Sida 1 av 1
21w = 5w Lampa
Postat: 9 september 2008, 22:06:24
av OpelGT
Hej
BMW och säkert andra bilar använder en 21w lampa till både bakljus och bromsljus.
Förr var det en lampa med både 5w och 25w glödtråd, men nu bara en glödtråd på 21w.
Min fråga till er är, hur många watt måste man tillföra en 21w lampa för att ljuset skall bli det samma som en 5w lampa.
Tacksam för svar / OpelGT
Postat: 9 september 2008, 22:10:43
av AndLi
En vild gisning, 5W?
Enklast är väll att ta en spänningskub och börja på 6V och gå uppåt tills lampan lyser lagom. Då vet du vilken spänning som är lagom, sen börjar det spännande jobbet med att bygga en reglering för det...
Postat: 9 september 2008, 22:13:49
av prototypen
Jag gissar på 6W, verkningsgraden minskar med neddimmning.
Tjacka en BMW och mät pulsförhållandet, det är säkert en PWM.
Protte
Postat: 9 september 2008, 22:18:06
av Mindmapper
Låter som rena stenåldern!
Har dom inte hört talas om LED!

Postat: 9 september 2008, 22:33:51
av Marta
Den skall tillföras lagom mycket effekt, varken mer eller mindre
Hur mycket som är lagom bestäms nog lättast med empiriska metoder.
Färgtemperaturen ändrar sig en hel del när spänningen sänks, så ha glaset på plats när experimentet utförs.
Sådar värst mycket stenålder är det väl ändå knappast. Bättre med än billig lätt utbytbar lampa som Biltema har för några kronor, än en hel lykta med LED's som bara finns som originaldel betingande ett fyrsiffrigt pris. Lampan kommer hålla jättelänge tack vare den reducerade spänningen.
Postat: 9 september 2008, 23:20:22
av gOry
Min bmw hade 10W lampor i bakhjuset med stor glob, med liten glob och 21W lampor så smälte plasten

så de blev lite jobb med lödkolven att forma tillbax skiten

Postat: 10 september 2008, 07:47:19
av Nerre
Marta skrev:
Sådar värst mycket stenålder är det väl ändå knappast. Bättre med än billig lätt utbytbar lampa som Biltema har för några kronor, än en hel lykta med LED's som bara finns som originaldel betingande ett fyrsiffrigt pris.
LED brukar det ju i vilket fall som helst sitta i det tredje bromsljuset på de flesta bilar. Och LED har ju trots allt betydligt längre livslängd än en glödlampa. Däremot så kan det ju såklart vara så att kortet som LEDarna är monterade på havererar tidigare (lödningar som lossnar etc).
Postat: 10 september 2008, 20:48:02
av xxargs
det sistnämda ser man dessvärre ganska ofta...
Men det som jag irriterar mig på när det gäller LED-lyse på bilar i allmänhet är att det blir lite väl mycket stroboskopeffekt av tex. bak/bromljusen när man sveper med blicken fram och tillbaka som man gör när man kör bil... - varför kör dom inte PWM:en av LED-lamporna lite fortare ???
Postat: 10 september 2008, 22:02:32
av Meduza
Jo jag förstår inte heller varför man inte drar upp PWM-frekvensen, åtmindstonde till runt 250hz, då skulle man slippa det mesta av vad strobbeffekt heter...
Postat: 11 september 2008, 07:24:36
av Micke_s
Det är väl lättare att få bra EMI egenskaper vid lägre PWM frekvens och sedan sparar de nog några kr på långsammare transistorer.
Postat: 16 september 2008, 12:57:17
av OpelGT
Tack för alla svar.
Med en enkel mätning med knapphändig utrustning visar vid 6v lyser 21w mindre än 5w och vid 7v lyser den mer.
Mätte ljuset med ett fotomotstånd och diverse mostånd i serie med lampan, där av inget exakt svar.