De samköpta labbaggregaten PS-305D

Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av kimmen »

Något sådant här borde fungera för att få bort spiken som vill på att bli med den där kopplingen när den negativa matningsspänningen försvinner först.

Den nya transistorn tar bort drivningen för serietransistorns drivare när den negativa matningspänningen "fallit" till c:a -5V för att förhindra att kvarvarande laddning på positiva matningen skall kunna få utgångstransistorn att leda.

Den nya resistorn måste vara mindre än R105 gånger nya transistorns strömförstärkning med marginal så att den kan bottna ordentligt. Att ha samma spänningsmärkning på den nya zenerdioden som D103 borde vara lagom. C:a 1V spännings"fall" på negativa matningen räcker då för att aktivera avstängningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av PeterH »

kimmen: jag får inte ihop din lösning riktigt, du kanske kan förtydliga för mig? Om vi utgår från dina ändringar i schemat så tar du +spänning från ström- och spänningskontrollen, låter en zener begränsa spänningen till 6,2V som du sedan matar till basen på en extra NPN-trissa. På den nya trissan kopplar du kollektorn till basen på den transistor som reglerar utspänningen (T101/T404) medans emittern får gå mot positiv utgångsspänning... :humm: Det betyder väl att den nya trissan leder hela tiden och därmed förhindrar att T101 göra sitt jobb?

Vet vi vad som egentligen händer när strömbrytaren slås av? Är det kanske så att matningen försvinner till trafon på primären som då inducerar en spik på sekundären som går igenom transistorn T101/T404 och hamnar på utgången? Eller är det så att det normalt finns så mycket som 48V på sekundären som utan reglering vid spänningsbortfall släpper igenom allt? Eller är det något helt annat som inträffar? :roll:

Om vi antar att det är en spik så bör ju den hinna gå igenom T101/T404 långt innan spänningen till kontrollkretsen sjunker så lågt att den nya transistorn hinner strypa T101, och då har den nya kopplingen ingen funktion :humm: Om vi istället antar att det ligger en konstant spänning på 48V från bryggan (vilket inte är troligt) så kanske den skulle hinna strypas. Då det är samma matningsspänning till styrkretsen som reglerar T101 borde den nya trissan kunna strypa T101 innan spänningen blivit för låg för kontrollkretsen, men då kanske med en PNP-trissa istället? Och borde inte den nya trissan kopplats mellan basen och den negativa spänningen istället (jord)? :humm: (här är jag ute och cyklar eftersom jag inte riktigt förstår din koppling kimmen :mrgreen: )

Jag tänker så här istället, om det är så att spiken på utgången orsakas av att regleringen upphör fungera när spänningen faller kanske man kan se till att kontrollkretsen är det sista som stängs ner? Det finns t.ex. kondingar (lytar) i "nätdelen" till kontrollkretsen (C101 och C102) som borde se till att spänningen ligger kvar en stund, men då finns istället RL3 som verkar koppla bort spänningen till kontrollkretsen tvärt? Jag gissar att det är för att agget skall stängas ner snabbt, men om det fanns en liten fördröjning till RL3 kanske spänningen blev kvar tillräckligt länge för att hålla utspänningen i schack tills C401 är tömd :vissla:

En annan lösning kanske kan vara att helt enkelt koppla in ett effektmotstånd för urladdning rakt över C401 med ett relä som styrs av strömbrytaren?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av kimmen »

Att bryta vid RL3, som gissningsvis borde vara en termostat för övertemperatursskydd, bör också fungera för att stänga av utspänningen. Annars kanske det skulle kunna räcka att bara öka kapacitansen hos C102, men kretsen skulle fortfarande kunna krångla om den inmatade nätspänningen är för låg i så fall.

Problemet är mest troligt att den negativa matningsspänningen till kontrollkretsen vilken glättas av C102 försvinner före den positiva från C101. När det händer kan inte opamparna längre strypa serieregleringstransistorerna som får basström genom R105. Observera att den positiva utgångsterminalen är jordreferens för reglerkretsen, dess matning och referensspänning.

Den lilla ändringen är tänkt att fungera så att så länge den negativa matningsspänningen för kontrollkretsen (från D103:s anod) ligger på sitt designvärde, c:a -6.2V, är potentialen på nya transistorns bas c:a 0V (i förhållande till positiva utgångsterminalen) så transistorn är strypt. När den negativa matningen går över c:a -5,5V börjar transistorn leda och strömmen genom R105 från den positiva matningen leds direkt till "jorden" och kan inte längre få T101 och följande transistor att leda.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av MBY »

Är det någon som har fullständigt schema fortfarande? Jag har Kjells variant sedan många år tillbaka. Minns att jag fick med schemat, men har tyvärr slarvat bort det. Nu har jag skjutit sönder strömbegränsningen i två omgångar (första gången blev 140 mA lägsta strömbegränsning, nu kan jag inte få ut mer än 2 A i stället...). Jag tänkte försöka reparera, men har inte schemat. Minns dock i stora drag hur det ser ut och bilden som kimmen visar är väääldigt lik. Så, för att reparera är det nog lite skit samma om schemat är exakt rätt eller inte för min del.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av tompa74 »

Rolf Zetterberg skrev:Undrar om ni inte kan ha nytta av det här schemat på "lillebror" PS-303D?
http://rapidshare.com/files/420317198/n ... PS303D.pdf
Roffe kanske har möjlighet att lägga upp igen?
Sedan kanske någon vänlig själ kan lägga in det på wiki-sidan för agget.

/ Tompa
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av kimmen »

Jag hittade det på datorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av larky »

Nu har jag lyckats ha sönder mitt. :(

Skulle skära lite frigolit och matade via krokodilklämmor, en klämma glappade när jag kom åt kabeln och sen var det något som la av...

Spänningen visas nu som några tiondelar under 50V och varken ström eller spänningsinställningen gör något. Är det någon som kan hjälpa mig att lista ut vad som är trasigt och hur jag får tag på ersättningskomponenter?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av blueint »

Kikat på kimmens schema ovan och wikin?
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av larky »

Tittat på schemat och plockat av skalet utan att se någon uppenbart bränd komponent.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av blueint »

Börja mät dig från matningen till utgången..
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av larky »

Likriktaren var bränd, men det blev inte bättre av en ny. Som en ren chansning beställde jag två 2N3055 transistorer på ebay och det funkade!
Tanken var att komponenter med en stor kylfläns kan ligga i riskzonen vid överbelastning eller liknande.
Utbytestransistor var dessutom dubbelt så tung som orginalet, så det kanske håller bättre.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av rikkitikkitavi »

tja, i fejktransistorer brukar det ligga en 2N3055 så om orginalet var lättare, vad har de då fejkat med? BC547? :)

kul att det fungerar.
Skriv svar