Sida 1 av 2
Skydda LEDs från spänningsspikar på MC
Postat: 18 augusti 2008, 21:11:54
av Meduza
Hej
Vad är det enklaste fungerande sättet att skydda lysdioder mot spänningsspikar i en gammal MC?
Jag har funderat på att bara sätta en zenerdiod parallellt med lysdioderna efter motståndet, då borde ju det leda därigenom när det blir för mycket i stället för att skada lysdioderna, men fungerar detta eller får man någon effekt jag inte har tänkt på?
Grejen är nämligen att jag håller på att bygga om instrumentpanelen på en Suzuki GT 125 från 80-talet till lysdioder i instrumentpanelen, men att bara sätta lysdioder och motstånd i stället för glödlampor resulterade i snabbt döda lysdioder på grund av fulspänning...
Tankehjälp uppskattas!
// Meduza
Postat: 18 augusti 2008, 21:55:53
av grym
har du backspänning?
hadde nog delat led motståndet i två lika värden,motstånd satt zenern + en liten plastkonding till ov och sedan motstånd nr till lysdioderna
Postat: 18 augusti 2008, 22:12:09
av Meduza
Ärligt sagt vet jag inte om jag har backspänning, spänningen drev alla billiga multimetrar här hemma till vansinne...
Är det så här du menar?
Kod: Markera allt
+12v ----|motstånd|------|lysdioder|------|motstånd|---- 0v
| | | |
| |--|konding|-------------------| |
| |
|----|zener|-----------------------|
Borde det inte räcka med en lämpligt dimensionerad diod i serie med lysdioderna för att ta backspänningen?
Postat: 18 augusti 2008, 22:59:37
av PHermansson
Känner igen det där med multimetern från tvåtaktaren... vansinne var ordet.
Men mina lysdioder som sitter som extra bromsljus har överlevt hela sommarn, ett par hundra mil. De lyser iofs mycket mera sällan än en instrumentbelysning...
Postat: 18 augusti 2008, 23:11:19
av Meduza
Jo det är ju en gammal tvåcylindrig tvåtaktare på 125 kubik

Postat: 18 augusti 2008, 23:19:04
av grym
japp det var så jag menade, men i mitt abnormala sinne så sitter alltid lysdioden mot nollan om det går
går ju annvända en likriktarbrygga med, men oftast behövs bara ett lågpassfilter och backspännings och överströmsskyd, det får man med den kopplingen ovan
Postat: 18 augusti 2008, 23:20:03
av bearing
Har den batteri?
Annars är det kanske växelspänning.
Postat: 18 augusti 2008, 23:27:05
av BEEP
Får instrumentbelysning ström från batteriet eller direkt från generatorn?
Postat: 18 augusti 2008, 23:40:49
av Meduza
Jo det sitter en 12V 7Ah blyacc där, och lamporna får ström genom batteriet då dom lyser även när motorn är avstängd.
Postat: 18 augusti 2008, 23:58:57
av BEEP
Hur är det framlampan, får den också ström från batteriet?
Postat: 19 augusti 2008, 00:09:59
av Meduza
Jupp, även den får ström från batteriet, går fint att starta både hel, halv och varselljus med motorn av.
Postat: 19 augusti 2008, 20:59:30
av xxargs
kollat spänningen över batteriet med multimetern ?? - spänningarna kan bli ganska rejält höga så fort strömförbrukningen är mindre än vad generator kan ge och det inte fins någon fungerande regulator/effektzenerdiod som leder av 'överflödet'
Postat: 19 augusti 2008, 21:14:27
av Meduza
Kan inte gå ut och mäta just nu då jag inte har nycklarna till den
Går det bara att sätta en 15v effektzener mot jord och en hyfsat stor kondning och därmed få en (i sammanhanget) hyfsat fin spänning eller måste man ha något mer avancerat?
Postat: 19 augusti 2008, 21:19:06
av DeeJayPA2
Varför inte använda en spänningsregulator?
Postat: 19 augusti 2008, 21:27:45
av Meduza
Alla jag har sett kostar över 500kr och det känns som att det måste gå att göra billigare... eller är det verkligen något avancerat som sitter i dessa?'
Så länge spänningen inte dödar lysdioderna eller xenonljuset så är jag (och polaren jag hjälper med MC'n) nöjd).