaristor - ska de bli varma?
Postat: 11 september 2008, 10:55:00
av xl15
Har byggt ett Megasquirt till min bil. Det har börjat klydda, tappar kontakten med laptopen, motorn dör osv. Har börjat felsöka och reagerade på att en MOV i strömförsörjningsdelen var varm, 40° kanske. Är detta normalt eller blir den varm när den jobbar med att släcka störningar och ska normalt vara sval? Misstänker något med strömförsörjningen eftersom kommunikationen Megasquirt - Laptop dör samtidigt som motorn. Råkade tappa en 12 V-kabel på höljet för ett halvår sedan och brände upp lite kopparbanor och komponenter, lagade det men det kanske är något från den händelsen som spökar igen.
MOV1 uppe till vänster:

Postat: 11 september 2008, 16:28:18
av grubs
Det skulle kanske kolla vad du har för inspänning. Att den blir varm borde rimligtvis bero på att den leder om inte någon annan komponent i närheten värmer upp den, men om det beror på att den är skadad eller på störningar är svårt att veta. Om laddningsregulatorn är skadad så hamnar utspänningen ganska nära aktiveringsspänningen för varistorn. Annars skulle du kunna testa med ett LC-filter före kretsen och se om det hjälper.
Postat: 11 september 2008, 18:52:30
av AndersG
Ummm.. Jag fattar det mesta, men vad kattsingen är det tänkt att D11 + D13 skall göra?
Postat: 11 september 2008, 23:20:33
av Henrik
Ett skydd mot avbrott när lasten är induktiv. Strömmen vill fortsätta i induktorerna, och kan den inte det byggs en (negativ) spänning upp i stället, vilket pajjar grejjer. Här kan strömmen återledas tillbaks i systemet via D13+D11 istället. Anledningen till att dubbla med zener är att säkerställa en spänning i närheten av batterispänningen när strömmen återleds.
Edit: Tankevurpa och förtydligande...
Postat: 12 september 2008, 00:21:43
av kimmen
Vaddå återledas? Hur skulle det gå till?
Att MOV:en blir varm låter ju inte riktigt riktigt. Den skulle kunna vara skadad av tidigare transienter och behöva bytas.
Postat: 12 september 2008, 08:00:03
av AndersG
Ett skydd mot avbrott när lasten är induktiv. Strömmen vill fortsätta i induktorerna, och kan den inte det byggs en (negativ) spänning upp i stället, vilket pajjar grejjer. Här kan strömmen återledas tillbaks i systemet via D13+D11 istället. Anledningen till att dubbla med zener är att säkerställa en spänning i närheten av batterispänningen när strömmen återleds.
Jo, jag fattar dioden, men zenern, det enda den gör är att clampa inspänningen till max (eller min) -12,7V
Postat: 12 september 2008, 08:18:08
av xl15
Fixade felet igår så nu brummar motorn igen

Mätte 5 V utgången på spänningsregulatorn U5 och den var ca 4,5 V och sjönk sakta ner mot 3,2. Bytte mot en 7805 och felet var samma. Misstänkte kortslutning och pillade bort D19. Då fungerade det igen. Alltså har D19 varit trasig och kortslutit "lite" mot jord.
Kan någon med mer kunskap än jag förklara vad D19 gör? Vet inte mer om zenerdioder än att de leder vis en viss spänning. Har den fungerat som ett överspänningsskydd, så att vid mer än 5,6 V har den kortslutit mot jord?
Postat: 12 september 2008, 08:20:51
av AndersG
D19 är en "crowbar". Om 5V regulatorn skulle paja så kommer den att leda och bränna säkringen, förhoppningsvis före resten av elektroniken,,,
Postat: 12 september 2008, 08:45:47
av xl15
Aha, tack. Då är det nog läge att löda dit en ny och kanske byta MOV1 för säkerhets skull.
Postat: 12 september 2008, 08:49:30
av AndersG
Jo. Själv har jag använt LM2931 för ett liknande projekt och den har en massa dylikt inbyggt, dvs skydd för överspänning, felpolariserbing etc. Men det skadar ej att vara försiktig.