Sida 1 av 1

Compoundmotor med "vanlig" PWM-styrning i elbil?

Postat: 19 augusti 2008, 12:36:14
av Frolle
Tankarna om elsvetsgeneratorn som drivkälla till mitt elbilsprojekt är nerlagda. Så nu jagar jag andra motorer.

Har hittat en motor med beteckningen:
----------------------------------------------
THRIGE-TITAN ELECTRIC A/S Denmark
COMP.MOTOR ---- No. 3222933-87.25
13,2 kW ---- 3200 rpm
S3 15% ---- Class H 25kg
80V ---- 218A
Max 10.000rpm ---- 1CO1 1 POO

----------------------------------------------

Motorn har tre någorlunda feta anslutningar, två av dom är ihopkopplade med en kraftig bygel. Tåten till den ena av dessa två som är ihopkopplade verkar gå till magnitisering av stator.
Motorn har fyra kol, jämt utspridda med 90graders mellanrum.

Gissar att det är en compoundmotor efter som det står "COMP" på typskylten...?
Det enda vettiga jag lyckas hitta är att en compoundmotor kombinerar seriemotorns egenskaper med shuntmotorn...

Är det bra?
Kan man styra en sådan med en vanlig PWM-styrning ifrån t.ex Kelly???
Har förstått att en shuntmotor kräver speciell styrning för att reglera magnetismen in statorn.

Planen är ett 144volt batteripaket, en Kelly motorstyrning och eventuellt denna motor om ingen avråder. Visst, det blir möjligt att överbelasta motorn med denna konfiguration, men det blir ju bara korta stunder när man axar.

Hjälp! är det ett bra val?

Hjulet snurrar men hamstern är död

Postat: 19 augusti 2008, 12:56:35
av Frolle
Hjulet snurrar men hamstern är död, det är i alla fall så det känns just nu :-)

Hittade detta:
http://www.micromotcontrols.com/htmls/M ... poundwound

Compound-Wound DC Motors - A combination of the shunt wound and series wound types combines the characteristics of both. Characteristics may be varied by varying the combination of the two windings. These motors are generally used where severe starting conditions are met and constant speed is required at the same time

Bild

When comparing the advantages of the series and shunt motors, the series motor has greater torque capabilities while the shunt motor has more constant and controllable speed over various loads. These two desirable characteristics can be found in the same motor by placing both a series field and shunt field winding on the same pole. Thus, we have the compound motor.

The compound motor responds better to heavy load changes than a shunt motor because of the increased current through the series field coils. This boosts the field strength, providing added torque and speeds.

If a shunt coil is added to a series motor at light loads (when a series motor tends to over speed) the added shunt field flux limits the top speed, eliminating self-destruction.

Common uses of the compound motor include elevators, air compressors, conveyors, presses and shears. Compound motors can be operated as shunt motors by disconnecting the series field. Many manufacturing process lines are designed this way. The reason being that, most off the shelf motors are compound motors, and the series field can always be connected later to provide additional torque, if needed.

Compound motors can be connected two ways, cumulatively and differentially. When connected cumulatively, the series field is connected to aid the shunt field, providing faster response than a straight shunt motor. When connected differentially, the series field opposes the shunt field. Differentially connected compound motors are sometimes referred to as “suicide motors,” because of their penchant for self destruction. If perhaps, the shunt field circuit were to suddenly open during loading, the series field would then assume control and the polarity of all fields would reverse. This results in the motor stopping, and then restarting in the opposite direction. It then operates as an unloaded series motor and will destroy itself. Differentially connected motors can also start in the opposite direction if the load is too heavy. Therefore, it is seldom used in industry.


Så frågan kvarstår, är det en bra motor till en elbil???

Postat: 19 augusti 2008, 14:12:26
av SmourF
hej Frolle

ska se om ja kan säga ngt bra :),

sista projekt i skolan vi gjorde var o styra en 3fas motor (som inte snurrar än dock), men så som jag har förstått de där med motorer och styrning är att PWM är ju bara ett sätt att styra en motor för att få en hög verkningsgrad när man inte vill köra *full hastighet*, så visst ska de gå o styra mha PWM, frågan är bara hur motorn är uppbyggd, länken funkade dessvärre inte heller :(

de där COMP motor kan ju vara hur den e uppbyggt, har dock aldrig hört de :(

nu e ja jo inte så bra på motorer, de finns ju en del olika, asynchron, synchron, induktions ... etc. jag tror att du mste först fastställa vad de e för typ av motor, och sen börja ta fram drivning :), hoppas jag inte missat ngt nu, gick precis upp :roll:

Postat: 19 augusti 2008, 14:53:02
av Frolle
Kanske var något luddig.
En shunt-motor kräver ju en speciell styrning som också kontrollerar statorn. M.a.o. fyra anslutningar mellan styrenhet och motor.

Alla "vanliga" kontrollers har ju bara två trådar till motorn.
Så kan man/är det lämpligt att använda en "vanlig" kontroller till en compoundmotor (om det nu är det jag hittat). Sedan funderar jag på om denna motor kan fungera som generator om man använder en styrning med re-generering.

Postat: 19 augusti 2008, 15:01:59
av SmourF
aha, shunt motor har jag hört talas om :)

googlade lite snabbt, verkar ju ha VÄLDIGT konstant hastighet, om de ska va rolig elbil som man kan köra o accelerera så kanske de inte e världens bästa val av motor, men de fanns lite info om hastighetsreglering, men den är nog mer skapad för att hålla samma rpm unde varierande last,

och den gick använda som generator med stod de på sidan, men hur bra fann jag inte

SHUNT MOTOR 1

MVH SmourF

EDIT: de va en annan länk de stod om hastighetsreglering :)
SHUNT MOTOR 2

Postat: 19 augusti 2008, 22:23:34
av Andy
Är du säker på att den inte är serielindad?

Postat: 20 augusti 2008, 23:31:29
av Frolle
Vet ej om den är serilindad.
Tre anslutningar, varav två är ihopkopplade (byglade), så egentligen två anslutningar.
Dom fyra kolen spridda med 90graders mellanrum kanske ger någon ledtråd?

Fick idag reda på att den drivit en hydraulpump på truck. Så då är det kanske en motor som trivs bäst på konstant varvtal.
Men och andra sidan står det ju 3200rpm på typskylten, och max 10.000rpm...

Postat: 21 augusti 2008, 13:35:18
av Andy
Om den har byggts för en hydraulpump så är den byggd för en rotations riktning endast. Dessutom är den optimerad för intermitent drift (hög effekt en riktning och begränsad tid) = inte det lämpligaste valet till en bil.