Sida 1 av 2
Köra vanlig slagborrmaskin på likström, vad gör avtrycka
Postat: 4 augusti 2008, 19:54:23
av netrunner
Jag behöver en el-motor med växellåda, något som är ganska dyrt. Av nyfikenhet testade jag att köra min vanliga slagborrmaskin på 24V blyacc. Funkar ganska bra och farten var den jag vill ha, ganska långsam.
Ny borrmaskin inhandlades från Biltema 109kr. Efter test att även den funkar på 24V blyacc så blir det nedmontering och lackning (vit) av plast kåporna.
"pistolgreppet" med strömbrytare behöver jag inte så det sågades av från kåporna. Efter montering fungerar allt som det ska.
Strömbrytaren ser lite magiskt ut med 7st (?) kablar. Men hur svårt kan det vara? Avbitartång och sockerbit gör att den svarta sladden ersätts med en snyggare vit.
Här är problemet! Strömbrytaren gör något magiskt så att motorn hoppar igång. Kablarna i motorn är snyggt markerade i grått och blått. Att bara bunta ihop dom fägvis gick inte bra. Varför vill inte motorn starta?
Någon som har en gissning om vad det är för magiskt som strömbrytaren gör?
(Är tyvärr ganska trött och sliten nu så dom små grå funkar inte så bra).
Postat: 4 augusti 2008, 20:02:25
av prototypen
7 trådar??
Ström in
Ström ut
3 trådar till triacen
Triacstyrningen kommer inte att funka på likström
Motorn är väl en allströmsmotor och den går på vadsomhellst.
Vad är problemet?
Återkom i morgon lite mera utvilad.
Protte
Postat: 4 augusti 2008, 20:16:18
av netrunner
Svårt att släppa detta då det är så nära att funka.
Jag är tyvärr inte så insatt i el-motor anatomi men vad jag kan förstå:
2st "halvor" med lindningar, ytterst så att säga. 4st kablar.
2st "kol" som har varsin kabel.
1st extra kabel (svart) som går till ett bläck som ligger an på undersidan av yttre "lindningarna/magneten".
Postat: 4 augusti 2008, 20:32:29
av Norpan
Seriekoppla alltihop, vänd den ena fältlindningen om den bara drar ström utan att snurra, eller snurrar fort som f*n men istortsett utan vridmoment.
Den svarta är nog en semijord till avstörning.
Postat: 4 augusti 2008, 20:35:37
av prototypen
Den svarta är nog bara någon anslutning av "chassiet"
Statorn (den stillastående delen av lindningarna) ska ha spänning i serie eller parallell.
Kolen (till rotorn) ska ha spänning.
Kopplar du stator och rotor i serie får du en motor med högt startmoment och som varvar "hur mycket som helst"
Kopplar du stator och rotor i parallell så varvar den inte ihjäl sig.
Svårt att säga vad som händer med en 230 VAC som körs på 24VDC
Protte
Postat: 4 augusti 2008, 20:47:28
av netrunner
Tack för alla svar!
När borrmaskinen var "ny" så testade jag att den funkade på 24VDC så det vet jag att det är ok.
Nu har jag kunna tänka lite till och:
- färg kodningarna är "parvis" grå / blå.
- det jag testar nu är att ha allt parallellt och det funkar inte.
- allt blev otroligt mer komplicerat av "höger/vänster-vars-strömbrytaren".
- svart är nog "semi-jord" som ni säger.
---
Statorn har två lindingar, ska dom i serie???
och "kolen" parallellt med detta?
Postat: 4 augusti 2008, 20:57:32
av Norpan
>Statorn har två lindingar, ska dom i serie???
och "kolen" parallellt med detta?
Original ligger nog alltihop i serie,
låg nåt i parallell så var det isåfall fältlindningarna.
Men det är ju bara å prova, sålänge du inte provar förlänge så händer det inget.
När den går som den gjorde innan magiborttagandet är den kopplad som den var innan.
Postat: 4 augusti 2008, 21:19:11
av netrunner
Ahha!!! Nu brummar det till och snurrar.
Testade att lägga fältlinningarna (stator) i serie men åt fel håll i relation med färgerna på på kablarna. Då snurrar den...
Men nu till ett nytt problem:
stator seriellt och parallellt med det rotor = "snurr vänster"
Polvänder jag batterier så är det fortfarande snurr vänster!!!
Ska man kasta om polerna på statorn bara för att få den att gå åt andra hållet?
Postat: 4 augusti 2008, 21:31:29
av prototypen
Japp, polvänder du batteriet så polvänder stator och rotorn så den fortsätter åt samma håll. Vänd ENDERA rotor eller stator.
Det där med att polvända gäller bara när man har permanentmagneter.
Protte
Postat: 4 augusti 2008, 21:34:10
av Norpan
Vänd på antingen ankaret eller fält, vänder du batteriet vänder du båda och motorn är gjord för växelström så.
Postat: 4 augusti 2008, 21:44:47
av netrunner
Ok, tusen tack! Nu har jag en plan.
Rotor får ström via en likriktar brygga, då är den alltid "åt ett håll".
Så kopplas den i serie med statorn så att den byter riktning om jag polvänder batteriet.
Återkommer med lite trevliga bilder.
Postat: 4 augusti 2008, 21:57:51
av Norpan
Prova att göra som protte sa åxå, parallellkoppla fält och rotor.
Så borde du få stabilare, lägre varvtal och högre vridmoment.
Postat: 4 augusti 2008, 23:28:17
av netrunner
Får ja då inte också högre ström?
Postat: 5 augusti 2008, 00:16:28
av kimmen
Vad har statorlindningarna för resistans?
Postat: 5 augusti 2008, 10:58:02
av netrunner
Dom har 7 ohm var för sig. Det är två.
Rotorn har 8ohm.